شرایط طلاق از طرف زن بدون بخشش مهریه

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به‌طور معمول، در عرف این تصور بسیار رایج بوده که زن برای اینکه بتواند برای طلاق اقدام نماید، باید تمام یا حداقل بخشی از مهریه خود را بخشیده و بدون بخشش مهریه، درخواست طلاق و جدایی وی مورد قبول دادگاه واقع نخواهد شد اما از نظر حقوقی و با توجه به قوانین ازدواج و طلاق، این دیدگاه نادرست است.
طلاق از طرف زن بدون بخشش مهریه

طلاق از طرف زن بدون بخشش مهریه یک موضوع بسیار پر چالش بین زوجین است. در حقوق کشور ما هنگامی که زن و مرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند، دارای حقوق و تکالیفی می‌شوند. از جمله اینکه حق، پایان دادن به این نکاح و طلاق اصولا در دست شوهر است. زن از حق مالی تحت عنوان مهریه برخوردار می‌شود. همراه دلتامگ باشید.

طلاق از طرف زن بدون بخشش مهریه

در طلاق از طرف زن، زوجه به دلیل وجود یکی از موارد چهارگانه قانونی زیر، این حق را داشته تا بدون رضایت شوهر برای طلاق اقدام کند.

  • وکالت در طلاق
  • عسر و حرج
  • عدم پرداخت نفقه
  • غیبت زوج

در هیچ یک از این موارد اجباری بودن طلاق زوجه با بخشش مهریه مورد تصریح قانون‌گذار قرار نگرفته است. لذا، طلاق از طرف زن بدون بخشش مهریه در تمام فروض چهارگانه بالا امکان‌پذیر است. با این وجود، لازم است تا به نکات زیر توجه شود:

در موردی که زن برای دریافت وکالت مطلق در طلاق از شوهر خود اقدام می‌کند، در اکثر موارد اعطای وکالت، در ازای بخشش مهریه انجام گرفته است. در نتیجه، عملا بحث طلاق از طرف زن بدون بخشش مهریه، در این فرض، مطرح نمی‌گردد.

همچنین در رویه عملی دادگاه‌های خانواده، هنگامی که زوجه برای طلاق با وکالت‌نامه اقدام می‌کند، هرچند که در وکالت‌نامه، بذل مهریه انجام نگرفته باشد، به‌طور معمول دادگاه‌ها طلاق از طرف زن بدون اینکه مهریه را ببخشند، قبول نمی‌کنند. زن را ملزم می‌کنند تا قسمتی از مهریه خود را جهت اخذ حکم طلاق، بذل نماید (ببخشند).

مطلب پیشنهادی:  مراحل تبدیل سند وکالتی به تک برگ!

وکالت برای طلاق بدون بخشیدن مهریه

وکالت برای طلاق بدون بخشیدن مهریه

اگر زنی وکالت در طلاق داشته باشد در پاسخ این سوال که آیا او می‌تواند به‌جز طلاق، مهریه را نیز مطالبه نماید بستگی به حدود اختیارات مندرج در وکالت‌نامه داده شده از سوی شوهر دارد.

لیکن درصورتی‌که زن بخواهد بدون دلیل مشروع و بدون آن که شوهر از وظایف شرعى و قانونى خود کوتاهى کرده باشد.

و صرفا به دلیل کراهت از مرد خواهان طلاق باشد، بایستى رضایت شوهر را در امر جدایی جلب کند که این امر در قالب طلاق خلع و مبارات ممکن می‌‏شود.

طلاق

ذکر چند سوال مهم

  •  در چه صورت طلاق از طرف زن نیازمند بخشش مهریه از سوی وی است؟ در فرضی که زن از طریق اخذ وکالت در طلاق برای گرفتن حق جدایی اقدام می‌کند، گرفتن حق طلاق به طور معمول مستلزم بخشش مهریه به شوهر است.
  • آیا طلاق از طرف زن بدون بخشش مهریه امکان پذیر است؟ بله طلاق از طرف زن بدون بخشش مهریه در تمام فروض طلاق یک طرفه امکان‌پذیر است.
  • آیا با بخشش مهریه می‌توان طلاق گرفت؟ در طلاق خلع و مبارات بخشش مهریه از سوی زن یک پیشنهاد بوده که باید از طرف شوهر مورد قبول واقع شده و بدین وسیله شوهر به طلاق رضایت دهد.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    30 آذر 1402 در 1:03 ق.ظ

    عالیست ممنونیم که از طرف شما کمک فکری میگیریم

    پاسخ

  2. ناشناس

    1 دی 1402 در 5:12 ب.ظ

    مطالب عاریست ممنونیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …