نحوه ارث بردن خواهر و برادر متوفی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعد از اینکه فردی فوت می‌کند رابطه وی با اموالش قطع می‌شود و به‌طور قهری و غیر ارادی اموال و ماترک متوفی به ورثه تعلق می‌گیرد و به اصطلاح به ارث می‌رسد.
نحوه ارث بردن خواهر و برادر متوفی

ورثه و کسانی که ارث می‌برند به خویشاوندانی گفته می‌شود که از نزدیک‌ترین درجه و طبقه شروع می‌شوند و تا دورترین درجات خویشاوندی مثل عموها و عمه‌ها و دایی‌ها و خاله‌ها و فرزندان آن‌ها و فرزندان فرزندان آن‌ها پیش می‌رود. نکته مهم اینکه وجود هر درجه از خویشاوندان، خویشاوندان بعد را از ارث محروم می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه ارث بردن خواهر و برادر متوفی می‌پردازیم.

نحوه ارث بردن خواهر و برادر متوفی

  • اگر میت اخوه ابوینی (برادران و خواهران پدر و مادری) داشته باشد اخوه ابی (برادران و خواهران پدری) ارث نمی‌برد. در صورت نبودن اخوه ابوینی (برادران پدر و مادری) اخوه ابی (برادران پدری) سهم‌الارث آن‌ها را می‌برند. لازم به ذکر است اخوه ابوینی و اخوه ابی هیچ کدام اخوه امی را از ارث محروم نمی‌کنند.
  • اگر وراث میت چند برادر و خواهر ابوینی (پدر و مادری) یا چند برادر و خواهر ابی (پدری) باشند ترکه بین آن‌ها بالسویه تقسیم می‌شود.
  • همچنین اگر وراث میت چند برادر و خواهر ابوینی (پدر و مادری) یا چند برادر و خواهر ابی (پدری) باشند، حصه ذکور (آقایان) دو برابر اناث (خانم‌ها) خواهد بود.
  • اگر وراث میت چند برادر امی یا چند خواهر امی یا چند برادر و خواهر امی باشند، ترکه بین آن‌ها بالسویه تقسیم می‌شود.

ارث بردن خواهر و برادر

هرگاه اخوه ابوینی (برادران و خواهران پدر و مادری) و اخوه امی (برادران و خواهران مادری) باهم باشند تقسیم به طریق ذیل می‌شود:

نکته: منظور از اخوه، خواهر و برادر است و منظور از ابوینی این است که پدر و مادر مشترک دارند. اگر فقط مادر مشترک داشته باشند امی گفته می‌شوند. اگر فقط پدر مشترک داشته باشند ابی گفته می‌شوند.

  • اگر برادر یا خواهر امی (مادری) یکی باشد سدس (یک ششم) ترکه را می‌برد. بقیه مال اخوه ابوینی (برادران پدر و مادری) یا ابی (پدری) است.
  • اگر کلاله امی (خویشاوندان مادری) متعدد باشند ثلث (یک سوم) ترکه به آن‌ها تعلق می‌گیرد. آن‌ها سهم را بین خود بالسویه تقسیم می‌کنند. بقیه مال اخوه ابوینی (برادران پدر و مادری) یا ابی (پدری) است.
  • خواهر ابوینی (پدر و مادری) یا ابی (پدری) تنها  درصورتی‌که منحصربه‌فرد باشد نصف ترکه را خواهد برد.
  • دو خواهر یا تعداد بیشتر ابوینی (پدر و مادری) یا ابی (پدری) تنها در صورت نبودن برادر دو ثلث ترکه را به ارث می‌برند.

 ارث خواهر و برادر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب نحوه تقسیم مستمری میان وراث و بازماندگان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …