این خشونت خانگی، زندگی شما را نابود می‌کند

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همسر آزاری معضلی است که همواره در طول تاریخ وجود داشته است. در گذشته به دلیل مرد سالاری در کل جامعه، این آزارها عمدتا از سوی مردان و علیه زنان اعمال می‌شد.
انواع روش های همسر آزاری

امروزه، با رشد حضور زنان در اجتماع، زنان و مردان به شکل‌های مختلف باعث آزار یکدیگر می‌شوند. کتک و آسیب جسمی، یکی از انواع همسر آزاری است که به مرور زمان میزان آن در حال کاهش است، اما خود را در قالبی دیگر نشان می‌دهد. در این مطلب از مجله دلتا به بیان انواع روش های همسر آزاری و دلایل آن می‌پردازیم.

انواع روش های همسر آزاری

همسر آزاری رفتاری است که یکی از زوجین، به قصد آزار همسر خود  انجام می‌دهد. این رفتار ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه باشد. همسر آزاری انواع مختلفی دارد که هرکدام، می‌تواند به نحوی رابطه زناشویی را از بین ببرد.

همسر آزاری جنسی از انواع روش های همسر آزاری

این نوع همسر آزاری، زمانی است که یکی از زوجین، نیاز بیش از حد جنسی دارد و از همسر خود، طلب رابطه به تعداد دفعات زیاد می‌کند. حتی ممکن است با مخافت همسر، به خشونت و اجبار متوصل ‌شود. این نوع همسر آزاری، باعث رابطه جنسی خشن و پرخاشگرانه می‌شود که هم از نظر جنسی و هم روحی به فرد آسیب وارد می‌کند.

انواع روش های همسر آزاری

همسر آزاری جسمی

این همان کتک زدن و برخوردهای خشن فیزیکی با همسر است. البته ممکن است این نوع آزار، همراه با پرخاشگری نباشد اما باعث آسیب بدنی همسر شود.

همسر آزاری روحی و روانی

شایع‌ترین و عمده‌ترین نوع همسر آزاری، زمانی است که یکی از زوجین، با حرف‌ها، کنایه‌ها، تحقیر و توهین، تهدید به جدایی یا به اجرا گذاشتن مهریه همسر خود را آزار بدهد. فرد با بی‌توجهی، تمسخر و رفتارهایی از این دست، روان همسرش را آزرده و مکدر می‌کند. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب چرا افراد از تعهد در رابطه عاشقانه می‌ترسند؟ سر بزنید.

انواع روش های همسر آزاری

همسر آزاری مالی از انواع روش های همسر آزاری

فرد با در مضیقه مالی گذاشتن شریک زندگی‌اش، او را از خواسته هایش دور کرده و آزار می‌دهد. خرید نکردن، عدم رسیدگی به نیازهای مالی، اجازه ندادن به کار کردن و استفاده از منابع مالی برخی از انواع همسر آزاری است.

ویژگی‌های همسر آزارگر

بسیاری از افراد فکر می‌کنند بدرفتاری، پرخاشگری و همسر آزاری در خانواده فقط برای دیگران اتفاق می‌افتد این در حالی است که همه در برابر این موضوع آسیب پذیر هستند و لازم است با شناخت ویژگی‌های فرد آزارگر و کمک گرفتن به موقع از افراد متخصص، میزان آسیب‌های احتمالی را به حداقل رساند. از جمله ویژگی‌های همسر آزارگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مداخله‌گری در روابط اجتماعی

یکی از ویژگی‌های فرد آزارگر این است که معمولا نمی‌تواند به حریم شخصی احترام بگذارد و در روابط اجتماعی شما با سایر افراد مداخله می‌کند. این مداخله می‌تواند با محدود کردن، سرزنش کردن، دو به هم زنی یا بدگویی از دیگران همراه باشد.

مداخله‌گری در روابط اجتماعی

کنترل‌گری

از جمله ویژگی‌های رایج در بین افراد آزارگر و آسیب رسان، کنترل‌گری است. این رفتار می‌تواند در اشکال گوناگون به‌طور آشکار و پنهان در رابطه عاطفی خود را نشان دهد. افراد کنترل‌گر معمولا احساس آزادی و استقلال شما را تهدید می‌کنند. ممکن است در رابطه با این افراد احساس کنید دائما در حال بازجویی هستید و نمی‌توانید به صورت آزادانه رفتار کنید.

عصبانیت و بدخلقی

افراد آزارگر نسبت به دیگران مشکلات بیشتری در کنترل خشم دارند. آن‌ها معمولا بسیار حساس هستند و کوچک‌ترین چیزها به سادگی آتش عصبانیتشان را شعله‌ور می‌سازد. این افراد به دلیل ناتوانی در کنترل هیجانات، بیش از دیگران در معرض اعمال خشونت و بدرفتاری نسبت به اطرافیان خود و همسر آزاری هستند.

عصبانیت و بدخلقی

پیشنهاد مطالعه: مطلب این نشانه‌ها می‌گوید همسر شما کنترل گر است را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۳۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…