ماهی قرمز کوچولو ، بودن یا نبودن!

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق تحقیقات اخیر نگهداری از ماهی های تزیینی خالی از ریسک نیست و بیماری‌های مشترکی بین انسان و حیوان وجود دارد. این مسئله شامل ماهی قرمز عید نیز می‌شود.
ماهی قرمز عید

یافته‌های پژوهشی در استرالیا نشان داده که در نگهداری و تماس با ماهی‌های آکواریوم و  همچنین ماهی قرمز عید باید جانب احتیاط را رعایت کرد. با توجه به نزدیکی ایام نوروز و نگهداری ماهی قرمز عید برای سفره هفت سین، مطالعه این مطلب می‌تواند در توجه خانواده‌ها  به رعایت بهداشت مفید باشد.

به گزارش دلتا به نقل از عصر ایران، پژوهشگران استرالیایی در تحقیقی که در نشریه Emerging Infectious Diseases منتشر شده به این نکته اشاره کرده‎اند که برخی موارد عفونت‌های باکتریایی مرتبط با ماهی‌های زینتی به اندازه‌ای جدی است که کودکان را به سبب تب بالا و اسهال خونی راهی بیمارستان می‎کند. این عفونت‌ها از یک منبع خطرناک و مقاوم در برابر دارو باکتری سالمونلا به نام سالمونلا پاراتیفی B ناشی شده که آزمایش DNA بیماران نشان داده که با آکواریوم موجود در خانه‌های بیماران در ارتباط بوده است.

ماهی قرمز عید

سالمونلا نوعی باکتری است که از طریق غذای آلوده یا تماس با مدفوع یا محل زندگی برخی حیوانات از جمله ماهی‌ها، بین انسان و حیوانات گسترش می‌یابد. یک آکواریوم یا تنگ ماهی نیز ممکن است منبعی برای سالمونلا باشد. ماهی‌های حامل سالمونلا به‌طور معمول نشانه‌ای از بیماری نشان نمی‌دهند. در آکواریوم‌هایی که افزون بر ماهی حاوی خزندگان یا دوزیستان هستند، خطر وجود باکتری سالمونلا نیز بیشتر است.

به گفته دکتر دیان لایت‌فوت، میکروبیولوژیست و متخصص سالمونلا در دانشگاه ملبورن، طی سال‌های اخیر، پیوند سالمونلا با ماهی‌های خانگی در آمریکای شمالی، اروپا و همچنین استرالیا مورد بررسی قرار گرفته است اما موارد ابتلا به سالمونلا مرتبط با ماهی‌های خانگی و آکواریومی به نسبت کوچک، بسیار پراکنده بوده است. شایان ذکر است که نوزادان، کودکان، زنان باردار، افراد مسن و گروه‌های دیگری که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، در معرض خطر بسیار جدی یا حتی مرگبار ابتلا به عفونت‌های سالمونلا قرار دارند.

تب تیفوئید یک بیماری حاد است که عامل آن  باکتری سالمونلا انتریکا سروتیپ تیفی شکل شناخته شده است . همچنین باکتری سالمونلا پاراتیفی نیز می‌تواند به بروز این بیماری منجر شود .باکتری نوع دوم معمولاً موجب بیماری با شدت کمتر می‌شود. از آنجاکه ایرانی‌ها به مناسبت نوروز ماهی قرمز عید را سر سفره هفت سین می‌گذارند بهتر است در نگهداری آن کمی وسواس به خرج دهند.

ماهی قرمز شب عید

به گفته دکتر لایت‌فوت، از نگهداری ماهی‌های زینتی در خانه لازم نیست پرهیز کنید، اما افراد خانواده باید جانب احتیاط را در این مورد همواره رعایت کنند. اگر در خانه از ماهی های تزیینی و آکواریومی نگهداری می کنید  لازم است دست‌های خود را به طور مکرر با آب و صابون بشویید. همچنین، زمانی‌که در حال تمیز کردن آکواریوم هستید کودکان را از آن محیط دور کنید  چرا که خطر سرایت باکتری سالمونلا و ابتلا به عفونت کودکان شما را تهدید می کند. همچنین، تنگ ماهی یا وسایل آکواریوم را نباید در سینک آشپزخانه، روشویی حمام یا در وان بشویید.

اگر گزینه دیگری ندارید، پس از شستشوی تنگ یا لوازم آکواریوم، سینک و وسایلی را که برای پاکسازی آکواریوم استفاده کرده‌اید به‌خوبی ضدعفونی کنید. برای این کار ترکیب چهار قاشق مایع سفید کننده در یک لیتر آب ولرم کار ساز است . همچنین تمام سطوح را پیش از استفاده دوباره به خوبی شستشو داده و ضدعفونی کنید.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا  دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…