بهشت ناشناخته شیراز را بشناسید

13
24
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تصور کنید روی دیوار صخره‌ای غار آهکی زیبایی ایستاده‌اید که آب از سقف آن به زمین می‌ریزد. دیواره و کف غار پوشیده از خزه است. تصویر زیبایی نیست؟ تنگه براق چنین تصویری به شما می‌دهد.
تنگه براق

تنگه براق دره‌ای زیبا در نزدیکی روستایی به همین نام در ۲۰ کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید در شمال غربی شیراز در استان فارس قرار دارد. مردم ساکن این روستا به زبان لری و ترکی صحبت می‌کنند. مهم‌ترین شغل این افراد دامپروری و کشاورزی است و محصولاتی مانند گندم، غلات، سیب و هلو دارند. با دلتامگ همراه باشید تا این تنگه زیبای استان فارس را بهتر بشناسید.

طبیعت چشم‌نواز

مادر طبیعت بسیار سخاوتمند است و به هر کجا که نگاه کنید می‌توانید بخشی از این سخاوت را ببینید. دریاهای وسیع، دره‌های عمیق، جنگل‌های پر درخت، کوه‌های بلند و بسیاری از پدیده‌های دیگر بخشی از هدیه شگفت‌انگیز طبیعت هستند.

در میان دره‌ها می‌توانید بیشتر این مناظر را ببینید و به همین دلیل است که گردشگران جذب این نوع مکان‌ها می‌شوند. تصور کنید دره‌ای عمیق پر از درختان سرسبز بلند، رودخانه‌ای زلال، آبشارهای جاری از صخره‌ها و چشمه‌های جوشان از صخره‌ها جلوی چشم شما قرار دارد. اگر از دیدن این تصویر زیبا خوشحال می‌شوید، می‌توانید از تنگه براق دیدن کنید.

مسیر دسترسی به تنگه براق

فاصله سده تا تنگه براق ۲۰ کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است. این روستا در ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا واقع شده و در فصل بهار و تابستان دارای آب و هوای معتدل اما در پاییز و زمستان خنک است و به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.

این دره در میان درختان سر به فلک کشیده با فواره‌ها و آبشارهای مختلف و رودخانه‌های خروشان، غارهای زیبا و ستون‌های آهکی معلق قرار گرفته که مناظر چشم‌نواز و بدیعی را خلق می‌کند.

زیبایی های تنگه براق شیراز

گیاهان تنگه براق استان فارس

گیاهان در حال رشد روی صخره‌ها پاسیوهای طبیعی می‌سازند. رودخانه پرآبی که در دره جاری است به رودخانه کر می‌رود. رودخانه، دیواره کوه‌ها را بریده و صخره‌هایی با دیواره‌های عمودی روی آن ایجاد می‌کند. اگر به ایرانگردی علاقه دارید، جاهای دیدنی تبریز را هم بشناسید.

مطلب پیشنهادی:  متفاوت‌ترین سفر خود را در جاهای دیدنی ازمیر تجربه کنید

مظاهر طبیعی

در اثر فرسایش سنگ‌ها، زیبایی‌های زیادی در مسیر این دره دیده می‌شود که آب دریاچه‌های طبیعی و صخره‌های زیبا در مسیر آن قرار دارد.

استخر بزرگی در این دره وجود دارد که افراد زیادی آن را برای غواصی و شنا انتخاب می‌کنند. چند سال پیش ایرانی‌ها چندان آن را نمی‌شناختند اما اخیرا هر هفته بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. بهترین زمان برای سفر به این تنگه از اواسط بهار تا اواسط تابستان است.

سخن آخر

تنگه براق بهشت گمشده استان فارس است که حدود ۸۰۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد. ارتفاع این دره شگفت‌انگیز در نقاط مختلف متفاوت است به‌شکلی که در بعضی جاها تنها ۱۰۰ متر و در جاهای دیگری ۳۰۰ متر ارتفاع دارد. این منطقه علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی دارای جاذبه‌های تاریخی مثل کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌های باستانی نیز هست. نکته جالب درباره این تنگه آن است که آب این تنگه در نهایت به دریاچه بختگان و مرودشت می‌ریزد. آبشار، کتیبه، غار . حوضچه‌ای که در نزدیکی این تنگه وجود دارد که آن‌ها نیز بسیار دیدنی و جذاب هستند.

13 دیدگاه

  1. ناشناس

    16 تیر 1402 در 11:21 ب.ظ

    سلام خاهش میکنم نرید فقط تبلیغه وبخاطر طبلیغ عده ای زیاد هجوم می‌برند که نه جای برا نشستن داره نه یک سرویس بهداشتی مسیر هم افتزاه

    پاسخ

  2. محمد

    17 تیر 1402 در 1:54 ب.ظ

    تنگ براق جای سرسبزی هست ولی برای تفریح اصلا خوب نیست امنیت وآرامش صفر

    پاسخ

  3. ناشناس

    17 تیر 1402 در 4:19 ب.ظ

    سلام تنگه براق یا سده جایی بسیار جالبی هست ولی اصلا امنیت نداره .چون هر کسی رفته اونجا مورد سرقت قرار گرفته.البته دوستان اگر باور ندارن امتحان کنم.

    پاسخ

  4. سید مطفر

    17 تیر 1402 در 5:14 ب.ظ

    چرا تنگه براق شما به سمت فیروز اباد فارس که بروید در منطقه جوکان سمت راست جادای است که به سمت میکو میرود میکو منطقه است برکه دست نخورد دارای جنگلهای سرسبز بلو ط و چشمهای شیرین گوار ها بسیار منطقه حاصلخیز و اب فروان و جادبهای دیدنی فروان و مردمان ان همه ترک قشقای که با زبان ترکی صبخت میکنند و همه مردم به کار کشاورزی و دامداری مشعولن و زنان پا به پای مردان خود به کار کشاورزی و دامداری مشعولن استان فارس جاهای دیدنی فراونی دارد که هنوز کمتر کسی از انها با خبرند با تشکر سید مظفر

    پاسخ

  5. Saadat

    18 تیر 1402 در 1:26 ق.ظ

    درود.رودخانه ده گردو و بل برم واقع در دشت تریتاج ۳۵کیلومتری شهرستان نورآباد ممسنی ۸۰کیلومتری شیراز می‌تونه یک روز زیبا رو واستون رقم بزنه.زیبایی و جاهای دیدنی و فوق العاده جالبی دارند.بدرود.

    پاسخ

  6. ناشناس

    18 تیر 1402 در 7:49 ق.ظ

    شیراز که همش کویری و بیابونیه

    پاسخ

  7. قاسم

    18 تیر 1402 در 10:43 ق.ظ

    چند‌سالی‌قبل‌فیلم‌در‌مسیر‌تند‌باد‌باعث‌معرفی‌تنک‌بستانک‌(توکلی)‌یا‌همان‌بهشت‌گم‌شده‌شده‌که‌موجب‌تخریب‌ان‌توسط‌مردمی‌شد‌که‌انگار‌گویی‌با‌محیط‌زیست‌درگیرند‌وباید‌ان‌را‌از‌بین‌ببرند‌حالا‌نوبت‌به‌تنگ‌براق‌رسده‌تا‌ان‌را‌هم‌به‌تنگ‌بستانک‌دیگری‌تبدل‌کنند‌لطفا‌از‌معرفی‌جاهای‌بکر‌وچشم‌نواز‌دست‌بردارید‌چون‌هیچ‌سیستمی‌برای‌محافظت‌از‌طبیعت‌ایران‌تعریف‌نشده‌فقط‌احتمالت‌یکی‌از‌ارگان‌ها‌کیسوسکی‌نصب‌کند‌وپولی‌برای‌عوارض‌تخریب‌دریافت‌کند‌تا‌زمانی‌که‌اثاری‌از‌ان‌نماند‌‌اگر‌هم‌(خود‌حدیث‌مفصل‌بخوان‌از‌این‌نمونه‌ها‌،میراث‌باستانی‌ما‌مورد‌تاراج‌گنج‌یابان‌ومیراث‌طبیعت‌ما‌مورد‌تاراج‌کنج‌یابان‌افروید‌سواران‌بی‌دغدغه

    پاسخ

  8. تورج

    18 تیر 1402 در 12:45 ب.ظ

    باید بگم اصلا فریب این تنگه نخورید
    باید اونجا برید تا بفهمی واقعیت
    چیز دیگری است، اولا اونجا ورودی
    ازت میگیرن، بابت هیچی، چون نه جای پارک
    ماشین هست، نه جای اقامت، یه سری افراد سودجو اونجا بابت یه تخت خالی 300 هزار میگیرن، از مغازه داران سودجوش نگم
    که یه آب معدنی 7 هزار تومان بیشتر از قیمت خودش میدن، چون آبی برا نوشیدن نیست، وای به حال جنسهای دیگه، خواهشمندم فریب این تصاویر نخورید

    پاسخ

  9. محسن

    18 تیر 1402 در 2:25 ب.ظ

    چه ربطی به شیراز داره؟؟؟؟شیراز یه شهر فاشیست پرور هست.نژاد پرست و پر ادعا.

    پاسخ

  10. ناشناس

    18 تیر 1402 در 2:35 ب.ظ

    تنگه براق اصلا این که الان هس نبوده خیلی عوض شده البته هنوزم زیباییهای خودشوداره …انگاربازسازی شده

    پاسخ

  11. ناشناس

    18 تیر 1402 در 8:41 ب.ظ

    بهشت ناشناخته در ایران جنگل های ارسباران در کلیبر هست

    پاسخ

  12. رهگذر

    19 تیر 1402 در 12:10 ب.ظ

    کاملا اشتباه فرمودید مردمان بومی این منطقه فارس هستند منتهی ترکها و لرها اول کوچ میکردم اینجا بعدش اسکان داده شدن و چون الحمدالله ما فارسها با همه خوب رفتار میکنیم اینجا زاد و ولد کردن و جمعیتشون زیاد شد و بخاطر همین شما خیال کردی اینجا مردمانش لر و ترک هستن اطلاعاتتان رو اول بالا ببریم بعد مطلب چاپ کنین

    پاسخ

  13. مهدی

    4 مرداد 1402 در 10:50 ق.ظ

    شیراز خوبه ولی خیلی دوره و هواش هم گرم شده
    حقیقتا هیج جا شمال مخصوصا نوشهر و چالوس و کلاردشت و…
    نمیشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شهرکرد از دره عشاق تا بام ایران

بام ایران کجاست؟ فلات ایران یکی از کوهستانی و مرتفع‌ترین مناطق ایران است که در قسمت جنوبی …