آیا بوی بد پا نشان‌دهنده بیماری است؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای برطرف کردن مشکل بوی بد پا باید منبع و عامل بوی بد را شناسایی کنید. در ادامه به عوامل رایج و برخی عوامل باورنکردنی بروز بوی بد پاها اشاره می‌کنیم.
دلایل بوی بد پاها

بوی بد پاها به‌خصوص در فصل تابستان مشکل آزاردهنده‌ای است. عدم رعایت بهداشت، تعریق زیاد و بیماری پای ورزشکاران از عوامل اصلی این مشکل محسوب می‌شوند. البته بوی بد پا در اغلب موارد مسئله جدی و خطرناکی نیست. مجله دلتا در ادامه به عوامل رایج و برخی از دلایل بوی بد پاها اشاره می‌کند.

تعریق بیش از حد پاها

یکی از رایج‌ترین عوامل بوی بد پاها تعریق بیش از حد است. در اصل زمانی که پاهای شما عرق می‌کند، به‌خصوص در فصل تابستان و مواقعی که به مدت طولانی کفش و جوراب به پا دارید، باکتری‌ها رشد کرده و بوی نامطلوبی آزاد می‌کنند.

استرس و اضطراب

استرس، بدن را به طرق مختلف در آمپاس قرار می‌دهد. واقعیت این است که استرس و اضطراب دو عامل مهم افزایش تعریق هستند. زمانی که استرس به قدری بالا است که اثرات آن به پاها نیز می‌رسد تعریق در پاها بیشتر شده و بوی نامطلوبی نیز تولید می‌شود. بهتر است بدانید که تعریق در حالت عادی بوی بدی ندارد، بلکه از آب و نمک تشکیل شده است. آنچه تعریق را بد بو می‌سازد وجود باکتری و همچنین استرس زیاد است.

عدم رعایت بهداشت

اگر فاصله بین حمام رفتن‌هایتان طولانی باشد یا حال عوض کردن جوراب‌هایتان را نداشته باشید نباید از بوی بد پاهایتان شکایت کنید. خوشبختانه می‌توانید با تغییر عادت‌های روزمره‌تان و رعایت بیشتر نظافت فردی با این مشکل مقابله کنید. بعد از رسیدن به منزل دوش بگیرید یا پاهایتان را با دقت بشویید و کامل خشک کنید. تعویض جوراب را فراموش نکنید.

بیماری پای ورزشکار

قارچ پا یا بیماری پای ورزشکار یک عفونت قارچی است که معمولا در رختکن باشگاه‌ها به وفور وجود دارد. قارچی که باعث بروز عفونت می‌شود «تریکوفیتون» نام دارد و روی کفپوش‌ها و لباس‌ها رشد می‌کند.

این قارچ در محیط‌های گرم و مرطوب مانند دوش‌ها و استخرهای عمومی یافت می‌شود. قارچ تریکوفیتون لایه سطحی پا را آلوده کرده و می‌تواند عامل بروز بوی نامطلوب باشد. این قارچ در شرایط و محیط‌های گرم و مرطوب مانند فصای بسته داخل کفش که گرم و مرطوب است نیز رشد می‌کند.

اگر استخر عمومی می‌روید یا در رختکن باشگاه دوش می‌گیرید برای پیشگیری از بروز قارچ پا حتما دمپایی پلاستیکی بپوشید.

تجمع باکتری‌ها

تعریق بیش از حد و عدم رعایت بهداشت باعث تجمع باکتری‌ها در ناحیه پاها شده و بدون شک بوی بدی تولید می‌کند.

مصرف بیش از حد قهوه

اگر عاشق قهوه هستید بدانید که مصرف زیاد این نوشیدنی می‌تواند عامل تعریق بیش از حد نیز باشد. نوشیدنی‌های الکلی نیز همین خاصیت را دارند. شما می‌توانید با کاهش مصرف قهوه و همچنین پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی گام موثری در مقابله با این مشکل بردارید.

دیابت

با وجود اینکه ابتلا به دیابت لزوما باعث بد بو شدن پاها نمی‌شود اما برخی عوارض این بیماری می‌تواند بوی بدی در پاها ایجاد کند. میزان قند بالای مزمن به‌مرور زمان می‌تواند باعث تخریب عصب‌های پاها شده و احساس کرختی ایجاد کند که در این صورت ممکن است شما دردهای ناشی از خراش، زخم‌ها و تاول‌ها را متوجه نشوید.

دلایل بوی بد پاها چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا وزوز گوش و سوت کشیدن آن خطرناک است؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ق٫ظ

    🙏🙏🙏

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۳۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…