۹ کاربرد جالب یخ که نمی‌دانستید

11
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یخ جاذب چربی‌ها است. از این قابلیت، می‌توان برای کم‌کردن روغن غذا یا جمع‌آوری چربی‌های اضافه سینک ظرفشویی استفاده کرد. به این صورت، وجود چربی‌ها دیگر شما را آزار نمی‌دهند.
این ۹ کاربرد جالب یخ را نمی‌دانستید!

ظاهرا در زمان‌های قدیم، یخ با نبود یخچال و فریزر بسیار باارزش بوده و حتی عده‌ای برای تهیه این ماده پول زیادی خرج می‌کردند. امروزه این ماده به آسانی در دسترس همه قرار دارد و کمتر کسی به جز استفاده‌های رایج، کاربردهای دیگر آن را می‌داند. در این مقاله به ۹ کاربرد جالب یخ می‌پردازیم و طریقه استفاده از هر روش را بیشتر توضیح می‌دهیم.

به این شکل، یخ همانند قدیم، در هر لحظه و شرایطی ارج و قرب خود را برای شما حفظ کرده و در هر موقعیتی بنابر نیاز شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از جدیدترین اخبار روز دنیا، به یافته‌شدن یخ در قطب جنوب ماه اختصاص دارد، درصورت علاقه می‌توانید آن مطلب را نیز مطالعه کنید.

۹ کاربرد جالب یخ

یخ‌ها با قدرت ذوب تدریجی خود، برای استفاده در مواد مختلفی نظیر پارچه، نخ، غذا و حتی پوست کاربرد دارند. در هر مورد، با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از این روش‌ها را به کار برده و از تاثیرات دیگر این آب جامد بهره ببرید.

برطرف کردن چروک لباس

کاهش‌دادن چین و چروک لباس‌ها، از دیگر کابرد جالب یخ به شمار می‌رود. برای صاف کردن لباس‌های بیش از حد چروک‌شده، فقط کافی است قبل از اتو کردن تکه‌ای یخ را در پارچه‌ای بپیچید و بر روی لباس بکشید. یک روش دیگر استفاده از یخ، استفاده از آن در داخل دستگاه‌های خشک‌کن لباس است. به این شکل، با ذوب یخ، بخارات آب تشکیل شده و چین و چروک‌های لباس‌ها کمتر می‌شوند.

یک کاربرد جالب یخ برای جلوگیری از چروک‌شدن لباس‌ها است.

 از‌بین‌بردن جای میز و صندلی روی فرش‌ها

در هنگام تغییر دکوراسیون اغلب منظره ناخوشایند رد پایه مبل بر روی فرش‌ها دیده می‌شوند. برای از بین بردن ساده این موضوع، به یک قطعه یخ بر روی این سطوح نیاز دارید. زمانی که یخ به آهستگی ذوب و خشک می‌شود، فرورفتگی فرش برطرف می‌شود. پس از خشک‌شدن، به کمک یک شانه، مسواک یا انگشتان دست خود، می‌توانید نخ‌ها را به حالت اولیه خود برگردانید.

باز کردن سینک ظرفشویی

گرفتگی سینک‌های ظرفشویی با تجمع چربی‌ها، مسئله کاملا رایجی است. یخ قدرت جذب‌کردن چربی‌ها را دارد؛ بنابراین، اگر سینک ظرفشویی شما نیز با چنین مشکلی روبه‌رو است، می‌توانید با انداختن چند قطعه یخ در داخل سینک، به راحتی چربی‌های این بخش را جمع کرده و دور بریزید.

استفاده از یخ برای بهتر گرم‌شدن غذاها و برنج

یک کاربرد جالب یخ مربوط به گرم‌کردن راحت‌تر غذاهای شما است. برای گرم کردن برنج، یک تکه یخ را روی آن قرار دهید و سپس داخل ماکروفر بگذارید تا برنج شما داخل ماکروفر خشک نشود. علاوه بر برنج، این سبک گرم کردن برای سایر مواد غذایی نیز کاربرد داشته و گرم کردن غذاها را به عمل راحت‌تری تبدیل می‌کند.

جلوگیری از تاول‌زدن و کبودی بدن

داغی حاصل از بخار آب یا مایعات داغ معمولا به‌سرعت، پوست را دچار سوختگی و تاول می‌کنند. اگر بعد از سوختگی، روی قسمت سوخته یک تکه یخ بگذارید، از تاول‌زدن جلوگیری کرده و درد و شدت سوختگی را کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  سکونت در 2 سیاره دیگر به غیر از زمین ممکن شد! + ویدیو

علاوه بر سوختگی، اگر کبودی خاصی در مواردی همچون بعد از ورزش در بدن وجود داشته باشد، استفاده از یخ برای کاهش مقدار سیاهی و جراحت کمک زیادی می‌کند.

یخ از آب‌دادن زیاد از حد به گیاهان جلوگیری می‌کند.

از یخ برای آبیاری گیاهان آویز استفاده کنید

اگر دستتان به گلدان‌آویز خود برای آبیاری نمی‌رسد، چند تکه یخ در گلدان بیندازید تا با این کار، آب مورد نیاز گیاه را بدون چکه کردن آب از ته گلدان تامین کرده باشید. آب دادن زیاد به گیاهان باعث نابودی ریشه می‌شود. استفاده از این روش به غرقابی‌نشدن گیاهان، در اثر آب دادن زیادی به گلدان نیز کمک زیادی می‌کند.

 از‌بین‌بردن مزه دارو

این کاربرد جالب یخ علاوه‌بر شما، به کودکانتان نیز کمک زیادی می‌کند. تحمل تلخی بعضی داروها برای هرکسی علل‌الخصوص کودکان راحت نیست. اگر خود یا کودک شما با چنین مشکلی روبه‌رو است، می‌توانید قبل از مصرف دارو غدد چشایی خود یا او را، با یک قطعه یخ به صورت موقت بی‌حس کرده و سپس دارو را مصرف کنید. به این شکل، تلخی دارو کمتر شما یا عزیزان شما را آزار می‌دهد.

کندن آدامس از روی سطوح

چسبندگی آدامس‌ها حداقل یک‌بار برای همه افراد مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. زمانی که این ماده به کفش، لباس یا موی شما چسبیده باشد، کافیست یک تکه یخ روی آن قرار دهید و مدتی صبر کنید تا خشک و سفت شود. پس از آن، آدامس را با دست یا به کمک یک  قاشق از سطح مدنظر جدا کنید.

یک کاربرد جالب یخ جداکردن راحت‌تر آدامس از سطح اجسام است.

گرفتن روغن اضافی غذا و بهبود قوام لبنیات

یک کاربرد جالب یخ مربوط به چربی‌های غذاست. چربی زیاد غذا برای عموم افراد مخصوصا افرادی که چربی و کلسترول بالا دارند بسیار مشکل‌ساز است و استفاده کمتر از آن برای بعضی آشپزها کار راحتی نیست. به جز برداشتن روغن از سطح غذا، می‌توانید تکه‌ای یخ را داخل ملاقه گذاشته و انتهای آن را روی غذای خود قرار دهید. در این حالت چربی‌های اضافه به یخ جذب شده و به راحتی جدا می‌شوند.

استفاده از مواد لبنی نظیر شیر و خامه و پنیر در بسیاری از سس‌ها، سوپ‌ها و غذاها کاربرد دارند. مشکل استفاده از آنها، بریده‌بریده‌شدن آنها در اثر حرارت زیاد غذا است. اگر با این مشکل روبه‌رو می‌شوید، یک قظعه یخ از این حالت آنها جلوگیری کرده و بافت و ظاهر بهتری به غذای شما می‌بخشد.

سخن آخر

یخ‌ها از گذشته تا به امروز برای خنک‌کردن انواع نوشیدنی‌ها کاربرد عمده‌ای داشته‌اند. در این مطلب به ۹ کاربرد جالب یخ که کمتر شناخته شده‌اند، پرداختیم. به این شکل، می‌توانید از خواص دیگر این ماده در مواقع مختلف استفاده کنید.

11 دیدگاه

  1. ناشناس

    18 مرداد 1401 در 4:37 ب.ظ

  2. ناشناس

    19 مرداد 1401 در 11:49 ق.ظ

  3. ناشناس

    19 مرداد 1401 در 6:22 ب.ظ

  4. ناشناس

    20 مرداد 1401 در 10:09 ب.ظ

  5. ahoo

    23 مرداد 1401 در 10:32 ق.ظ

    جالب بود مرسی

    پاسخ

    • مونا غریبی

      25 مرداد 1401 در 9:12 ق.ظ

      🌹سپاس از شما

      پاسخ

  6. ناشناس

    28 مرداد 1401 در 4:02 ب.ظ

  7. ناشناس

    5 شهریور 1401 در 9:09 ب.ظ

    خیلی جالب بود.تشکر

    پاسخ

  8. ناشناس

    31 شهریور 1401 در 12:57 ب.ظ

  9. عباس

    20 شهریور 1402 در 6:02 ق.ظ

    تشکر از زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید 🙏👌🙏👌،عباس آقا

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      20 شهریور 1402 در 2:36 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

پدیده وحشتناک باران خون!

خیلی‌ها عاشق باران هستند و دوست دارند زیر باران قدم بزنند و بوی دلپذیر نم خاک را احساس کنن…