با این ترفندها یخچال خود را نظم دهید

0
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مرتب کردن یخچال ترفندها و شگردهایی دارد که اگر بدانید، دیگر نیازی نیست ساعت‌ها برای مرتب کردن یخچال وقت بگذارید.
ترفندهای نظم دهنده یخچال

 با توجه به اینکه یخچال و فریزر فضاهایی هستند که ما دست‌کم سه‌بار در روز به آن مراجعه می‌کنیم. بنابراین نظم و ترتیب یخچال اهمیت بسیاری دارد و این اهمیت زمانی بیشتر می‌شود که، بعد از یک روز کاری خسته و گرسنه به سمت آن بروید و خوراکی و مواد غذایی خود را به راحتی پیدا کنید. از سوی دیگر نظم و ترتیب می‌تواند تجربه یک آشپزی خوب و آسان را به شما هدیه کند. در صورتی که علاقه‌‌مند هستید تا با ترفندهای نظم دهنده یخچال بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

چرا باید به نظم‌ دهی یخچال خود اهمیت دهیم؟

شاید بارها با غذا و میوه کپک‌زده در یخچال مواجه شده‌ باشید. یخچال منظمی که همه مواد غذایی آن در دسترس است، می‌تواند به کاهش فاسد شدن خوراکی‌ها و پسماند‌های مواد غذایی کمک بزرگی کند. بالا بردن عمر مفید یخچال و افزایش کارایی آن، از مهم‌ترین نتایج ترفندهای نظم دهنده یخچال است.

ترفندهای نظم دهنده یخچال

نکات نظم دهی به یخچال و فریزر

با نظم‌دهی به یخچال و تمیز کردن آن، این امکان را دارید که به‌راحتی به تمام مواد موجود دسترسی داشته باشید.

قفسه‌های بالایی

مواد غذایی که زود فاسد می‌شوند یا مانند ماست و شیر مصرف زیادی دارند را در قفسه بالایی قرار دهید. جعبه‌ای را در این طبقه بگذارید و غذاهایی را که در زودترین زمان ممکن باید مصرف شوند، در آن قرار دهید. این جعبه هم یک نظم‌دهنده یخچال است و هم از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند.

چیدمان قفسه‌های پایین از نکات نظم دهی به یخچال و فریزر

برای نظم و سازمان‌دهی این قفسه، موادی مثل میوه‌ها، سبزیجات و غیره را دسته‌بندی کنید. هر یک از دسته‌ها را در جعبه‌های شیشه‌ای قرار دهید تا بتوانید در فواصل خرید، موجودی یخچال را کنترل کنید. همچنین می‌توانید اضافی خوراکی‌هایی را که در قفسه بالا جا نشده‌اند را نیز در این قسمت نگهداری کنید. برای اینکه نظم بیشتری به خانه خود بدهید به مطلب مشکل کمبود جا در کمدها را حل کنید! سر بزنید.

درب یخچال برای نظم دهی یخچال

قفسه‌های درب، گرم‌ترین قسمت یخچال هستند، بنابراین برای نظم‌دهی یخچال بهتر است چاشنی‌ها و سس‌ها را در این قسمت قرار دهید. سعی کنید از قرار دادن مواد غذایی زیاد در این قسمت اجتناب کنید. این کار باعث سنگین شدن درب و در نتیجه افتادگی و کج شدن آن می‌شود. ایده‌های زیر در نظم‌دهی یخچال و قفسه‌های این قسمت به شما کمک می‌کنند:

  • اگر همراه کودکان زندگی می‌کنید، پایین‌ترین قفسه را به نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های فرزندتان اختصاص دهید.
  • به دلیل دمای بالای این قسمت نسبت با سایر قسمت‌های یخچال، تخم‌مرغ و شیر را در درب یخچال قرار ندهید.

کشوها

از آن‌جایی که کشوهای یخچال برای نگهداری خوراکی‌هایی با رطوبت خاص طراحی شده‌اند، برای ذخیره میوه و سبزیجات مناسب هستند. هنگام نظم دهی یخچال و قبل از قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات، کف کشو را با یک لایه حوله کاغذی بپوشانید. در ادامه به معرفی نظم دهنده‌هایی برای یخچال می‌پردازیم.

سینی گردان

برای اینکه قسمت انتهای یخچال به انباری از شیشه‌های خوراکی از جمله مربا، رب، خیارشور و غیره تبدیل نشود، از یک سینی گردان برای نظم و دسترسی بهتر کمک بگیرید. چرخش سینی کمک می‌کند از مصرف خوراکی‌هایی که کاربرد کمتری دارند غافل نشوید.

سبد نظم‌دهنده

این سبد‌ها در سایزهای مختلف جهت تفکیک مواد غذایی تعبیه شده‌اند. مواد خوراکی مربوط به کشو یا قفسه را دسته‌بندی کنید و هر دسته را در سبد مخصوص به خود قرار دهید. بدین ترتیب نه تنها برای پخت غذا به دنبال مواد غذایی مورد نیازتان نمی‌گردید، بلکه به راحتی می‌توانید با تنوع مواد اولیه خود تصمیم بگیرید چه غذایی بپزید.

مطلب پیشنهادی:  هرگز از این آیتم‎‌ها در آشپزخانه خود استفاده نکنید!

گیره حلقه‌ای از نکات نظم دهی به یخچال و فریزر

این حلقه‌ها در قفسه‌های میانی متصل می‌شوند و می‌توان به کمک آن‌ها کیسه‌های کوچک مواد غذایی را در یخچال آویز کرد. با این کار کیسه‌های کوچک خوراکی فراموش نمی‌شوند. سینی گردان از انبار شدن خوراکی‌ها در انتهای یخچال جلوگیری می‌کند.

 تقسیم بندی قفسه‌فریزر

غذاها و مواد مشابه را در یک قفسه یا محفظه قرار دهیم. به‌عنوان مثال، می‌توانیم مرغ و گوشت را در یک طبقه و میوه‌ها و سبزی‌ها و سوپ‌ها را در قفسه‌ای دیگر قرار دهیم. البته شاید همه ما گزینه چندین و چند قفسه و طبقه مختلف را در فریزر خودمان نداشته باشیم. با این حال، بهتر است که مواد غذایی مشابه را کنار هم بگذاریم.

 تقسیم بندی قفسه‌فریزر

این کارها عمر مفید یخچال شما را بالا می‌برد

  1.  یخچال را از کانون گرما مثل پنجره و اجاق گاز دور نگه‌دارید. نزدیک بودن یخچال به کانون گرما، موتور را برای خنک کردن یخچال وادار به صرف انرژی می‌کند. این کار نهایتا باعث افزایش هزینه‌ی برق و کاهش عمر مفید دستگاه می‌شود.
  2. هر از گاهی نوار لاستیکی درب یخچال را چک کنید. برای این کار درب یخچال را ببندید و یک تکه کاغذ را نزدیک درب یخچال نگه‌ دارید. حرکت کاغذ، هشدار می‌دهد که باید جهت تعویض نوار لاستیکی اقدام کنید.
  3. باقی‌ماده مواد غذایی را در ظرف دربسته قرار دهید یا آن را با پوشش سلفون بپوشانید. زیرا بخار حاصل از مواد غذایی باعث مرطوب شدن هوای یخچال می‌شود. یخچال در این شرایط برای از بین بردن رطوبت و جریان هوای محیط، انرژی بیشتری صرف می‌کند و همین مسئله موجب افزایش مصرف انرژی کلی دستگاه می‌شود.
  4. غذای گرم را در یخچال قرار ندهید. چون در این صورت یخچال شما باید انرژی زیادی را برای خنک کردن غذا صرف کند.
  5. فضای خالی را با پارچ آب پر کنید. پر کردن فضای خالی باعث می‌شود هوای یخچال سرد بماند، در نتیجه جهت سرد نگه ‌داشتن مواد غذایی انرژی کمتری صرف می‌شود.
  6. در فصل سرما یخ‌ساز را خاموش کنید، زیرا احتمالا به آن نیاز نخواهید داشت.

نکات مهم برای نظم‌دهی یخچال

نکات مهم برای نظم‌دهی یخچال

  • هنگام نظم‌دهی به یخچال ابتدا از طبقات بالا شروع کنید. مواد غذایی که زود فاسد می‌شوند مانند ماست و شیر مصرف زیادی دارند را در قفسه بالایی قرار دهید. برای مثال جعبه‌ای را در این طبقه بگذارید و غذاهایی را که در زودترین زمان ممکن باید مصرف شوند، در آن قرار دهید. این جعبه به عنوان یک نظم دهنده یخچال عمل می‌کند و از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند.
  • قفسه‌های درب، با اهمیت‌ترین قسمت یخچال محسوب می‌شوند چرا که بیشتر از هر قسمت دیگر در معرض دید هستند. بنابراین برای نظم‌دهی یخچال بهتر است چاشنی‌ها و سس‌ها را در این قسمت قرار دهید. سعی کنید از قرار دادن مواد غذایی زیاد در این قسمت اجتناب کنید. این کار باعث سنگین شدن درب و در نتیجه افتادگی و کج شدن آن می‌شود.
  • از آن جایی که کشوهای یخچال برای نگهداری خوراکی‌هایی با رطوبت خاص طراحی شده‌اند، برای ذخیره میوه و سبزیجات مناسب هستند. هنگام نظم‌دهی یخچال و قبل از قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات، کف کشو را با یک لایه حوله کاغذی بپوشانید.
  • سعی کنید برای نظم‌دهی به یخچال از سبدها در سایزهای مختلف استفاده کنید. مواد خوراکی مربوط به کشو یا قفسه را دسته‌بندی کنید و هر دسته را در سبد مخصوص به خود قرار دهید. بدین ترتیب برای پخت غذا نیاز نیست زمان زیادی را  به دنبال مواد غذایی مورد نیازتان باشید. بلکه به راحتی می‌توانید با تنوع مواد اولیه خود تصمیم بگیرید چه غذایی بپزید.
پیشنهاد مطالعه: تزیین دیوار اتاق‌خواب با وسایل دور ریختن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

اصول فنگ شویی در دکوراسیون خانه

فنگ شویی یک فلسفه و هنر باستانی چینی است که بر تعادل و هماهنگی انرژی در فضا تمرکز دارد. ای…