تاریخ عادت ماهانه را خودتان تغییر دهید!

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمان‌بندی دوران قاعدگی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خانم‌هاست. همه دوست دارند قبل از رویدادهای مهم مثل جشن عروسی یا هفته‌های کاری شلوغ «دکمه پریودی» را بزنند و زودتر آن را پشت‌سر بگذارند.
روش های جلو انداختن عادت ماهانه

هیچ راه امن و مطمئنی برای جلو انداختن عادت ماهانه ظرف یکی‌دو روز وجود ندارد. البته می‌توان با ورزش، یوگا، تغییر رژیم غذایی و چند روش دیگر شرایط قاعدگی سریع‌تر را فراهم کرد. مجله دلتا در ادامه روش های جلو انداختن عادت ماهانه را بررسی می‌کند.

مطمئن‌ترین روش‌های جلو انداختن عادت ماهانه

تنها روش مطمئن برای تغییر زمان چرخه قاعدگی، روش‌های ضدبارداری هورمونی است. البته روش‌های دیگری هم وجود دارند که امتحان‌ کردنشان خالی از لطف نیست.

استفاده از قرص برای جلو انداختن عادت ماهانه

اولین و مطمئن‌ترین روش جلو انداختن دوره قاعدگی، روش‌های کنترل بارداری هورمونی مثل مصرف قرص ضدبارداری است. این قرص‌ها ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند و با تاثیر مستقیم بر میزان هورمون‌های بدن، امکان تعیین زمان عادت ماهانه را به فرد می‌دهند. بعد از ۲۱ روز مصرف مداوم قرص هورمونی، در ۷ روز آخر مصرف قرص قطع می‌شود تا دوره عادت ماهانه آغاز شود. در این حالت، خود فرد تصمیم می‌گیرد چه زمانی مصرف قرص را قطع و عادت ماهانه را آغاز کند.

تکنیک‌های آرام‌سازی

براساس تحقیقات و شواهد علمی، استرس تاثیر مستقیم بر بی‌نظمی قاعدگی دارد. در دوره‌های پراسترس مثل رویدادهای مهم یا امتحانات سخت، برخی از زنان دچار عقب‌افتادن عادت ماهانه می‌شوند که با وجود دردهای عضلانی و تغییرات هورمونی ابدا خوشایند نیست. در چنین شرایطی تکنیک‌های آرام‌سازی و کاهش استرس مثل یوگای ملایم، نوشتن خاطرات، مدیتیشن، وقت‌گذرانی با دوستان و عزیزان می‌توانند با بازیابی آرامش ازدست‌رفته عادت ماهانه را جلو بیندازند.

فعالیت جنسی و ارگاسم

باور کنید یا نه، رابطه جنسی و ارگاسم هم به جلو انداختن عادت ماهانه کمک می‌کند. هورمون‌هایی که در طول فعالیت‌ جنسی ترشح می‌شوند و انقباض رحم موقع ارگاسم، باعث بازشدن دهانه رحم، فروریختن دیواره مخاطی و شروع عادت ماهانه می‌شود.

فعالیت جنسی و ارگاسم

تغییر رژیم غذایی و وزن

تغذیه و هرگونه نوسانات وزنی می‌تواند بر روند قاعدگی اثر بگذارد. زنانی که وزن کمتری دارند، معمولا دچار عادت ماهانه‌های نامنظم یا قطع عادت ماهانه می‌شوند، چون بدن برای تولید هورمون‌های قاعدگی به چربی نیاز دارد. از طرفی وزن زیاد هم می‌تواند منجر به بی‌نظمی چرخه قاعدگی شود.

خوراکی‌هایی برای جلو انداختن عادت ماهانه

علاوه بر روش‌های فوق، راه‌های دیگری هم برای جلو انداختن عادت ماهانه وجود دارد. این‌ها روش‌های طبیعی جلوانداختن چرخه قاعدگی هستند و امتحان‌کردنشان ضرری ندارد.

ویتامین C

برای جلو انداختن عادت ماهانه این غذاها را امتحان کنید:

  • سبزیجات برگ‌سبز مانند اسفناج و کلم‌پیچ
  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت
  • سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل

دمنوش گیاهان قاعدگی‌آور

تابه‌حال نام گیاه امناگوگ را شنیده‌اید؟ این گیاهان قاعدگی‌آور به داروی سبز درمان بی‌قاعدگی شهرت دارند و از قدیم برای درمان عقب‌افتادن عادت ماهانه یا قطع کامل آن مصرف می‌شدند. معروف‌ترین امناگوگ‌ها عبارت‌اند از:

  • بابونه
  • جعفری
  • دارچین
  • رزماری
  • مریم‌گلی
  • پونه کوهی
  • کرفس
  • پاپایا
  • شنبلیله
  • عرق کاسنی
  • عرق گزنه

آب انار

آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه جریان خون را به‌سمت رحم تقویت می‌کند و باعث جلوافتادن عادت ماهانه می‌شود. از ۲ روز قبل شروع کنید و روزی ۳ بار آب انار بنوشید تا تاثیرش را به‌چشم ببینید. حتی می‌توانید بعد از شروع عادت ماهانه به نوشیدن آب انار ادامه دهید تا از خواص درمانی‌اش مثل درمان کم‌خونی در طول دوره قاعدگی بهره‌مند شوید.

کاروتن

کاروتن هورمون استروژن را تحریک می‌کند و باعث می‌شود دوره عادت ماهانه زودتر از موعد اتفاق بیفتد. ۲ روز قبل از شروع قاعدگی روزی یکی‌دو لیوان آب هویج بنوشید. حتی می‌توانید خود هویچ، کدوتنبل یا پاپایا را ۳ بار در روز نوش جان کنید.

دمنوش کنجد یا زردچوبه

دمنوش زردچوبه از دمنوش‌های دارویی است که نه‌تنها عادت ماهانه عقب‌افتاده، بلکه هزارویک درد دیگر را درمان می‌کند. مصرف دانه‌های کنجد هم با تحریک قاعدگی و عادت ماهانه سریع‌تر همراه است. ۱۵ روز قبل از قاعدگی مصرف دمنوش کنجد یا زردچوبه را شروع کنید و برای اثربخشی بیشتر روزی ۲ بار نوش‌جان کنید.

غذاهای تند و ادویه‌دار

اگر می‌خواهید عادت ماهانه‌شما زودتر شروع شود، از ۲ هفته قبل پریودی ۱ یا ۲ وعده در روز غذاهای تند و ادویه‌دار بخورید.

روش های جلو انداختن عادت ماهیانه را بشناسید

پیشنهاد مطالعه: مطلب پردرآمدترین شغل‌های پاره‌وقت در ایران را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…