کلاهبردارانی که به راحتی حسابتان را خالی می‌کنند

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جرم کلاهبرداری اینترنتی زمانی اتفاق می‌افتد که کسی با استفاده از خدمات یا نرم‌افزارهای اینترنتی بقیه را فریب بدهد و از آنها سوءاستفاده کند.
شیوه های جدید کلاهبرداری اینترنتی

حتما شما هم درباره کلاهبرداری اینترنتی شنیده‌اید. این کلاهبرداری‌ها به بهانه‌های مختلف مثل حراج پایان سال یا مشاوره درباره ارز دیجیتال انجام می‌شوند. البته کلاهبرداران اینترنتی فقط سراغ افراد عادی نمی‌روند و خطری برای کسب‌وکارها هم هستند. کلاهبرداران آنلاین معمولا برای جذب مخاطب شرایطی استثنایی را پیشنهاد می‌کنند و از ناآگاهی یا احساسات قربانیانشان سوءاستفاده می‌کنند. باید درباره این جرایم اینترنتی بیشتر بدانیم تا در دام این افراد گرفتار نشویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شیوه های جدید کلاهبرداری اینترنتی می‌پردازیم.

انواع کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری از طریق حساب‌های بانکی

این نوع کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که مجرمان کارت بانکی‌تان را بدزدند یا به طریقی به اطلاعات حسابتان دست یابند و از آن پول برداشت کنند. معمولا با دیدن تراکنش‌های ناآشنا در حساب بانکی متوجه این موضوع می‌شویم، مثلا ممکن است پیامکی از بانک دریافت کنیم که نشان می‌دهد مبلغ بالایی از حسابمان برداشت شده است. این نوع کلاهبرداری از طریق فروشگاه‌های آنلاین یا درگاه‌های بانکی جعلی هم انجام می‌شود.

کلاهبرداری از طریق سرقت یا جعل هویت

سرقت یا جعل هویت زمانی اتفاق می‌افتد که یک نفر به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کند و از آن برای کلاهبرداری استفاده کند. این کلاهبرداران با استفاده از اطلاعات شخصی قربانیانشان کارهای مختلفی انجام می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • افتتاح حساب‌های بانکی
  • استفاده از تسهیلات مالی کارت‌های اعتباری
  • دریافت گذرنامه یا سایر مدارک هویتی به‌نام قربانی

سرقت اطلاعات شخصی به خودی خود کلاهبرداری محسوب نمی‌شود اما اگر از این اطلاعات برای کارهایی مثل آنچه گفتیم استفاده شوند، جرم کلاهبرداری اینترنتی اتفاق افتاده است.

استفاده از دامنه‌های جعلی

این روش کلاهبرداری هم افراد عادی و هم کسب‌وکارها را تهدید می‌کند. در این نوع کلاهبرداری برای صاحبان کسب‌وکار اخطاریه‌های جعلی فرستاده و اعلام می‌شود دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اند قبلا خریده شده است یا باید برای دامنه‌ای خاص هزینه‌ای بیش از حد معمول بپردازند.

شکل دیگر این نوع کلاهبرداری مشتریان و افراد عادی را تهدید می‌کند. در این روش، با استفاده از دامنه‌های جعلی فروشگاه‌های آنلاین معتبر را شبیه‌سازی و از این طریق حساب مشتریان را خالی می‌کنند.

شیوه های جدید کلاهبرداری

هک‌کردن بانک‌های اطلاعاتی

هر سازمان یا شرکتی یک بانک اطلاعاتی از مشتریانش دارد که در آن اطلاعات شخصی و اطلاعات حساب افراد نگهداری می‌شود. کلاهبرداران ممکن است این بانک‌های اطلاعاتی را هک کنند و به اطلاعات گفته‌شده دست یابند. این مجرمان از اطلاعاتی که به دست می‌آورند سوءاستفاده می‌کنند.

فیشینگ

بعضی از کلاهبرداران برای قربانیانشان پیامک یا ایمیل‌های جعلی می‌فرستند که حاوی ویروس یا بدافزارند. آن‌ها با استفاده از این بدافزارها به سیستم‌های رایانه‌ای قربانیان نفوذ کرده، آسیب می‌زنند، اطلاعات را سرقت (فیشینگ) یا آن‌ها را هک می‌کنند. سپس با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده قربانیان را تهدید یا از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

کلاهبرداری رایانه‌ای به مواردی که نام بردیم محدود نمی‌شود و با گسترش و پیشرفت فناوری روش‌های کلاهبرداری هم تغییر می‌کنند. بنابراین برای مقابله با این جرم رایانه‌ای باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام بدهیم که در ادامه درباره‌شان توضیح داده‌ایم.

راه‌های مقابله با کلاهبرداری اینترنتی

  • از اطلاعات شخصی محافظت کنید
  • داده‌های مالی را جدا کنید
  • به پیام‌های ناشناس توجه نکنید
  • رمز عبور قوی تعیین کنید
  • مراقب فیشینگ باشید
  • از رایانه‌هایتان محافظت کنید

مجازات کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

  • حبس از ۱ تا ۵ سال
  • جزای نقدی از ۲۰میلیون ریال تا ۱۰۰میلیون ریال
  • هر دو مجازات با هم

قاضی پرونده نوع مجازات را تعیین می‌کند.

چطور می‌توانیم از کلاهبرداران اینترنتی شکایت کنیم؟

مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای

در حال حاضر بعضی از دادسراهای عمومی و انقلاب با عنوان دادسرای جرایم رایانه‌ای به پرونده‌های این حوزه رسیدگی می‌کنند. برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی باید از طریق یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک در سامانه قضایی ثنا ثبت‌نام کنید و در این سامانه شکایت و دلایل و شواهدتان را ثبت کنید. پس از آن باید منتظر بمانید تا شعبه رسیدگی به پرونده‌تان تعیین شود. در این مرحله، پرونده به پلیس فتا ارجاع داده و شرایط جرم بررسی می‌شود.

شکایت کلاهبرداری اینترنتی از طریق وب‌سایت پلیس فتا

دومین راه شکایت کلاهبرداری اینترنتی مراجعه به وب‌سایت پلیس فتاست. شما می‌توانید در این وب‌سایت طرح شکایت کرده و منتظر بمانید تا پلیس فتا به موضوع رسیدگی کند.

 کلاهبرداری اینترنتی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مجازات رابطه نامشروع در واتساپ چیست؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …