نحوه تقسیم مستمری میان وراث و بازماندگان

۶
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در بیمه تامین اجتماعی، درصورتی‌که فرد بیمه شده دارای حقوق مستمری فوت کند، وراث او می‌توانند در یکی از حالات گفته شده در این مطلب، حقوق مستمری و بازنشستگی او را دریافت کنند.
نحوه تقسیم مستمری میان وراث

بعد از فوت متوفی درصورتی‌که فرد دارای مستمری باشد و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد، بازماندگان متوفی درصورتی‌که دارای شرایط باشند می‌توانند مستمری متوفی را دریافت کنند ولی اگر فرد متوفی دارای چند بازمانده که واجد شرایط دریافت مستمری هستند را میان وراث خود داشته باشند هر کدام بر طبق قانون می‌توانند از این حق برخوردار گردند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه تقسیم مستمری میان وراث می‌پردازیم.

نحوه تقسیم مستمری میان وراث

  • همسر دائم فرد بیمه شده تا زمانی‌که دوباره ازدواج دائم نکرده باشد، می‌تواند مستمری دریافت کند. درصورتی‌که دوباره ازدواج کرده باشد و شوهر دوم فوت کند دوباره می‌تواند از حقوق همسر فوت شده اول خود استفاده کند. میزان مستمری همسر بیمه شده متوفی معادل ۵۰ درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است. درصورتی‌که بیمه شده دارای چند همسر دائم باشد، مستمری بین همسران او به‌طور مساوی تقسیم می‌شود. این زنان چنان چه خودشان اقدام به پرداخت حق بیمه کنند می‌توانند علاوه بر دریافت مستمری بر اساس قراردادی که منعقد شده است، همچنان به بیمه‌پردازی ادامه بدهند و از مزایای آن برخوردار شوند.
  • هریک از بازماندگان فرزند در صورت دختر بودن اگر شاغل نباشند و شوهر نداشته باشند و فرزندان پسر، درصورتی‌که سن شان کمتر از ۱۸ سال باشد یا در صورت داشتن ۱۹ سال به بالا به تحصیل اشتغال داشته باشند یا به علت بیماری یا نقض عضو قادر به کار کردن نباشند، هرکدام ۲۵ درصد مستمری را دریافت می‌کنند.
  • هر یک از پدر و مادر بیمه شده درصورتی‌که تحت تکفل او بوده باشند. همچنین سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال بیشتر باشد یا به تشخیص کمیسیون پزشکی از کار افتاده باشند و خودشان از سازمان مستمری دریافت نکنند، معادل ۲۰ درصد مستمری دریافت خواهند کرد.
    زنان خانه‌داری که حق بیمه صاحبان مشاغل آزاد را پرداخت می‌کنند، در صورت فوت همسرشان مستمری دریافت می‌کنند.
  • شوهر فرد بیمه شده‌ای که تحت تکفل همسرش بوده باشد. همچنین سن‌اش بیشتر از ۶۰ سال باشد یا از کار افتاده شده باشد. اگر مستمری‌بگیر تامین اجتماعی نباشد می‌تواند بعد از فوت همسرش مستمری دریافت کند.

نحوه تقسیم مستمری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب زنان علاوه‌بر سهمشان از این حق نیز ارث می‌برند را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۵۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۲۹ ب٫ظ

    خیلی خوب ومطالب بیشتری بنویسید

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۲۹ ب٫ظ

    خیلی خوب ومطالب بیشتری بنویسید

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  4. جهان

    ۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۲۲ ب٫ظ

    مقبول طبع است.

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …