بهترین مدل‌های فرش‌ برای دکور منزل

۲
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فرش یکی از هنرهای اصیل ایرانیان است که از گذشته‌های دور در دنیا شناخته شده است.
انواع فرش های مدرن و کلاسیک

فرش‌ها از نظر روش بافت به دو دسته کلی دستباف و ماشینی و از نظر سبک به دو بخش کلاسیک و مدرن تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی انواع فرش های مدرن و کلاسیک می‌پردازیم.‌

انواع فرش‌های مدرن و کلاسیک

امروزه انواع فرش‌ها با نخ‌های مختلفی بافته می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خاصی به فرش‌ها می‌بخشند. فرش‌ها به‌طور کلی با الیاف طبیعی یا مصنوعی تولید می‌شوند. معروف‌ترین و جدیدترین الیاف کاربردی فرش شامل موارد زیر است.

فرش آنتی­ باکتریال

فرش آنتی­ باکتریال از انواع فرش ماشینی با الیاف مصنوعی است که به منظور حفظ سلامت خانواده خصوصا کودکان، افراد حساس و سالمندان، با به‌کار بردن الیاف نانو سیلور نقره، خاصیت ضدباکتری به خود می‌گیرد. این فرش علاوه بر خاصیت آنتی باکتریال، خواصی چون بدون پرز و ضد حسایت، بو نگرفتن، عدم جذب کامل مایعات را نیز دارد.

انواع فرش های مدرن و کلاسیک

فرش ضد حساسیت از انواع فرش های مدرن و کلاسیک

الیاف مصنوعی فرش‌های ماشینی، ممکن است حساسیت‌‌های پوستی ایجاد کند و به‌راحتی مو و آلودگی را به خود جذب می‌کند. اما قالی‌های دستباف به دلیل الیاف طبیعی این مشکلات را ندارند و فرش ضد حساسیت محسوب می‌شوند. از طرفی با خوابیدن روی آن‌ها به دلیل نرمی و لطافت‌شان کمر درد نخواهید گرفت و خاصیت دفع گرما در تابستان و سرما در زمستان را هم دارند. برای اینکه خانه خود را زیبا کنید به مطلب ۷ عادت‌ غلط در چیدمان که دکور منزل را زشت می‌کند سر بزنید.

انواع فرش های مدرن و کلاسیک

فرش پشمی

فرش پشمی با الیاف طبیعی پشم بافته می‌شود. پشم‌ها از موی حیواناتی چون گوسفند، بز یا شتر تهیه شده و بعد از تبدیل شدن به نخ، برای بافت فرش آماده‌ می‌شوند. ایران از گذشته یکی از کشورهای مطرح در تولید فرش‌های دستباف پشمی بوده است.

فرش پشمی

فرش شگی یا پرز بلند

فرش‌های شگی فرش‌هایی پرز بلند هستند که ظاهر پشمالو و نامرتب آن‌ها جلوه‌ زیبا و متفاوتی دارد. از انواع فرش شگی می‌توان به فلوکاتی، پشمی، نمدی و میکرو اشاره کرد. این نوع فرش‌ از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ مد روز بود و طرفداران زیادی داشت و بعد از آن از مد افتاد، اما در سال‌های اخیر با ظاهری متفاوت و مدرن‌تر مجددا وارد بازار شد و به یکی از ترندهای فرش تبدیل شد.

فرش شگی یا پرز بلند

فرش جوت از انواع فرش های مدرن و کلاسیک

جوت هندی نوعی الیاف گیاهی با رشد سریع و تجدیدپذیر است که ویژگی‌های منحصربه‌فرد، آن را از سایر الیاف‌های طبیعی جدا می‌کند. جوت‌ یک لیف گیاهی ارگانیک بوده که در مناطق گرم و مرطوب به‌خصوص هند و بنگلادش رشد کرده و به نام لیف طلایی نیز شناخته می‌شود. نخ جوت علاوه بر ارزش بالا و سازگاری با محیط زیست خاصیت درخشندگی نیز دارد. اخیرا انواع فرش‌های جوت هندی دوست‌دار محیط زیست بسیار محبوب شده‌اند.

فرش جوت

فرش چهل تکه

فرش چهل تکه از تکه‌های کوچک فرش‌های مختلف تولید می‌شود. انواع فرش‌های چهل تکه در تنوع بالایی از رنگ، طرح، نوع و ابعاد بافته می‌شوند که هریک زیبایی خاص و منحصربه‌‌فردی دارند. در طول زمان ممکن است قسمت‌هایی از این فرش‌ پوسیده شوند اما تکه‌های دیگر سالم بمانند. در این صورت بهتر است به جای دور انداختن فرش‌، تکه‌های سالم جدا و به یکدیگر دوخته شود و فرش چهل تکه جدیدی تولید شود.

فرش چهل تکه

فرش وینتیج یا کهنه‌نما

فرش وینتیج با ظاهری کهنه امروزه طرفداران خاص خود را دارد. انواع فرش کهنه نما همان فرش دستبافت است که رنگ تازه و اصلی و تار و پودهای خود را از دست داده و ظاهری قدیمی و سنگ شور دارد. بدین ترتیب یک فرش مدرن هم می‌تواند به یک فرش کهنه تبدیل شود.

فرش وینتیج یا کهنه‌نما

پیشنهاد مطالعه: مطلب این ترفندها خانه شما را گران نشان می‌دهد! را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۵۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۳۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…