هرگز از حساب متوفی پول برداشت نکنید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فوت صاحب حساب بانکی موجب می‌شود حساب وی توسط بانک مسدود شود و هیچ یک از وراث حق ندارد بدون اجازه برداشت نماید.
برداشت پول از حساب متوفی

بانک‌ها برای انجام رسالت قانونی خود یعنی حفظ اموال مشتری حساب شخص متوفی را تا زمان انحصار وراثت مسدود می‌کنند. با این وجود گاهی وراث نیاز به برداشت مبلغی از حساب مشتری برای پرداخت هزینه کفن و دفن و مراسم ختم و غیره دارند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع برداشت پول از حساب متوفی می‌پردازیم.

بررسی احکام کیفری برداشت از حساب متوفی

برداشت از حساب فرد فوت شده اصولا بر خلاف قانون است ولی وقتی از کلمه اصولا در حقوق استفاده می‌شود قطعا استثنایی نیز وجود دارد. دلیل مخالفت قانون با برداشت از حساب فرد فوت شده این است که از یک سو شخص مذکور دیگر اراده‌ای بر اموال خود ندارد تا بتوان رضایت او را در برداشت دیگران از اموالش جلب کند و از سوی دیگر اموال متوفی متعلق به کسانی است که بر نحوه تملکشان احکام خاصی حاکم است. حال فرض کنید شخصی اعم از یکی از وراث یا شخصی دیگر بدون رعایت این مقررات و اخذ اجازه از ورثه‌ای که اولویت در ارث دارند از حساب متوفی برداشت کند.

با تمام این موارد اسثتنایی در موضوع برداشت از حساب فرد فوت شده وجود دارد از جمله اینکه به عنوان مثال ورثه شخص متوفی یک نفر باشد و متوفی نیز دینی به دیگری نداشته باشد. طبق ماده ۷۴۰ قانون جرایم رایانه‌ای و در این موارد پلیس فتا موضوع را پس از شکایت در دادسرا پیگیری می‌کند.

ماده ۷۴۰ قانون جرائم رایانه‌ای:

«هرکس به‌طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و درغیراین‌صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.» اگر به مطالبی در رابطه با ارث علاقه دارید، به مطلب نحوه ارث بردن خواهر و برادر متوفی مراجعه کنید.

 انحصار وراثت حساب متوفی

بررسی جنبه حقوقی جرم برداشت از حساب متوفی

اگر بخواهیم از دیدگاه قانونی به موضوع برداشت از حساب متوفی نگاه کنیم به‌طورکلی هر جرمی دو جنبه دارد:

جنبه عمومی جرم: به ضرری اطلاق می‌شود که به نظم عمومی جامعه وارد می‌آید و وظیفه پیگیری آن با دادستان است.

جنبه خصوصی جرم: عبارت است از ضرر مادی، معنوی (صدمات روحی یا هتک حیثیت و اعتبار شخصی، خانوادگی یا اجتماعی.) این موارد همان جنبه حقوقی یا خصوصی است که فرد شاکی مانند برخی از وراث یا طلبکاران متضرر می‌تواند در خواست جبران خسارت کند.

حساب بانکی متوفی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب اگر این حرف را به همسر خود بزنید، ۸۰ ضربه شلاق دارد را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۰۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …