چرا بعضی جوانان ازدواج سفید را انتخاب می‌کنند؟

۵۲
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازدواج سفید در یک تعریف کلی شکل جدیدی از رابطه با جنس مخالف است که برای رفع برخی کمبودهایی که زمینه فرهنگی و جامع شناسی دارند، شکل گرفته است.
دلایل ازدواج سفید در ایران

امروزه بسیاری از جوانان به دلایل متعددی همچون مشکلات اقتصادی و آمار بالای طلاق به ازدواج سفید روی می‌آورند. از طرفی برخی از فرهنگ‌نویسان با این نوع ازدواج مخالف‌ هستند و معتقدند که ازدواج سفید نه تنها به رفع کمبودها کمک نمی‌کند، بلکه روح انسان را تباه کرده و در نهایت چیزی از روح انسانی باقی نخواهد گذاشت. در این مطلب از مجله دلتا به دلایل ازدواج سفید در ایران می‌پردازیم.

Reasons for white marriage in Iran

عواقب ازدواج سفید در افراد

کدام دیدگاه درست است؟ آیا ازدواج غیررسمی راهی مناسب برای پاسخ به نیازهای زنان و مردان است؟ ازدواج‌های غیررسمی تا چه میزان سلامت روان فرد و خانواده‌های متشکل از این نوع ازدواج را تضمین می‌کنند؟

ازدواج سفید چیست؟

به زبان ساده می‌توان ازدواج سفید را چنین تعریف کرد؛ زن و مرد بدون ثبت رسمی، قانونی و حقوقی، در زیر یک سقف زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند.

دلایل گسترش ازدواج سفید در ایران

شیوع ازدواج سفید در ایران نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است اما با این‌حال میزان شیوع کم آن نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. در دیدگاه فردی که تصمیم به ازدواج سفید گرفته است، نگاه دیگران مهم نیست. این افراد برای حل مشکلاتی که در زندگی سنتی جریان دارد، به ازدواج سفید تمایل پیدا می‌کنند. برخی از دلایل گسترش ازدواج سفید بین جوانان ایرانی به شرح زیر است.

دلایل ازدواج سفید در ایران

مشکلات مالی و اقتصادی از دلایل ازدواج سفید در ایران

مسائل مالی تأثیر بسیار زیاد و مهمی بر تمام ابعاد زندگی انسان می‌گذارد. ازدواج نیز یکی از مسائلی است که برای شروع و پایه گذاری به هزینه و درآمد حداقلی نیاز دارد. اما متاسفانه امروزه با مشکلات اقتصادی فراوان در زمینه شغل، مسکن و درآمد توان افراد برای ازدواج سالم و معمول کاهش یافته است. در نتیجه جوانان برای ارضای نیازهای جنسی و عاطفی خود به ازدواج سفید روی می‌‌آورند. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب بزرگترین نقطه ضعف مردان که هر زنی باید بداند سر بزنید.

بالا رفتن سن ازدواج در جوانان

برای ازدواج موفق لازم است دو طرف به سن مناسبی رسیده باشند و در صورت بالا رفتن سن مشکلات زیادی در مسیر ازدواج به وجود می‌آید. این امر منجر به سردرگمی افراد در ازدواج صحیح و تمایل آن‌ها به سوی ازدواج سفید می‌شود. بالا رفتن سن ازدواج نیز تحت تاثیر عوامل متعددی است که باید مورد بررسی قرار گیرند.

افزایش آمار طلاق

متاسفانه امروزه آمار طلاق تحت تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به صورت چشمگیری بالا رفته و جوانان با مشاهده این وضعیت علاقه خود را نسبت به ازدواج رسمی از دست داده و از احتمال شکست در انتخاب فرد مورد نظر خود می‌ترسند.

دلایل ازدواج سفید در ایران

اطمینان از درستی رابطه و محک زدن آن از دلایل ازدواج سفید در ایران

با توجه به آمار بالای طلاق، جوانان برای اطمینان از انتخاب همسر آینده خود به رابطه بدون تعهد و مسئولیت روی می‌آورند. آن‌ها طی دوره ازدواج سفید سعی می‌کنند که از اخلاقیات طرف مقابل خود شناخت پیدا کرده و میزان تفاهم خود را بسنجند. در این صورت اگر به تفاهم نرسند رابطه خود را به پایان می‌رسانند.

عدم مسئولیت پذیری و پذیرش قوانین ازدواج رسمی

برخی از افراد به دلیل تربیت نادرست، توانایی پذیرش مسئولیت را ندارند و در نتیجه از مسئولیت‌ها و قواعد ازدواج رسمی فرار می‌کنند. این افراد به شدت در تلاش هستند تا نیازهای عاطفی و جنسی خود را برطرف سازند اما نمی‌خواهند که مسئولیت‌های آن‌ها را قبول کنند. آنان فکر می‌کنند که با ازدواج سفید می‌توانند همه چیز را برطرف سازند اما در واقع عدم مسئولیت‌پذیری را در خود تقویت می‌کنند و با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

دلایل ازدواج سفید در ایران

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا بعضی مردان متاهل معشوقه دارند؟ را بخوانید.

۵۲ دیدگاه

  1. صوفی

    ۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۲:۳۰ ق٫ظ

    من وضیت اقتصادی وطلاق قبول ندارم پیشرفت هر کشوری آموزش وپرورش درس خودشناسی وروانشناسی وهمسرداری یاد

    پاسخ

    • یاوری

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۲۶ ق٫ظ

      آقا چرا خودمون را گول می از زمانی که سکه ای سه هزار و پانصدتومانی گران و گران و گران شد تا رسید به سی و سه میلیون تومان و حالا یک میلیون بالا و پائین هم می اختلاف و بهانه برای طلاق و یتیم شدن طفلکان و اطفال هم بیشتر شده، عروسم طلاق گرفت ،زنم بزورطلاق گرفت؛ زندگی ها پاشیده شدو اعتیاد گسترده شد … کجا داریم میریم ؟! طلاق و پاشیدگی خانواده ها پیشرفته؟ بهزیستی و توانبشی و کمپ ها جانداره جامعه و زندان ها مملو از خلافکاره پناه بر خدا .

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۹ ب٫ظ

  3. هادی

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۲ ق٫ظ

    بنظر من امار بالای طلاق که اکثرا هم با سکه های زیاد برای مهریه همراه است و در کنار ان هم چشم و هم چشم های اقتصادی که گریبان گیر جوانان شده عوامل اصلی هستند. البته توقعات بی جا و دخالت های بی جای خانواده هم در شروع و هم در ادامه زندگی راه رو برای جوانان بسیار سخت کرده، و طرفین هم که روز به روز سنشون بالا میره و توانایی ازدواج را ندارند به ازدواج سفید روی میاورند.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ب٫ظ

      ممنون بابت نوشتن نظرتون دوست عزیز👌

      پاسخ

    • یاری اختی

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۲:۵۰ ق٫ظ

      ازدوج سفید! این خوبه !!!

      پاسخ

    • ناشناس

      ۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۰۱ ب٫ظ

      هادی نامی پسرمنه، ولم خونه ، قلبمو داغون و جریحه دار کرد لوپ کلام زندگی نابود شد یک خانوده ۴ نغری همه مون ننها شدیم و ظلم به جدی است که هیچ راه بازگشتی نیست چوپانی را پرسیدند:روزگارچگونه است؟ گفت:گوسفندانم را که پشم چینی کردم، بیشترشون گرگ بودند. از شر شیطان‌پناه برخدا

      پاسخ

    • رضاافتخاری

      ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۲:۰۳ ب٫ظ

      بنظرمن دوا و چنگ و دندان نشان دادن و آماربالای طلاق که اکثرا” هم باسکه های زیاد جهت مهریه همراه است و در کنار آن هم چشموهم چشمی های اقتصادی که گریبان گیرجوانان شده عوامل اصلی هستند، البته توقعات بی جا و دخالت های بی جای خانواده ها هم مزید علت شده، در شروع وهم در ادامه ای زندگی راه را برای جوانان بسیار سخت و دشوار کرده و طرفین هم که روز بروز سنشون میره بالا وتوانایی مالی برای ازدواج ندارند به ازدواج سفید(بازارآزاد) که براحتی در دست رس است روی می آورند. کا بدین صورت خود را ارضاء و تخلیهء جنسی کنند

      پاسخ

  4. پویا

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۶:۵۴ ب٫ظ

    ازدواج سفید یعنی هوسبازبودن ناتوانی درامر ازدواج هست به نوعی نام دیگرصیغه هست ودور زدن دستورات الهی؟ چون توان مالی ازدواج برای دائم بااین تورم امکان پذیرنیست همه روبه صیغه میاورندتاخودشان رابه نوعی ارضا کنند

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

      ممنون از نوشتن نظرتون

      پاسخ

    • احمد......

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      من در دلم گریه می کنم من عذرخواهم ببخشید باعث تاسف و شرمساری است متاسفم؛غمگینم؛متنفرم به فسادو تباهی بخدا قسم بی بندو باری و بی اخلاقی باعث نازل شدن بلا وزلزله و مصیبت شده

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۷ ب٫ظ

      ازدواج سفید همان صیقه است. به اصطلاح روسپی گری مودبانه است

      پاسخ

    • ا....ی

      ۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۱۷ ب٫ظ

      مرحبا ؛ احسنت،احسنت من هم عینا” همین رو می خواستم بعگم

      پاسخ

    • یک بدبخت یتیم

      ۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۵۸ ب٫ظ

      همه مون بلا زده شدیم یک نادانی سنگی به چاه می امدازه صد تا عاقل نمی تونن درش بیارن. خودکرده را تعبیر نیس خ

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۲۹ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۲:۳۴ ق٫ظ

  8. امیر

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۲:۳۴ ق٫ظ

    به نظر ن مسئله اقتصاد چندان مهم نیست. در گذشته که تورم و گرانی به شکل امروز نبود ‘ باز هم بسیار بودند خانواده های بسیار فقیری که توان تهیه مسکن جهیزیه ‘ غذا …. را نداشتند اما باز هم به یک سری مسائلی اعتقاد داشتند وبه سنت ها احترام می گذاشتند. اما امروزه به دلیل ضعیف شدن یا از بین رفتن یک سری اعتقادات ازدواج سفید مرسوم شده. دوستان عزیز فراموش نکنید جامعه ای که طالب رشد تکنولوژی و پیشرفت است خواه ناخواه یک سری سنت ها و اعتقادات از بین می رود و به هیچ طریقی نمی توان جلوی آن را گرفت.

    پاسخ

    • یاری اختی

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۲:۳۸ ق٫ظ

      جوانان پیر شدن پیران مردن ای دولت مردان ای جامعه شناسان یه ورش بشینید یه فکرو بکری بعکنید تا جوانان نگند :نسل سوخته ایم…

      پاسخ

    • ناشناس

      ۷ اسفند ۱۴۰۱ در ۳:۱۹ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۸ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    بد

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      خدا به داد مون برسه

      پاسخ

  11. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۰۳ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

  14. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۲۹ ب٫ظ

  15. رجب صفروف

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۴۹ ب٫ظ

    هیچ دلیلی مهمتراز وضعیت اقتصادی نیست.شک نکنید که هر انسانی برای آرامش روحی وجسمی خود اگرتوانش را داشته باشد خواهان یک زندگی زناشویی خوب وبادوام است البته مورد استثناء هم وجود دارد.اما افزایش ازدواج سفید عدم کش وقوسهای قانونی در یک رابطه هست که طرفین باتوافق از یکدیگر جدا میشوندبا این هزینه های دست وپا گیر تعهد دادن هم مشکل هست

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۰ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  16. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۸ ق٫ظ

  17. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۰ ق٫ظ

    بالا رفتن آمار خیانت رو هم باید ذکر میکرد

    پاسخ

  18. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۳۱ ب٫ظ

  19. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

  20. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

  21. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

  22. سعید

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۳ ق٫ظ

    پس به نظرتون این روش خوبه؟ شکست عاطفی و احساسی و روحی زن چی میشه ،کدوم مرد میاد چنین زن را برای زندگی انتخاب کنه ،پس تنها شکست این شامل زن میشه ،در این روش پسرای ثروتمند هر چند ماه یه دوست دختر عوض میکنم

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۲ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز
      در این مطلب به عواقب ازدواج سفید پرداخته‌ شده و گفته نشده که ازدواج سفید خوب است. این شکل از ارتباط بین زن و مرد عواقب خود را دارد.

      پاسخ

    • پ

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۳۹ ق٫ظ

      سلام ازدواج سفید دو منطق داره یکی اینکه بستگی به طرف داره چقدر با ‌وجدان باشه اگه نباشه به تعهد هم پایه بند نیست و اینکه این وسط ریسک بالای داره اگر خانم بار دار شود این وسط کی مسئولیت یه بچه رو کی قبول میکنه و یه چیز خوبش هم اینه که اگر طرف مقابلت آدم خوبی نباشه نمی خواهد راه دوری بری زود جدا میشی ولی این کار خیانت در مرد هارو زیاد میکنه

      پاسخ

  23. اذر مهدوی

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۳۵ ق٫ظ

    سلام توی این مقاله مشکلات اقتصادی یکی از عوامل ازدواج سفید گفته شده تا چه حد این مطلب درسته ؟به هر حال دونفری که به ازدواج سفید تن میدهند نیاز به مسکن و پوشاک و تامین هزینه های ضروری زندگی دارند اگر هر کدام برای خود این هزینه ها رو تامین میکنند که در ازدواج رسمی هم امروزه هر دو زوج کار میکنند تا هزینه ها تامین شود
    این مقاله برای بررسی ابعاد این پدیده نامیمون گویا نیست کاش وقتی مطلبی را تحلیل میکنید دقیق تر بلشد اولین گام اینکه بگید در این نوع ازدواج دو نفر چه تعهدی از نظر مالی و دیگر مسائل به هم دارند یا چه قانونی بین دونفر حاکم هست به هر حال در هر رابطه ای یک سری قوانین یا توافقاتی بین دونفر اجرا میشود

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۸ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز
      در این مطلب به عواقب ازدواج سفید پرداخته شده است. در مطالب بعدی به صورت کامل و با جزییات بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

      پاسخ

  24. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۰۶ ق٫ظ

  25. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۷ ق٫ظ

    بزرگترین مشکل بیکاری بعد هزینه های گزاف خانواده فعلا همین کانون خانواده ها هم از این تورم دارد پاشیده میشود

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  26. ناشناس ۲

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۱۶ ق٫ظ

    با سلام.
    شما ۴ دلیل مبنی بر خوب بودن گفتین و فقط یک دلیل ناقص برا بد بودن. بنابراین باید ازدواج سفید در شرایط فعلی خوب باشه اینطور نیس خانم الهامی؟؟

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      در این مطلب دلایل و عواقب این ازدواج پرداخته شده است. اگر مطلب را با دقت خوانده باشید به هیچ وجه در مطلب گفته نشده که ازدواج سفید خوب است.

      پاسخ

  27. حسینی

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۴ ب٫ظ

    به نظر من یکی از اصلی ترین عامل طلاق ها در کشور …خودکفایی خانم ها است .که چه در شرکت ها دولتی و غیر دولتی بصورت گسترده ای مشغول فعالیت هستند ..مسلما وقتی زنی خود کفا میشه و درامد پیدا کنه چه لزومی به شوهر داره …مسئله ای دیگه ای که باعث طلاق میشه قانون های که در رابطه با زنان در کشور ما ایجاد شده …چطور یک دادگاه مهریه کامل رو از مرد میگیره و حتی به زندان میندازه اما در عوض قانون خدا رو زیر سوال برده ..
    وقتی قانون به زنان امتیاز میده نتیجه اش از هم پاشیدگی زندگی رناشویی است

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز
      خودکفایی زنان به هیچ وجه عاملی برای عدم تعهد آن ‌ها در رابطه عاطفی نیست. در عوض این موضوع باعث می‌شود که طرفین رابطه شرایط برابر داشته و از حقوق مساوی در رابطه بهره‌مند شوند و توافق بهتری نیز خواهند داشت.

      پاسخ

  28. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۹ ب٫ظ

      ازدواج سفید همان صیغه اسلامی است چون در صیغه طرفین رضایت دارند در ازدواج سفید هم هینطور چرا عصبانی میشوید چطور صیغه خوب استوصواب دارد

      پاسخ

      • الهام الهامی

        ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

        سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

        پاسخ

    • مسعود

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۰:۳۹ ق٫ظ

      سلام بنظرم ازدواج سفید درست نیست و بنیان خانواده ها را از بین می برد
      اگه کسی قصد ازدواج متعدد داشت راهش آزاد بشه بهتره

      پاسخ

      • الهام الهامی

        ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۱ ق٫ظ

        سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…