مجازات همسرآزاری چیست؟

۸
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
متاسفانه از گذشته تاکنون یکی از عمده‌ترین مشکلات میان زوجین «همسر آزاری» است. هرچند که غالب افراد با شنیدن این واژه به یاد آزار زن از سوی شوهر می‌افتند اما آمارهای متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد این واقعه یک طرفه نیست و اگرچه با تعداد کمتر اما آزار همسر از سوی زنان و علیه مردان نیز اتفاق می‌افتد.
مجازات همسرآزاری

اصولا این سوال برای افراد مطرح می‌شود که مجازات همسرآزاری و به خصوص مجازات آزار زوجه از سوی زوج چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در هیچ کجای قوانین کشورمان مجوزی برای ورود اذیت و آزار از سوی همسر چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی وجود ندارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات همسرآزاری می‌پردازیم.

ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری درمورد مجازات همسرآزاری و ایجاد وکالت در طلاق

قابل ذکر است ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره‌های آن در بیان معنا و مفهوم زیان‌های معنوی و امکان دریافت خسارات ناشی از آن‌ها این‌طور بیان می‌کند: شاکی می‌تواند جبران تمام ضرر و زیان‌های مادی و معنوی و منافع ممکن‌الحصول ناشی از جرم را مطالبه کند.

تبصره ۱: زیان معنوی عبارت از صدمات روحی یا هتک حیثیت و اعتبار شخصی، خانوادگی یا اجتماعی است. دادگاه می‌تواند علاوه بر صدور حکم به جبران خسارت مالی، به رفع زیان از طرق دیگر از قبیل الزام به عذرخواهی و درج حکم در جراید و امثال آن حکم نماید.

تبصره ۲: منافع ممکن‌الحصول تنها به مواردی اختصاص دارد که صدق اتلاف نماید. همچنین مقررات مرتبط به منافع ممکن‌الحصول و نیز پرداخت خسارت معنوی شامل جرائم موجب تعزیرات منصوص شرعی و دیه نمی‌شود.

همسرآزاری

علاوه بر مجازات کیفری همسر آزاری، آزار و اذیت جسمانی همسر می‌تواند موجب ایجاد وکالت در طلاق برای زن شود. در شرط دوم شروط چاپی مندرج در عقدنامه‌ها آمده است: “سوءرفتار یا سوءمعاشرت زوج به حدی باشد، که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید.”

بدیهی است که اگر زوج این شرط را امضاء کرده باشد و برای دادگاه ثابت شود که شوهر دارای سوءرفتار یا سوءمعاشرت است زوجه می‌تواند از این طریق و علی‌رغم مخالفت شوهرش به طلاق دست یابد. از کلمات “سوءرفتار یا سوءمعاشرت” بر می‌آید که این‌گونه رفتار باید مستمر باشد. در عرف یکی از مصادیق بارز سوءرفتار ضرب و شتم است.

همچنین درصورتی‌که اذیت و آزار جسمی زن، منجر به سختی غیرقابل تحمل در زندگی او شود و زوجه بتواند چنین ادعایی را در دادگاه ثابت کند، برای او وکالت در طلاق ایجاد می‌شود.

کتک زدن همسر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب فقط به این دلایل زنان می‌توانند طلاق بگیرند را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۳۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۳۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۲۰ ب٫ظ

    مطالب عالی وآموزنده

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۴۲ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۰:۰۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۱۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …