آیا مجازات خیانت زن و مرد متفاوت است؟

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عواقب قانونی خیانت به همسر شامل مجازات‌هایی است که توسط قانون و شرع هر جامعه برای همسران در نظر گرفته می‌شود.
تفاوت مجازات خیانت زن و مرد

امروزه و با توجه به گسترش روابط اجتماعی و فراوانی روش‌های برقراری ارتباطات بین افراد چه از طریق حضوری و چه با استفاده از فضای مجازی، محیط وسیع‌تر و در دسترس‌تری در اختیار افراد برای تحقق رابطه نامشروع قرار دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تفاوت مجازات خیانت زن و مرد می‌پردازیم.

عواقب قانونی خیانت به همسر

عواقب قانونی خیانت به همسر و همچنین عواقب روحی و روانی این قضیه می‌تواند تا سال‌ها فکر افراد را درگیر خود کند. همچنین زندگی مالی و موقعیت اجتماعی او را دستخوش تغییرات زیادی قرار دهد.

در برخی از کشورها قانون‌گذار با تصویب جریمه‌های نقدی و حبس برای فرد خیانت‌کار مجازات‌هایی را تعیین می‌کند. این قانون‌گذاری‌ها بنا بر دین و آیین هر جامعه ممکن است متفاوت باشد.

مجازات رابطه نامشروع یکی از پیچیده‌ترین عواملی است که همواره برای صدور حکم آن به سبب وجود شرایط متفاوت باید بررسی‌های دقیق از جانب مراجع قانونی صورت گیرد.

تفاوت مجازات خیانت زن و مرد

حکم خیانت مرد به زن

خیانت واژه‌ای با بار منفی شدید در میان افراد یک جامعه و خصوصا در میان همسران است.

وقوع این اتفاق سبب بروز شکاف‌های عمق در کانونی‌ترین و بنیادی‌ترین گروه اجتماعی جامعه، یعنی خانواده می‌شود. اثرات منفی و تبعات شدید خیانت بازخوردهای بسیار عمیق و بلند مدتی بر روی افراد خانواده و علی‌الخصوص همسری می‌شود که مورد خیانت قرار گرفته.

امروزه و با توجه به قانون‌گذاری‌های منطقی و اعمال روش‌های سختگیرانه در مقابله با وقوع خیانت از سوی زوجین، جوامع در جهت حفظ بنیان خانواده‌ها از طریق اعمال فشار و مجازات‌های سنگین اقدامات زیادی کرده‌اند.

در منطقی‌ترین حالت حکم خیانت مرد به زن رسمی خود، این است که زن مجاز به گرفتن طلاق حتی بدون رضایت همسر خیانتکارش است. همچنین در این صورت مهریه کامل و نیمی از اموال مرد نیز به زن تعلق می‌گیرد. محکومیت به دریافت ۹۹ ضربه شلاق نیز از جمله عواقب قانونی خیانت به همسر از سوی مرد است.

مجازات خیانت زن و مرد

حکم خیانت زن به مرد

همچنان که ممکن است مردی به همسر خود خیانت کند، خیانت زن به مرد نیز امری رایج و قابل شهود است.

شکایت همسران پیرامون خیانت زن یا شوهرشان به عنوان مقابله با روابط نامشروع در قانون شناخته شده است. همچنین از سوی دستگاه قضا مورد بررسی و اعمال قانون و مجازات مجرم قرار می‌گیرد.

در مواردی که برقراری رابطه نامشروع از سوی زن انجام شود و به برقراری رابطه جنسی بینجامد موجب صدور حکم سنگسار از سوی مراجع قانونی و قاضی مربوطه می‌شود.

در صورت اثبات برقراری رابطه از سوی زن شوهردار، مرد می‌تواند به صورت سریع همسر خود را طلاق داده و امکان رجوع او پس از طلاق وجود نخواهد داشت. این قانون بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی وضع شده‌است.

همچنین درصورتی‌که زن شوهردار اقدام به خیانت کند و این خیانت شامل برقراری رابطه جنسی نباشد، از سوی دستگاه قضا به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود و شوهر او می‌تواند در سریع‌ترین زمان همسر خود را بدون هیچ مرحله اضافه‌ای طلاق دهد.

مجازات خیانت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چند تفاوت مهم ازدواج دائم و موقت که باید بدانید را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۴۳ ب٫ظ

  3. ahoo

    ۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۶:۵۸ ق٫ظ

    مطلب خیلی عالی بود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۴:۳۰ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ب٫ظ

    اسلام امتیاز برای مردی که نابینا است وزن معلول دارد این بلا باید به سر مرد بیاد که هوس زن گرفتن نکنه

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …