چرا بعضی افراد خاله زنک هستند؟

۱۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شنیدی چی گفته؟ چطور تونست این حرف رو بزنه؟ خجالتم خوب چیزیه، شاید چنین جمله‌هایی را در بین صحبت‌های همکاران یا در مهمانی‌های خانوادگی زیاد شنیده باشید.
ویژگی های افراد خاله زنک

شاید باورش سخت باشد اما دانشمندان روی دلایل علاقه افراد به حرف زدن پشت سر دیگران تحقیق کرده و به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها معتقد هستند بعضی افراد به دلیل داشتن مشکلات یا رهایی از شرایط خاصی به این کار روی می‌آورند و از زیر پا گذاشتن حریم خصوصی دیگران، برای کاهش فشارهای روزانه یا تغییر شرایط به نفع خودشان استفاده می‌کنند تا  آرامش بیشتری به‌دست آورند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان ویژگی های افراد خاله زنک می‌پردازیم.

ویژگی های افراد خاله زنک

در روانشناسی به این ویژگی گاسیپ می‌گویند که از کلمه انگلیسی Gossip به همان معنای سخن‌چین و علاقمند به شایعات آمده است. بنابراین گاسیپ بودن یک ویژگی زنانه نیست و به سایر نقش‌های زنان مربوط نمی‌شود. اما از آنجا که مهارت‌های کلامی در خانم‌ها قوی است و تمایل بیشتری به صحبت و روابط اجتماعی دارند این کلمه در فرهنگ ما خاله زنک نام نهاده شده است که از نظر علمی پذیرفته شده نیست. تحقیقات نشان داده‌اند مردان نیز به اندازه خانم‌ها می‌توانند یک گاسیپ باشند اما کیفیت گاسیپ بودن در زن و مرد متفاوت است.

با دیگران

خاله زنکی در انسان لذت ایجاد می‌کند

تحقیقات نشان داده است که گاسیپ بودن در انسان لذت ایجاد می‌کند. صحبت درباره دیگران، اهمیت به مسائل دیگران و توجه به موضوعات بی‌اهمیت در انسان باعث افزایش سطح هورمون‌های مثبت مانند سرتونین می‌شود و اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد و دلیلش این است که انسان به‌طور تکاملی وقتی راجع به گونه انسانی صحبت می‌کند هورمون‌های شیمیایی که استرس را در او کاهش می‌دهند بیشتر از قبل در بدنش تولید می‌شوند. اما همه افراد حاضر نیستند از این لذت بهره‌مند شوند زیرا قطعا آسیب‌های اجتماعی مهمی هم به همراه خودش دارد. از آن گذشته سبک‌های تربیتی، فرهنگ و باورهای شخص می‌تواند او را از این کار منع کند.

ایجاد احساس برتری در فرد از ویژگی های افراد خاله زنک

انسان‌ها ذاتا دوست دارند نسبت به دیگران ویژگی‌های مثبت بیشتری داشته باشند. به همین خاطر، برخی از افراد که نتوانسته‌اند به وسیله دستاوردهای خودشان این نیاز به برتری را ارضاء کنند شروع به کم ارزش کردن دستاوردهای دیگران در جمع می‌کنند. به‌عنوان مثال پشت سر همکارشان که به تازگی ترفیع گرفته است، شروع می‌کنند به صحبت کردن که او چندان کار مثبتی نکرده و کار ما از او بهتر بود و ما بیشتر مستحق ترفیع بودیم.

لذت بردن از درد دیگران و صحبت راجع به آن

برخی از افراد در بعضی مواقع، ممکن است از دیدن ناراحتی دیگران و انتشار اخبار مربوط به آن به بقیه، احساس خوبی داشته باشند. شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد اما این به این معنی نیست که ما همیشه از ناراحتی دیگران خوشحال می‌شویم. از نظر روانشناسی ما می‌توانیم در سه حالت عدالت‌خواهی، رقابت و خشم، از ناراحتی دیگران و صحبت درباره آن شاد شویم. در عدالت‌خواهی، حس می‌کنیم ناراحتی دیگران حقشان است و به خاطر کارهای بدی که کرده‌اند لازم است تنبیه شوند.

با دیگران

علاقه به صحبت درباره فردی خاص از ویژگی های افراد خاله زنک

وقتی افراد، به کسی توجه خاصی دارند، دوست دارند درباره‌اش فکر یا صحبت کنند. این توجه می‌تواند مثبت یا منفی باشد. مثلا اگر کسی را دوست داشته باشند، دل‌شان می‌خواهد راجع به او با دیگران صحبت کنند و نظر دیگران را غیر مستقیم راجع به او بدانند. یا برخی از افراد، وقتی از کسی خو‌ششان نمی‌آید، دوست دارند درباره بدی‌هایش با دیگران صحبت کنند و تایید بد بودن او را بگیرند.

علاقه به صحبت درباره فردی خاص

پیشنهاد مطالعه: مطلب به رفتارهای زشت خانواده شوهر چگونه پاسخ دهیم؟ را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۵۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۴۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۴۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…