آیا زن ناشزه می‌تواند درخواست طلاق کند؟

۸
8
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشکلاتی که در طول زندگی مشترک میان زوجین ایجاد می‌شود، گاها تا حدی بالا می‌گیرد که یک یا هر دوی آن‌ها از دادگاه درخواست طلاق می‌کنند. این موضوع به ویژه در مواردی سبب می‌شود که زن بنا به دلایل موجه یا غیر موجه، از تمکین در مقابل شوهر خودداری کرده و به اصطلاح ناشزه بشود.
درخواست طلاق از طرف زن ناشزه

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که آیا زن ناشزه نیز شرایط و امکان طرح درخواست طلاق از همسر را دارد یا اینکه دادگاه‌ها به دلیل عدم تمکین یا نشوز زن، از پذیرش درخواست طلاق زن امتناع می‌کنند؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع درخواست طلاق از طرف زن ناشزه می‌پردازیم.

آیا زن ناشزه می‌تواند طلاق بگیرد

به طور کلی بر اساس قانون مدنی زنان موظف هستند که پس از ازدواج از همسر خود تمکین داشته باشند. این تمکین  در دو معنای عام و خاص مطرح می‌شود. تمکین خاص، ناظر بر روابط زناشویی میان زوجین و تمکین عام، به معنای پذیرش ریاست مرد بر کانون خانوادگی است.

البته این وظیفه تکلیف متقابل شوهر برای پرداخت نفقه به زوجه را ایجاب می‌کند. همچنین زنان گاها می‌توانند به استناد دلایل موجه و قانونی از تمکین در برابر شوهر خودداری کنند. چرا که عذر موجهی برای عدم تمکین دارند.

درخواست طلاق از طرف زن

این بدان معنا است که تکلیف به تمکین، تکلیفی مطلق نیست. در مواردی به لحاظ وجود دلایل موجه، دچار استثنا خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که اگر زن، بخاطر وجود دلایل موجه از تمکین خودداری کرده باشد، نمی‌توان به وی زن ناشزه اطلاق نمود.

اگر این عدم تمکین زن به خاطر دلایل غیر موجهی مانند لجبازی یا تنفر از شوهر باشد، به نظر می‌رسد که عنوان زن ناشزه بر وی صدق خواهد کرد. اگر شوهر بتواند در دعوای الزام به تمکین، اثبات کند که عدم تمکین زن به دلایل موجهی نبوده است، دادگاه حکم الزام به تمکین زن را صادر می‌کند.

این توضیحات را دادیم تا به این سوال پاسخ بدهیم که آیا زن ناشزه می‌تواند درخواست طلاق کند؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که اگر زن به دلایل ناموجهی از تمکین امتناع کرده و ناشزه شده باشد، اصولا نمی‌تواند درخواست طلاق کند. مگر اینکه شوهر را راضی به طلاق توافقی یا طلاق خُلع کند. همچنین ممکن است حق درخواست طلاق داشته باشد یا به یکی از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد، برای طلاق از شوهر استناد کند.

اما زنی که به دلیل موجهی تمکین نمی‌کند، اگر این عدم تمکین به استناد عسر و حرج در زندگی مشترک صورت گرفته باشد، می‌تواند حتی در صورت عدم تمکین، درخواست طلاق نیز داشته باشد.

طلاق زن ناشزه

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، هزینه عقد محضری بر عهده عروس است یا داماد؟ مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۰۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۰:۲۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۵۷ ب٫ظ

    سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، خانمی چندین بار ازدواج میکند و از چند نفر تا آخر عمر اقساط مهریه اخاذی می‌کند که نتیجه آن مشکلات روحی و روانی و اجتماعی و اقتصادی و دادگاه، زندان، اعتیاد، خود کشی، فساد و فحشا و…. می‌شود، لطفأ جوانان عزیز حتماً قبل از ازدواج مشاوره حقوقی داشته باشند و به دستورات شرع مقدس اسلام و قرآن و سنت‌های زیبای ائمه اطهار و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مهریه توجه کنند. لطفا قربانیان مهریه را دریابید.

    پاسخ

    • علی

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

      سلام، به نظر اینجانب قانون به بیشتر به حق زنان اطلاق شده چرا که زنان با کوچکترین اختلاف قهر کرده و تقاضای مهریه میکنند وجهاز خود را هم میبرند درصورتی قبلاً مهریه در قبال جهیزیه بوده وقانون باید هم اصلاح بشه که هر چه مدت زن زندگی کرد به همان تناسب مهریه بهش تعلق بگیره تا هوس سرپیچی نکنه

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۲۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …