۵ شخصیت سمی در محل کار که باید بشناسید!

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
۸ ساعت از کل روز در تعامل با کسانی هستید که نامشان همکار است. فکرش را بکنید در طول سال چه رقم بزرگی خواهد شد. ما ساعت‌های بسیاری را با همکاران‌ خود سپری می‌کنیم.
شخصیت‌ های سمی در محل کار

اختلاف سلیقه و تفاوت فرهنگی در محیط‌های کار اتفاقی معمول است که اغلب ما با آن برخورد کرده‌ایم. گاهی اما مشکل فراتر از این حرف‌هاست. اختلال شخصیت کسی که کنارش ساعت‌ها به زندگی مشغول هستیم ممکن است برایمان دردسرساز شود. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی شخصیت‌ های سمی در محل کار می‌پردازیم.

اختلال شخصیت چیست؟

به‌طورکلی شخصیت، مجموعه‌ ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که نوع افکار، احساسات و رفتار فرد را تعیین می‌کند. افرادی که دارای برخی ویژگی‌های شخصیتی غیرعادی هستند و این پتانسیل را دارند که به خود و دیگران آسیب برسانند، احتمالا به اختلال شخصیت‌ دچار هستند.

شخصیت‌ های سمی در محل کار

شخصیت‌های دردسرساز بر آسایش افراد در محیط کار و نیز کل سازمان تاثیر منفی می‌گذارند. در ادامه با این شخصیت‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

سخن چین بودن از شخصیت‌ های سمی در محل کار

یکی از شخصیت‌هایی که در بسیاری از محیط‌های کاری پیدا می‌شود «سخن‌چین» است. این اشخاص علاقه دارند پشت سر دیگران حرف بزنند و درباره‌ دیگران شایعه‌پراکنی کنند. آن‌ها در بیشتر موارد حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند یا درباره‌ آن بزرگ‌نمایی می‌کنند.

شخصیت‌ های سمی در محل کار

ارتباط با فرد سخن‌چین

  • سعی کنید با این افراد وارد گفت‌و‌گو نشوید و جزئیات زندگی شخصی‌ خود را برای آن‌ها بازگو نکنید.
  • رفتار این افراد را به خطاهای خودشان و احساس ناامنی‌شان نسبت بدهید و چیزی را که درباره‌ شما می‌گویند، به خودتان نگیرید.

شخصیت سرزنش‌گر

در حقیقت زمان‌هایی وجود دارد که بسیاری از ما به هنگام وقوع یک مشکل یا وضعیت نامساعد به‌دنبال فردی هستیم که انگشت اتهام را به‌سوی او نشانه برویم اما سرزنش‌گر‌ها افرادی هستند که همواره از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و هر زمان که اشتباهی رخ بدهد دیگران را مسئول آن قلمداد می‌کنند. سرزنش‌گر در بیشتر موارد واقعیت را وارونه جلوه می‌دهد تا دیگران را قانع کند که رفتارش همیشه درست و بی‌اشکال بوده است.

ارتباط با فرد سرزنش‌گر

  • سعی کنید تلاش آن‌ها را برای سرزنش‌کردن منحرف کنید و به واقعیت‌های قابل تایید ارجاع بدهید.
  • به اشتباهات خودتان اقرار کنید و در بازی سرزنش‌کردن دیگران آن‌ها را همراهی نکنید. این کار کمک می‌کند الگویی که سرزنش‌گر برای متهم‌ کردن دیگران ایجاد می‌کند، متوقف شود.

عصبی بودن از شخصیت‌ های سمی در محل کار

این شخصیت در محیط کار خیلی زود عصبی می‌شود و هر لحظه ممکن است از کوره دربرود. این افراد واکنش‌های احساسی خود را بسیار شدید بروز می‌دهند. چنین افرادی ممکن است ویژگی‌های مربوط به اختلال شخصیت نمایشی را داشته باشند حتی اگر به این اختلال مبتلا نباشند. برای اینکه ارتباط بهتری با دیگران داشته باشید به مطلب ۵ چیزی که هرگز نباید به دیگران بگویید سر بزنید.

ارتباط با فرد عصبی

  • پیش از اینکه هرگونه انتقادی را متوجه آن‌ها کنید، به‌خاطر ارزشی که به محیط کار اضافه کرده‌اند از آن‌ها قدردانی کنید.
  • اگر تغییر خلق فرد عصبی روی شما اثر می‌گذارد، به او بگویید که رفتارش برای شما مشکل‌آفرین شده است.

شخصیت‌ های سمی در محل کار

شخصیت کنترل‌گر

شخصیت کنترل‌گر در محیط کار فردی است که معمولا به دیگران ایراد می‌گیرد و انتقاد می‌کند که چرا کارها را به شیوه‌ای که او تشخیص می‌دهد، انجام نمی‌دهند. آن‌ها معمولا احساس می‌کنند باید عاقبت کار همه‌کس و همه چیز را کنترل کنند و حتی ممکن است پا را از این هم فراتر بگذارند و به دنبال کنترل‌کردن موقعیت‌هایی باشند که هیچ ارتباطی به کار آن‌ها ندارد.

ارتباط با فرد کنترل‌گر

  • از او به‌خاطر توجه به جزئیات و مشارکت در کارتان تشکر کنید.
  • جزئیات کافی برای او ارائه کنید و از ابهاماتی که ممکن است باعث بالا‌رفتن سطح اضطرابش شود، پرهیز کنید.

قربانی بودن از شخصیت‌ های سمی در محل کار

قربانی، یکی دیگر از شخصیت‌های دردسرساز است که در بسیاری از محیط‌های کاری پیدا می‌شود و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد. این افراد همواره در حال شکایت‌کردن هستند و تلاش می‌کنند توجه افراد را به مشکلاتی که با آن‌ها مواجه می‌شوند، جلب کنند.

ارتباط با فرد قربانی

  • سعی کنید هنگام صحبت‌ کردن با آن‌ها صبور باشید و توجه داشته باشید که صرف‌نظر از شواهدی که وجود دارد آن‌ها باور دارند که در محیط کار قربانی شده‌اند.

ارتباط با فرد قربانی

پیشنهاد مطالعه: مطلب بدون منت کشی با همسر خود آشتی کنید! را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۰۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۳۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…