آیا شوهر دوم زن از وی ارث می‌برد؟

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به‌طور معمول، بعد از فوت مادر و پدر در یک خانواده وراث آن‌ها با در نظر گرفتن دیون و تکالیف شرعی آن‌ها و وصیت‌های به جا مانده از ایشان، اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت می‌نمایند.
سهم الارث شوهر دوم زن

گاهی میان وراث به جا مانده از مادر، در مورد بحث سهم‌الارث و نحوه تقسیم ترکه ( اموال به جا مانده از مادر) مادر توافقی حاصل نمی‌گردد. در اینجا است که اختلافات لاینحل بروز کرده و منجر به طرح دعاوی‌ می‌گردد که گاه تا چندین سال به طول می‌انجامد. این در حالی است که اگر وراث از حقوق قانونی خود و نحوه تقسیم ارث مادر طبق قانون، اطلاعات کافی داشته باشند از همان ابتدا با تقسیم توافقی ترکه از بروز این مشکلات جلوگیری خواهند نمود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع سهم الارث شوهر دوم زن می‌پردازیم.

نحوه تقسیم ارث مادر در فرض وجود فرزندان

در فرضی که مادر فوت شده است پدر و مادر وی نیز پیش از او فوت شده‌اند و تنها وراث مادر، فرزندان او هستند، نحوه تقسیم ترکه مادر میان فرزندان مطابق ماده ۹۰۷ قانون مدنی انجام می‌شود. به موجب این ماده: «اگر متوفی ابوین نداشته و یک یا چند نفر اولاد داشته باشد ترکه به‌طریق ذیل تقسیم می‌شود: اگر فرزند منحصر به یکی باشد خواه پسر خواه دختر، تمام ترکه به او می‌رسد. اگر اولاد متعدد باشند ولی تمام پسر یا تمام دختر، ترکه بین آن‌ها بالسویه تقسیم می‌شود. اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آن‌ها پسر و بعضی دختر، پسر دو برابر دختر می‌برد.»

بنابراین مطابق این ماده، نحوه تقسیم ارث مادر در فرض وجود فرزندان، دارای سه حالت است:

  • یک فرزند، تنها وارث مادر است. تمام ترکه به فرزند می‌رسد، خواه دختر باشد خواه پسر.
  • چند فرزند که همگی دختر یا پسر هستند، وارث مادر هستند. ترکه میان آن‌ها به تساوی تقسیم می‌گردد.
  • چند فرزند، وارث مادر هستند که برخی پسر و برخی دختر هستند. دراین‌صورت، پسر دو برابر دختر سهم می‌برد.

نحوه تقسیم ارث مادر در فرض وجود زوج (همسر مادر)

این فرض، در ماده ۹۱۳ قانون مدنی بیان گردیده است. به موجب این ماده: «در تمام صور مذکوره در این مبحث هر یک از زوجین که زنده باشد فرض خود را می‌برد و این فرض عبارت است از نصف ترکه برای ‌زوج و ربع آن برای زوجه درصورتی‌که میت اولاد یا اولاد اولاد نداشته باشد و از ربع ترکه برای زوج و ثمن آن برای زوجه درصورتی‌که میت اولاد یا اولاد اولاد داشته باشد و مابقی ترکه بر طبق مقررات مواد قبل مابین سایر وراث تقسیم می‌شود.» اگر به مطالبی پیرامون حقوق خانواده علاقه دارید به مطلب مردان می‌توانند نفقه ندهند مراجعه کنید.

بنابراین به موجب این ماده، اگر شوهر مادر در هنگام فوت او در قید حیات باشد، ارث زوج بدین صورت خواهد بود که اگر مادر، دارای فرزند باشد زوج یک چهارم ترکه را می‌برد و اگر مادر فاقد فرزند باشد یک دوم ترکه به زوج می‌رسد. در این دو حالت، سه چهارم یا یک دوم باقی مانده ترکه میان بقیه ورثه تقسیم خواهد شد.

سهم الارث شوهر دوم

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا نداشتن رابطه زناشویی علتی برای طلاق است؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …