زنان چاق این غذاها را بیشتر بخورند!

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف بیشتر اسیدهای چرب غیراشباع با کاهش خطر سرطان سینه در زنان قبل و بعد از یائسگی، به‌ویژه زنانی که پیش از یائسگی چاق هستند، مرتبط است.
تاثیر مصرف امگا ۳ بر سرطان

سازمان بهداشت جهانی چاقی را به‌عنوان بیماری شایع جهانی رده‌بندی می‌کند. بسیاری از زنان ایرانی دارای اضافه وزن هستند. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. مجله دلتا در این مطلب به بررسی تاثیر مصرف امگا ۳ بر سرطان در زنان چاق می‌پردازد.

اضافه وزن و سرطان سینه

چاقی علاوه‌بر بالا بردن احتمال ابتلا به سرطان، ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و مرگ زودرس را نیز بالا می‌برد. هر چند که چگونگی افزایش احتمال ابتلا به سرطان در اثر چربی اضافه بدن، دریافت مقادیر زیاد کالری و کم تحرکی هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست، با این وجود هیچ شبهه‌ای در مورد اینکه این عوامل می‌توانند منجر به افزایش احتمال ابتلا به انواع زیادی از سرطان شوند، وجود ندارد.

زنان یائسه با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مواجه هستند که در صورت اضافه وزن و کلسترول بالا، فشار خون بالا یا هر دو افزایش می‌یابد. از آنجایی که بدن به‌طور طبیعی اسیدهای چرب غیراشباع تولید نمی‌کند، ترکیب مواد غذایی سرشار از این اسیدها، که به‌عنوان امگا ۳ هم شناخته می‌شود، می‌تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند.

کاهش ریسک سرطان در زنان چاق با امگا۳

مبارزه امگا۳ با شایع‌ترین نوع سرطان

سرطان سینه به استثنای سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و عمدتا در زنان میانسال و مسن با میانگین سنی ۶۲ سال رخ می‌دهد. در حالی که عوامل متعددی وجود دارد که بر خطر سرطان سینه تاثیر می‌گذارد، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی نقش کلیدی در ایجاد این بیماری دارد.

بر اساس نتایج مطالعه جدید، رابطه معکوس بین خطر ابتلا به سرطان سینه و دریافت اسیدهای چرب غیراشباع، به ویژه در زنان یائسه که چاقی دارند، وجود دارد. اسیدهای چرب امگا ۳، چربی‌های سالمی هستند که به خاطر فواید سلامتی‌شان شناخته شده هستند.

در مطالعه جدید، محققان ۱۵۸۹ مورد سرطان سینه زنان و ۱۶۲۱ فرد بدون سرطان سینه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها افراد مبتلا به سرطان سینه را که اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کرده بودند، ارزیابی کردند و داده‌ها را با افراد بدون سرطان سینه که اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کردند، مقایسه کردند.

کاهش ریسک سرطان در زنان چاق با امگا۳

محققان همچنین بررسی کردند که آیا این رابطه تحت تاثیر وضعیت یائسگی، وضعیت گیرنده هورمونی یا مصرف اسید لینولئیک قرار دارد یا خیر. یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. این مسئله در زنان پیش از یائسگی و آن‌هایی که دارای انواع خاصی از تومورهای سینه بودند بارزتر بود.

نتایج نشان داد زنانی که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند و مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی‌شان افزایش دادند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها کاهش یافت.

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن به‌خصوص پس از ۵۰ سالگی افزایش می‌یابد.

زنانی که خطرات ژنتیکی خاصی دارند، قبل از یائسگی با خطرات بالای سرطان سینه روبه‌رو هستند. عوامل ژنتیکی، از جمله سابقه خانوادگی سرطان سینه، خطر ابتلای فرد را در طول زندگی افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی متعادل و سبک و زندگی سالم نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. این شرایط شامل ورزش منظم و تغذیه سالم، همچنین پرهیز از سیگار، مصرف الکل، خواب کافی و تمرین مدیریت استرس است.

تاثیر مصرف امگا ۳ بر سرطان چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۸ راه ساده برای تیز کردن چاقوی آشپزخانه را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۰۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۰:۵۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…