طلاقی که مرد می‌تواند بدون دلیل آن را برهم زند

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عقد نکاح ویژگی‌های خاص و برجسته‌ای در میان عقود و قراردادها دارد که همین خاص و متمایزبودن موجب شده است که شیوه‌های خاصی نیز برای انحلال آن پیش‌بینی شود.
پشیمان شدن از طلاق توسط مرد

در عقد نکاح دائم طلاق مهم‌ترین شیوه‌ انحلال رابطه‌ زوجیت خواهد بود که به واسطه‌ عقد نکاح میان دو نفر (زن و مرد) ایجاد شده است. طلاق، انواع مختلفی دارد که قانون مدنی در ماده‌ ۱۱۴۳ آن را به دو نوع بائن و رجعی تقسیم کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پشیمان شدن از طلاق توسط مرد می‌پردازیم.

طلاق در چه صورتی رجعی است؟

برای پی‌بردن به اینکه طلاق در چه صورتی رجعی است، باید با مصادیق طلاق بائن آشنا شویم، زیرا طلاق را در صورتی می‌توان رجعی دانست که بائن نباشد؛ یعنی در قانون مدنی مصادیق طلاق بائن مشخص شده است. هر طلاقی که بائن نباشد، رجعی خواهد بود. طبق ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی در موارد زیر طلاق بائن است:

  • طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود
  • طلاق زن یائسه
    طلاق توافقی (طلاق مُبارات) یا طلاقی که به درخواست زن و به واسطه‌ کراهت او از همسرش صورت گرفته باشد(طلاق خُلع). منظور از کراهت، بی‌میلی نسبت به ادامه‌ زندگی مشترک است. گاهی این کراهت از جانب هر دو طرف یعنی زوج و زوجه خواهد بود که درنتیجه‌ آن طلاق توافقی صورت می‌گیرد. یعنی هر دو طرف تمایل به جدایی دارند. گاهی نیز درخواست طلاق از سوی زن مطرح می‌شود. در هر دو صورت، طلاق بائن است.
  •  سومین طلاقی که پس از سه وصلت متوالی (پشت سرهم) بین زن و مرد، صورت می‌گیرد. یعنی اگر زن و مرد سه‌بار متوالی باهم وصلت کنند و برای بار سوم از هم طلاق بگیرند، این طلاق سوم از نوع بائن خواهد بود.

درصورتی‌که طلاق واقع‌شده هیچ یک از موارد فوق نباشد، رجعی خواهد بود. یکی از بارزترین مصادیق طلاق رجعی حالتی است که طلاق به درخواست شوهر صورت می‌گیرد. یعنی اگر طلاقی که واقع می‌شود، هیچ یک از شرایط گفته شده را نداشته باشد و نیز با درخواست شوهر صورت بگیرد، باید آن را طلاق رجعی دانست.

برهم زدن طلاق

آثار طلاق رجعی

در طلاق رجعی، رابطه‌ زوجیت با طلاق منحل می‌شود ولی به حکم شرع و قانون مدنی تا زمانی که زن در عدّه است، آثار ناشی از زوجیت یعنی حقوق و تکالیف ناشی از ازدواج تاجایی‌که مغایر با طلاق نباشد، ادامه پیدا می‌کند.

در اصطلاح حقوقی گفته می‌شود که در دوره‌ی عدِّه‌ طلاق رجعی زن در حکم زوجه مرد است. رجعی‌بودن طلاق که به معنای توانایی مرد برای رجوع به طلاق در دوره‌ عدّه است، آثار زیر را به دنبال دارد:

  • در این دوره مرد نمی‌تواند از زن انتظار تمکین به معنای خاص (رابطه زناشویی) را داشته باشد اما باید نفقه‌ او را بپردازد. میزان نفقه درصورتی‌که طرفین در خصوص آن به توافق نرسند، توسط دادگاه مشخص خواهد شد.
  •  اگر یکی از زوجین در دوره‌ عدّه فوت کند، دیگری از او ارث می‌برد.
  • قاعده این است که مرد نمی‌تواند به‌صورت همزمان دو خواهر را به عقد خود درآورد. این موضوع در خصوص عدّه‌ طلاق رجعیه هم باید مراعات شود. بدین معنا که چون زن مطلقه تازمانی‌که در عدّه‌ طلاق رجعیه قرار دارد، در حکم زوجه است، پس در این مدت مرد نمی‌تواند با خواهر او ازدواج کند.

طلاق بدون دلیل

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چگونه مهریه خود را بعد از عقد افزایش دهیم؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …