سهم دختر از حقوق پدر فوت شده طبق قانون جدید

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از جمله افرادی که این امکان را داشته که از حقوق بازنشستگی متوفی برخوردار شوند، فرزند دختر او بوده که با توجه به شرایط مذکور در قانون جدید مستمری‌بگیران، سهمی از حقوق بازنشسته خواهد داشت.
سهم دختر از حقوق پدر

سهم دختر از حقوق پدر  از آن موضوعاتی است که همواره بر سر آن اختلاف بوده و پیرامون آن سؤالات متعددی می‌شود. یکی از حق‌هایی که به افراد پرداخت می‌شود و بسیار مهم است، حقوق بازنشستگی بوده و تا زمانی که فرد در قید حیات است به خودش و پس از فوت وی به وراث قانونی وی تعلق می‌گیرد؛ اما گرفتن این حقوق بازنشستگی دارای شرایطی است. همراه دلتامگ باشید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت حقوق بازنشستگی پدر

مدارک مورد نیاز برای رعایت شرایط دریافت دختر از حقوق پدر فوت شده، شامل موارد زیر است:

  • درخواست بازماندگان متوفی در مورد برقراری مجدد مستمری پدر.
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی پدر فوت شده.
  • اصل و کپی گواهی فوت صادره از ثبت احوال.
  • اصل و کپی سند ازدواج دائم فرد متوفی.

قانون جدید سهم دختر از حقوق پدر 

لازم به ذکر است که قانون جدید مستمری‌بگیران، همان قانون حمایت خانواده جدید بوده که در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسیده است. در ماده ۴۸ خود، به توضیح شرایط سهم دختر از حقوق پدر فوت شده خود می‌پردازد. در ادامه، این شرایط را بررسی خواهیم کرد.

همان‌طور که می‌دانید دررابطه‌با حقوق بازنشستگی ما دو قانون داریم. اولین قانون تأمین اجتماعی بوده و دومین قانون استخدام کشوری. در هر دوی این قوانین تا پیش از تصویب قانون جدید مستمری‌بگیر دختر دراین‌رابطه اشاره شده بود که این موضوع در این دو قانون با یکدیگر کاملاً تفاوت داشت.

با این توضیح که در قانون تأمین اجتماعی، فرزند دختر تا سن ۱۸ سالگی حق استفاده از حقوق پدر خود را داشت. از این سن به بعد نیز سهم دختر از حقوق پدر فوت‌شده تنها در صورتی قابل‌پرداخت بود که دختر یا به تحصیل اشتغال داشته یا به علت بیماری یا نقص‌عضو قادر به کارکردن نباشد.

مطلب پیشنهادی:  نکات مهم طلاق از طرف زن طبق قانون ایران

قانون جدید سهم دختر از حقوق پدر 

اما در قانون استخدام کشوری پرداخت حقوق بازنشستگی پدر به دختر تا سن ۲۰ سالگی و مشروط به ازدواج‌نکردن دختر بود. بعد از آن سن نیز تنها درصورتی‌که دختر شوهر نکرده و اشتغال به تحصیل داشته باشد تا حداکثر  سن ۲۵ سالگی می‌تواند از حقوق بازنشستگی پدر خود بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که دریافت پاداش بازنشستگی بازنشستگان کشوری، توسط وراث آن‌ها من‌جمله فرزند دختر دارای محدودیت سنی نبود.

در نهایت، قانون جدید مستمری‌بگیران دختر به این اختلافات پایان داد و این قانون شرایط یکسانی را برای سهم دختر از حقوق پدر فوت شده، دررابطه‌با فرزندان بازنشستگان تأمین اجتماعی و خدمات کشوری، مقرر نمود.

شرایط دریافت سهم دختر از حقوق پدر متوفی خود

مطابق قانون جدید مستمری‌بگیران، فرزند دختر، بدون محدودیت سنی از حقوق پدر فوت شده خود، بهره‌مند می‌شوند. تنها در دو حالت، حقوق او قطع خواهد شد که این دو حالت، عبارت‌اند از: داشتن شوهر و اشتغال وی.

شرایط دریافت سهم دختر از حقوق پدر متوفی خود

لازم به ذکر است که بر اساس قانون جدید مستمری‌بگیران، فرزند پسر صرفاً تا ۲۰ سالگی، حق استفاده از حقوق بازنشستگی پدر خود را دارد. پس از این سن، استفاده وی از حقوق پدر، صرفاً در صورتی ممکن خواهد بود که اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته یا معلول ازکارافتاده و نیازمند باشد.

چند درصد از حقوق پدر به دختر مطلقه تعلق می‌گیرد؟

طبق قانون تامین اجتماعی 25 درصد از حقوق پدر به دختر مطلقه تعلق می‌گیرد و در قانون استخدام کشوری این درصد مساوی با سهم بقیه وراث است.

یک نظر

  1. ناشناس

    11 آبان 1402 در 7:33 ب.ظ

    جالب بود نمی دانستم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …