اگر این نکات در مورد قولنامه را ندانید، ضرر می‌کنید

4
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قراردادها در حقوق، دارای انواع و اقسام متعددی بوده که یکی از آن‌ها قولنامه یا پیش قرارداد است.
اگر این نکات در مورد قولنامه را ندانید، ضرر می‌کنید

اصطلاح قولنامه غالبا در عرف در مواردی استفاده می‌شود که طرفین پیش از حضور در دفاتر اسناد رسمی اقدام به انعقاد یک قرارداد و تنظیم یک سند عادی نموده که به آن، قولنامه گفته می‌شود. قولنامه در این مفهوم، معادل مبایعه‌نامه یا اجاره‌نامه عادی است. در این مطلب به موضوع نکات ضروری در مورد قولنامه می‌پردازیم.

تعریف قولنامه خانه و نکات ضروری در مورد قولنامه

قولنامه یا وعده قرارداد در انواع مختلف آن در واقع یک پیش قرارداد است که میان دو طرف که قصد انعقاد قراردادی را داشته، منعقد شده است. این قرارداد حاوی تعهد آن‌ها به انعقاد قرارداد اصلی، در آینده و با شرایطی مشخص شده در قولنامه است.

این پیش قرارداد یک عقد معین در قانون مدنی نیست. اعتبار آن، تابع ماده ۱۰ قانون مذکور است که مقرر داشته: « قراردادهای خصوصی، نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند، درصورتی‌که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.»

به طور معمول، قولنامه هنگامی منعقد می‌گردد که طرفین راضی به انجام معامله بوده اما یکی از طرفین یا دو طرف هنوز شرایط لازم برای انعقاد قراداد اصلی را ندارد.

به عنوان مثال، در قراداد بیع (خرید و فروش) یک خانه، خریدار، خانه و ویژگی‌های آن را پسندیده اما در حال حاضر پول کافی برای پرداخت مبلغ خانه مورد نظر را ندارد. فلذا، در این شرایط، خریدار و فروشنده، قولنامه‌ای را منعقد کرده و متعهد می‌شوند، تا در تاریخ معینی در آینده برای انعقاد قراداد اصلی حاضر شوند.

مطلب پیشنهادی:  در این شرایط شما بیشتر از خواهر و برادرتان ارث می‌برید

 نکات مهم قولنامه

انواع قولنامه

قولنامه اجاره و قولنامه بیع یا همان خرید و فروش انواع قولنامه خانه را تشکیل می‌دهند.

در چه مکانی قولنامه خانه نوشته می‌شود؟

سوال مهم دیگری که در رابطه با قولنامه خانه، مطرح شده این مسئله بوده که در چه مکانی قولنامه خرید ملک نوشته می‌شود؟ به عبارت دیگر، برای نوشتن قولنامه خانه باید به کجا مراجعه کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت به‌طور معمول، قولنامه خانه در دفاتر املاک نوشته می‌شود. پس از تکمیل آن، یک کد رهگیری املاک صادر می‌شود. البته این مسئله مانع از آن نبوده که طرفین، میان خود و بدون مراجعه به بنگاه املاک، اقدام به نوشتن قولنامه نمایند.

وجه التزام قولنامه خانه چیست؟

چنانچه در متن قولنامه خانه، پرداخت مبلغی خسارت در صورت عدم انجام تعهدات طرفین شرط شود این مبلغ وجه التزام قولنامه نامیده می‌شود.

نوشتن قولنامه

 

4 دیدگاه

  1. ناشناس

    2 شهریور 1401 در 3:29 ق.ظ

  2. ناشناس

    16 مهر 1401 در 5:49 ق.ظ

  3. ناشناس

    19 مهر 1401 در 7:20 ب.ظ

  4. ناشناس

    18 آبان 1401 در 8:01 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

زنان در چه صورتی نیازی به اجازه‌ خروج از کشور ندارند؟

در سال‌های گذشته ممنوعیت خروج بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان و سایر زنان مستقل و شاغل و اجا…