چگونه مهریه خود را بعد از عقد افزایش دهیم؟

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه اولین موضوعی است که در زمان ازدواج مقدار آن باید مورد توافق دو طرف قرار گیرد. معمولا تعیین مهریه به عهده خانواده دختر یا خود دختر است اما امروزه این دختر و پسر هستند که در مورد تعیین یک مال مشخص به عنوان مهریه یا مبلغ آن به توافق می‌رسند.
نحوه افزایش مهریه بعد از عقد

شاید شما نیز شنیده باشید که ازدواج یک دختر و پسر به خاطر عدم توافق آن‌ها در مورد مقدار مهریه به هم خورده است. این به این معنی است که مهریه و میزان آن یکی از موضوعات مهم در شروع ازدواج است. در این میان ممکن است هیجانات و شوق وصال باعث شود جوانان در این مورد عجولانه تصمیم بگیرند. مبالغی غیرمعقولانه و خارج از توان خود برای مهریه در نظر بگیرند. همچنین ممکن است دختر از سر عواطف و احساسات جوانی به مبلغی بسیار ناچیز به عنوان مهریه راضی شود. حال شاید برای بسیاری جای سوال باشد که آیا بعد از ازدواج و فروکش کردن هیجانات می‌توان تغییری در میزان مهریه اعمال کرد؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه افزایش مهریه بعد از عقد می‌پردازیم.

افزایش مهریه ممنوع است؟

موضوع افزایش مهریه تا پیش از سال ۱۳۸۸ منع قانونی نداشت. در این محدوده زمانی بود که شخصی طی شکایتی به اداره دیوان عدالت اداری کشور، درخواستی مبنی بر ابطال بخشنامه‌های ثبتی و طی آن ممنوعیت افزایش مهریه را بیان کرد. مدعی شد که این قرار قانونی با شرع و ارکان خانواده در تضاد است.

این شکایت توسط شعبه رسیدگی کننده به این دلیل که شاکی، عدم مغایرت این مقرره با شرع را مبنا قرار داده بود به شورای نگهبان ارجاع داده شد. زیرا این شورا به عنوان مرجع تفاسیر ارائه شده در مورد شرع و قانون شناخته می‌شود. از شورای نگهبان خواسته شد تا تفسیر خود را در رابطه با تضاد موضوع افزایش مهریه با شرع ارائه کند.

شورای نگهبان نیز در تفسیر خود از این موضوع چنین بیان کرد: مهریه در تعریف شرع همان است که ضمن عقد نکاح در سند ازدواج قید شده است و به لحاظ شرعی افزایش آن بعد از عقد جایز نیست.

بنابراین نظریه، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز به ناچار نظر شورای نگهبان در این مورد را پذیرفت. بدین ترتیب، دادنامه شماره ۴۸۸ مورخ ۸۸/۰۶/۱۵، قسمت (ب) بند ۱۵۱ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی، با استناد به نظریه شورای نگهبان باطل اعلام شد. از این تاریخ به بعد امکان افزایش مهریه بعد از عقد نکاح از بین رفت.

افزایش مهریه بعد از عقد

نحوه افزایش مهریه بعد از عقد چگونه ممکن است؟

حال با توجه به اینکه در قانون صریحا افزایش مقدار مهریه بعد از عقد باطل شمرده شده است، چگونه می‌توان مهریه را افزایش داد؟

افزایش مهریه از طریق تنظیم اقرارنامه رسمی و ضمیمه کردن آن به سند ازدواج به لحاظ قانونی ممکن نیست. بنابراین چنانچه زن و مردی درصدد افزایش مهریه هستند بایستی این کار را با استفاده از سایر روش‌های تعهدات مالی انجام دهند. از جمله این روش‌ها می‌توان به صدور چک یا سفته، صلح اموال، فروش اموال و دیگر تعهدات الزام آوری که به موجب قانون جایز شمرده شده‌اند، اشاره کرد.

با این تفاسیر، افزایش مهریه با استفاده از روش‌هایی به غیر از تنظیم و ثبت اقرار نامه رسمی، امکان‌پذیر است ولی این مال جدید که تحت عنوان افزایش مهریه انجام گرفته، فاقد ماهیت مهریه است. در واقع مهریه همانی است که در هنگام عقد مقرر شده است. به عبارتی افراد با استفاده از سایر روش‌ها می‌توانند بنا به توافق صورت گرفته میان خود، مبلغ یا مالی را تعیین کرده و به عنوان افزایش مهریه از آن یاد کنند. با این حال این نوع قرارداد دارای احکام مخصوص به خود بوده و نمی‌تواند تابع مهریه باشد.

 افزایش مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب این حق برای زن یک امتیاز قانونی است را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۵۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۵۵ ب٫ظ

    خوب چه فایده وقتی نمیتونه

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۹ ب٫ظ

      خیلی مسخره است میتونی ببخشی یا کمش کنی! ولی برعکسش امکان پذیر نیست، هرجا به نفع مردان باشه امکان پذیر میشه!

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …