عجیب‌ترین تداخلات غذایی را بشناسید

۲
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روی سفره ممکن است غذاهای زیادی آورده شود اما بعضی مواد غذایی اگر با هم خورده شوند ممکن است دچار سوءهاضمه و مشکلات گوارشی شوید.
تداخلات غذایی

برخی از تداخلات غذایی می‌توانند خطرناک باشند. مجله دلتا در ادامه این مطلب به بررسی برخی از تداخلات غذایی روزمره می‌پردازد.

قبل از این که بدانیم چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم باید چند نکته را مدنظر داشته باشید:

  • منظور از این تداخلات مواد اولیه‌ای که برای پختن انواع غذاها با هم ترکیب می‌شوند، نیست.
  • منظور مواد غذایی است که نباید در کنار هم یا پشت سر هم خورده شوند.
  • تداخلات و ناسازگاری غذایی همیشه بلافاصله عارضه حادی را بروز نمی‌دهد که توجه ما را جلب کند.
  • گاهی این تداخلات به‌صورت تدریجی و در اثر تکرار باعث بروز بیماری می‌شود.
  • گاهی هم فقط باعث تشدید یک بیماری می‌شود.

کدام مواد غذایی با هم ناسازگارند؟

برای اینکه بدانید خوردن چه غذاهایی با هم مضر است، در ادامه با ما همراه باشید.

ماست و سالاد را با هم نخورید

بهتر است سالاد و ماست را به‌صورت جداگانه یا با حداقل یکی دوساعت فاصله میل کنید. حتی می‌توان ماست را قبل از غذا و سالاد را بعد از غذا مصرف کرد. برای همراهی غذا، سبزی‌ها به‌ویژه ریحان، ترخون و تره که طبع گرمی دارند، بهترین گزینه‌‌ها هستند.

ماست را با ترشی نخورید

اگر می‌خواهید برای همراهی غذا از ترشی استفاده کنید یا غذای شما حاوی آبلیمو است، بهتر است خوردن ماست و لبنیات را فراموش کنید. چراکه هر دوی آن‌ها طبع سردی دارند. اگر همزمان خورده شوند، فرد دچار سردی می‌شود.

ماست را با ماهی نخورید

هر چقدر غذا طبع سردی داشته باشد، خوردنش مشکل‌سازتر می‌شود. ماست طبع سردی دارد و نباید همراه با ماهی که سردترین طبع را در میان گوشت‌ها دارد، میل شود. چراکه باعث تولید خلط خام زیادی در بدن می‌شود.

مصرف ماست و لبنیات همراه با غذای گوشتی ممنوع

مصرف ماست با هر نوع و هر مقدار گوشت باعث لکه‌های پوستی می‌شود و استفاده طولانی مدت گوشت همراه با ماست به دلیل تولید بلغم می‌تواند احتمال ابتلا به لک و پیس را افزایش دهد.

نخوردن کربوهیدرات و پروتئین حیوانی

احتمالا برای شما طبیعی است که کربوهیدرات و پروتئین را در یک وعده بخورید و احتمالا این کاری است که سال‌هاست انجام می‌دهید. ولی آیا روش درستی است؟

یافته‌ها نشان داده که برای گوارش نشاسته‌ها ۲ ساعت و برای گوارش پروتئین‌ها ۴ ساعت زمان لازم است، اما وقتی این دو با هم خورده می‌شوند، ۱۳ ساعت زمان لازم است تا غذا هضم شود.

نخوردن ترکیب شیر و موز

حقیقت این است که ترکیب شیرموز باعث به تاخیر افتادن روند گوارش شده و اختلالات خواب را در پی خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است خوردن شیر موز می‌تواند باعث تولید مواد سمی در بدن شود. همچنین این موضوع می‌تواند به گرفتگی سینوس‌ها، سرماخوردگی، سرفه، و آلرژی در فرد دامن بزند. از سویی دیگر، گرچه این دو مواد غذایی هر دو مزه شیرینی دارند، اما در روند پس از هضم شرایط آن‌ها بسیار متفاوت است.

خربزه و عسل را باهم نخوریم

ترکیب‌های موجود در این دو ماده خوراکی با یکدیگر واکنشی نشان می‌‌دهند که نتیجه این واکنش، به‌وجود آمدن یک ماده سفت و سخت است. به همین دلیل، خربزه و عسل اگر باهم مصرف شوند، سفت شدن ماده حاصل از ترکیب آن‌ها، باعث می‌شود هضم برای دستگاه گوارش بسیار سخت شود.

نخوردن غلات با شیر و آب پرتقال

شیر حاوی کازئین و آب پرتقال حاوی اسید است. آن‌ها با هم، لبنیات را منعقد می‌کنند و همچنین آنزیم موجود در غلات نشاسته‌ای را از بین می‌برند. برای جلوگیری از این مشکل، حداقل یک ساعت قبل یا بعد از غلات، آب میوه بخورید.

تداخلات غذایی ، آب پرتقال و شیر

پیشنهاد مطالعه: مطلب زنان چاق این غذاها را بیشتر بخورند! را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۰:۴۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…