نحوه پاک کردن اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به لحاظ قانونی این امکان وجود دارد که زن و مردهایی که سابقه ازدواج و طلاق دارند، بتوانند اطلاعات مربوط به سابقه ازدواج و طلاق خود را پاک کرده و شناسنامه جدید بگیرند.

امروزه یکی از مهم‌ترین تشریفاتی که برای ازدواج و طلاق پیش‌بینی شده است، ثبت این وقایع در اسناد سجلی فرد یعنی شناسنامه آن‌ها است. البته علاوه بر ازدواج و طلاق رجوع از طلاق و سایر اطلاعاتی که نشان‌دهنده تجرد یا تاهل فرد است نیز قابل درج در شناسنامه فرد طلاق گرفته است. در این مطلب از دلتامگ به موضوع پاک کردن اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته می‌پردازیم.

پاک کردن اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته

پاک کردن شناسنامه فرد طلاق گرفته شرایط خاصی دارد و در همه موارد امکان‌پذیر نیست. یکی از شرایط پاک کردن اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته آن است که زوجه باکره یا دوشیزه باشد. یعنی قبل از طلاق رابطه زناشویی میان زن و مرد شکل نگرفته باشد. تنها دراین‌صورت است که حذف نام همسر از شناسنامه زن و مرد طلاق گرفته امکان‌پذیر می‌شود. در خصوص مردان نیز این موضوع صدق می‌کند.

بنابراین زنان و مردانی که در ازدواج قبلی خود رابطه زناشویی برقرار نموده‌اند، نمی‌توانند اطلاعات شناسنامه خود را پاک کنند. چرا که این موضوع ممکن است بعدها سبب شود که سابقه ازدواج از طرف مقابل پنهان شده و فریب در ازدواج شکل گیرد. در صورت فریب در ازدواج نیز، شخص فریبکار به مجازات تدلیس در ازدواج محکوم خواهد شد.

زمانی که زن و مردی قصد طلاق گرفتن دارند و هنوز در دوران عقد بوده و سابقه رابطه زناشویی نداشته‌اند، برای تعیین نوع طلاق، زوجه به پزشک قانونی ارجاع می‌شود. اگر تشخیص داده شود که زوجه باکره است، حکم طلاق تحت عنوان طلاق بائن غیر مدخوله تعیین می‌شود. به استناد این حکم طلاق، می‌توان بعدا اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته (اعم از زن یا مرد طلاق گرفته) را پاک کرد.

مطلب پیشنهادی:  آشنایی با حقوق مالی زوجین در ازدواج موقت

شناسنامه فرد طلاق گرفته

نحوه پاک کردن اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته

نحوه پاک کردن این اطلاعات به این‌صورت است که زن یا مرد، با ارائه نمودن مدارکی همچون گواهی بکارت دریافت شده از پزشک قانونی، حکم طلاق صادر شده از دادگاه، برگه طلاق‌نامه ثبت شده در محضر و سایر مدارک هویتی، می‌تواند به یکی از دفاتر پیشخوان یا ادارات ثبت احوال مراجعه نماید.

اما زنان و مردانی که قبلا سابقه ازدواج و رابطه زناشویی داشته و سپس طلاق گرفته‌اند، صرفا در صورتی می‌توانند نسبت به پاک کردن اطلاعات شناسنامه خود اقدام نمایند که با شخص دیگری ازدواج کرده باشند و ازدواج دوم آنان به ثبت رسیده باشد. پس از آن می‌توانند برای تعویض شناسنامه و گرفتن شناسنامه المثنی جدید اقدام نمایند. دلیل این موضوع آن است که همسر جدید از ازدواج قبلی فرد اطلاع پیدا کرده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …