هرگز تهمت زنا به همسرتان نزنید، مجازات می‌شوید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جرم تهمت زدن به همسر می‌تواند به صورت‌های مختلفی شکل گیرد که در نوع مجازات تهمت به همسر، تاثیرگذار خواهد بود.
مجازات تهمت زنا به همسر

تهمت زدن به همسر و اتهام وارد نمودن به وی بدون اینکه شخص بتواند صحت یا درست بودن اتهام وارده را اثبات نماید، نوعی جرم تلقی می‌شود. این جرم قابل شکایت و رسیدگی در دادگاه است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات تهمت زنا به همسر می‌پردازیم.

مجازات تهمت رابطه نامشروع به همسر

  • بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، در صورتی‌که شخصی، به همسر خود تهمت رابطه نامشروع وارد نماید، به مجازات جرم افترا محکوم خواهد شد. افترا، همان تهمت زدن به دیگری است بدون آن‌که بتواند صحت آن را اثبات نماید. به عبارت دیگر، اگر مردی همسر خود را متهم به جرم رابطه نامشروع نموده و نتواند از طریق یکی از راه‌های اثبات رابطه نامشروع، این امر را ثابت نماید به مجازات افترا محکوم می‌شود. یعنی حبس از یک ماه تا یک سال یا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم می‌شود. اگر به مطالبی پیرامون حقوق خانواده علاقه دارید به مطلب شرایط طلاق از طرف زن، البته بدون بخشش مهریه مراجعه کنید.
  • همچنین طبق قانون مجازات اسلامی، در صورتی‌که یکی از زوجین، به همسر خود تهمت برقراری زنا (رابطه جنسی) را بزند اما نتواند اقدام به اثبات جرم نماید به استناد ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی، به مجازات جرم قذف محکوم خواهد شد. جرم قذف، مجازات حدی دارد که این مجازات، عبارت است از ۸۰ ضربه شلاق حدی.

مجازات تهمت زنا

نحوه شکایت از جرم تهمت زدن به همسر

پس از طرح شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این شکایت به دادسرا ارجاع می‌شود و برای رسیدگی مقدماتی توسط دادسرا، تعیین وقت می‌گردد. مقامات دادسرا از جمله دادیار یا بازپرس، تحقیقات و رسیدگی مقدماتی لازم در خصوص جرم افترا یا قذف را انجام می‌دهند. درصورتی‌که دلایل و مدارک ارائه شده برای اثبات جرم افترا یا قذف کافی باشد، پرونده را برای صدور رای به دادگاه کیفری ارسال می‌نمایند.

در غیراین‌صورت اگر مدارک و شواهد ارائه شده ناقص و غیر کافی باشد، دادسرا قرار منع تعقیب صادر می‌کند. البته این قرار قابل اعتراض در دادگاه است. در هر حال درصورتی‌که پرونده به دادگاه ارسال شده یا اینکه اعتراض به منع تعقیب مورد قبول دادگاه قرار گیرد، این مرتبه قاضی دادگاه کیفری به جرم افترا یا قذف رسیدگی مجدد نموده و اگر با توجه به دلایل و مدارک ارائه شده جرم را محقق بداند، حکم بر محکومیت متهم صادر خواهد نمود.

تهمت زنا به همسر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مردانی که می‌توانند اجازه ازدواج مجدد از دادگاه بگیرند را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۵۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۶:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …