آیا دختر و پسر مساوی از مادر خود ارث می‌برند؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از سوالات پر تکراری که از ما می‌شود آن است که تقسیم سهم فرزندان (دختر و پسر) از ارث مادری چگونه است؟ آیا سهم مساوی هست یا به‌صورت دو به یک؟
آیا دختر و پسر مساوی از مادر خود ارث می‌برند؟

آیا دختر و پسر مساوی از مادر خود ارث می‌برند؟ با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات مربوط به ارث و میراث، بهتر است قبل از هر اقدام در خصوص انحصار وراثت و مطالبه سهم‌الارث از قوانین ارث اطلاعات و آگاهی خود را بالا ببرید، تا با صرف کمترین زمان و هزینه سهم‌الارث خود را از ماترک متوفی دریافت نمائید. در این مطلب از دلتامگ به موضوع نحوه ارث بردن دختر و پسر از مادر می‌پردازیم.

نحوه تقسیم ارث مادری

برطبق ماده ۹۰۷ قانون مدنی، درصورتی‌که مادری فوت کند و پدر و مادر وی نیز فوت کرده باشند و دارای چند فرزند باشد، ارث به شرح ذیل تقسیم می‌‎شود.

  • اگر مادر یک فرزند داشته باشد، فرقی در دختر یا پسر بودن نیست. در این حالت تمام ترکه متوفی به فرزند وی می‌رسد.
  • اگر شخص متوفی زن باشد و دارای چند فرزند که همه دختر یا همه پسر باشند، ترکه مادر بین دختران یا پسران به سهم مساوی تقسیم می‌شود.
  • اگر متوفی زن باشد و دارای چند فرزند باشد که برخی دختر و پسر باشند، سهم‌الارث پسر از ترکه مادر فوت شده دو برابر سهم‌الارث دختر است.

ارث بردن دختر و پسر

سهم ‌الارث دختر از مادر چقدر است؟

اگر شخص متوفی زن باشد و فرزند دختر داشته باشد، نحوه تقسیم ارث به شرح ذیل است:

  • درصورتی‌که متوفی زن، یک دختر داشته باشد، تمام ترکه متوفی به وی می‌رسد.
  • اگر متوفی زن، مادر و یک دختر داشته باشد، سهم الارث مادر یک ششم ترکه متوفی و سهم الارث دخترچهار ششم است. یک ششم از ترکه باقیمانده بر پنج تقسیم و یک پنجم آن به مادر متوفی زن و چهار پنجم متعلق به دختر متوفی زن است.
  • اگر متوفی زن، مادر و چند دختر داشته باشد، سهم الارث مادر یک ششم و چهار ششم بین دختران به سهم مساوی تقسیم می‌شود. یک ششم باقی‌مانده نیز به پنج قسمت تقسیم و یک پنجم به مادرمتوفی و چهار پنجم بین دختران متوفی به نسبت مساوی تقسیم می‌شود.
  • اگر متوفی زن، مادر و پدر و یک دختر داشته باشد، به پدر و مادر یک ششم ترکه متوفی و به دختر متوفی، سه ششم ترکه به ارث می‌رسد. باقی ترکه بر پنج تقسیم و به هریک از پدر و مادر یک پنجم و به دختر سه پنج ارث می‌رسد.
  • اگر متوفی زن، مادر و پدر و چند دختر داشته باشد، به هریک از پدر و مادر یک ششم و سهم دختران چهار ششم به نسبت مساوی است.
  • اگر متوفی زن، مادر و پدر و دختر و پسر داشته باشد، سهم هریک از پدر ومادر یک ششم اموال متوفی و چهار ششم برای دختران و پسران که سهم پسر دوبرابر سهم‌الارث دختران است.
مطلب پیشنهادی:  اقساط بانکی فرد فوت شده چگونه پرداخت می‌شود؟

نکته: بنابراین طبق قانون می‌توان به این نتیجه رسید که، سهم دختر از ارث مادر نصف ارث پسر است. مانند تقسیم ارث پدر که پسر دو برابر ارث می‌برد، پسر از مادر خود نیز دو برابر دختر ارث می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در چه مواردی مستاجر می‌تواند از مالک شکایت کند؟

مالک به عنوان صاحب رسمی و قانونی آپارتمان و مستاجر نیز به عنوان فردی که ملک مورد نظر را اج…