اگر وایتکس روی پوستمان ریخت چه کنیم؟

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تماس با وایتکس می‌تواند پوست، چشم‌ها، بینی و دهان را تحریک کند یا حتی بسوزاند.
خطرات ریختن وایتکس روی پوست

مایع سفیدکننده یا وایتکس پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده‌ای قوی با خواص ضدمیکروبی است. ماده فعال آن هیپوکلریت سدیم است، ماده شیمیایی خورنده‌ای که از ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم ساخته می‌شود. مجله دلتا در ادامه خطرات ریختن وایتکس روی پوست و سایر قسمت‌های بدن و درمان‌های رایج آن را بیان می‌کند.

اقدامات اولیه در صورت ریختن وایتکس روی پوست

در صورت ریختن وایتکس روی پوست، بلافاصله محل را با آب معمولی و جاری دست‌کم ۱۰ دقیقه بشویید. این کار به جلوگیری از ایجاد سوختگی سفیدکننده کمک می‌کند. اگر به کلر حساسیت داشته باشید، شست‌وشو با آب در جلوگیری از بثورات کلر (chlorine rash) نیز موثر است.

اقدامات اولیه در صورت ریختن وایتکس روی پوست

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

پس از ریختن وایتکس روی پوست اگر علائمی مانند درد یا خارش پوست را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید، به‌ویژه اگر این علائم بیش از ۳ ساعت طول بکشند. ریختن وایتکس روی چشم وضعیتی اورژانسی است و باید به بخش اورژانس مراجعه کنید.

در صورت مشاهده علائم شوک (افت شدید فشار خون و کاهش جریان خون به بافت‌ها و اندام‌ها) مراجعه فوری به بخش اورژانس ضروری است. علا‌ئم شوک عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه، گیجی یا احساس ضعف
  • رنگ‌پریدگی
  • تنفس سریع
  • نبض تند
  • بزرگ‌شدن مردمک‌ها

راههای بی‌خطر استفاده از وایتکس

  • هرگز سفیدکننده را با سایر محصولات، به‌ویژه محصولات شوینده حاوی آمونیاک، مخلوط نکنید، زیرا این کار می‌تواند موجب تولید گازهایی سمی مانند کلرامین شود که روی چشم‌ها و ریه‌ها اثری تحریک‌کننده یا خورنده دارند.
  • همیشه از وایتکس در محلی با تهویه مناسب استفاده کنید و پنجره‌ها و درها را باز بگذارید. از دستکش لاستیکی و عینک ایمنی استفاده کنید تا از دست‌ها و چشم‌هایتان در برابر تماس با وایتکس محافظت کنید. پس از استفاده از وایتکس نیز دست‌هایتان را بشویید.
  • هرگز سفیدکننده را در ظرف بدون برچسب نگهداری نکنید. بهتر است که آن را در ظرف اصلی‌اش نگهداری کنید. اگر باید وایتکس را به ظرف دیگری منتقل کنید، حتما از برچسب بزرگی استفاده کنید که روی آن کلمه وایتکس یا سفیدکننده نوشته شده باشد.

راههای بی‌خطر استفاده از وایتکس

ریختن وایتکس روی چشم

وارد شدن وایتکس به چشم، ممکن است به بینایی آسیب برساند. اگر وایتکس وارد چشم‌هایتان شد، بلافاصله چشم‌ها را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب معمولی بشویید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، قبل از شستن چشم‌ها آن‌ها را خارج کنید. (لنزها را دور بیندازید و دوباره استفاده نکنید.) از مالیدن چشم‌ها یا استفاده از هرچیزی به‌جز آب برای شست‌وشوی چشم‌ها خودداری کنید.

پس از شست‌وشو، به مراکز اورژانس مراجعه کنید تا بررسی شود که آیا وایتکس در چشم باقی مانده است یا نه و چشم‌ها از نظر آسیب دائمی به اعصاب و بافت‌ها بررسی شوند.

خطرات ریختن وایتکس روی پوست چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب ساده‌ترین راه‌ پیشگیری از ابتلا به قند خون را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۳۷ ق٫ظ

    سلام و تشکر فراوان بابت این تحقیق و پژوهش واین موضوع بسیار مهم و اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید 🙏🙏🙏

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

      سپاس فراوان دوست عزیز.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۳۴ ق٫ظ

    خیلی خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…