پس گرفتن حضانت فرزند از مادر با اثبات رابطه نامشروع

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با تشکیل خانواده و زندگی مشترک زوجین، زن و شوهر هر کدام مسولیت انجام کارهایی را خواهند داشت ولی تاثیر رابطه نامشروع زن بر حضانت فرزند، نکته مهمی است که به مرور زمان حایز اهمیت می‌گردد.
پس گرفتن حضانت فرزند از مادر

حضانت به معنای مراقبت و حمایت از کودکانی است که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند. به همین دلیل شخصی که عهده‌دار حضانت فرزند است، باید از صلاحیت‌های لازم برای انجام حضانت برخوردار باشد. درغیراین‌صورت، عدم صلاحیت اخلاقی یا هرگونه سوء‌معاشرت و سوءرفتار با کودک می‌تواند موجبی برای سلب حضانت از دارنده آن شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پس گرفتن حضانت فرزند از مادر می‌پردازیم.

مواردی که باعث سلب حضانت می‌شود

  • اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر، قمار
  • شهرت به فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی
  • سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضداخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری، قاچاق
  •  تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

پس گرفتن حضانت فرزند

تاثیر رابطه نامشروع در حضانت فرزند

به حکم قانون در‌صورتی‌که حضانت فرزند با یکی از زوجین تعیین شود، این حضانت تا هفت سالگی با زن خواهد بود. همچنین اگر با شوهر توافق و تراضی کرده باشند، حضانت بعد از این زمان نیز با زن قرار می‌گیرد. ولی این به معنای حضانت بی‌قید و شرط و مطلق زن برای نگهداری فرزند خود نخواهد بود. بلکه تحت شرایطی هرگاه زن اعمالی را مرتکب یا وقایعی حادث شود، می‌تواند منجر به سلب صلاحیت او شود. بنابراین حضانت فرزند به شخص صالح دیگری اعطا می‌شود. اگر به مطالبی در این رابطه علاقه دارید، به مطلب چگونه باید جرم زنا را ثابت کنیم؟ مراجعه کنید.

یکی از مواردی که ممکن است تحت شرایطی منجر به سلب حضانت فرزند از زن شود، اثبات رابطه نامشروع او بعد جدایی یا فوت شوهر است. باید در نظر داشت برای سلب صلاحیت و حضانت زن به دلیل رابطه نامشروع، حتما ارتکاب رابطه نامشروع زن به اثبات رسیده و قطعیت یافته باشد.

رابطه نامشروع زن در مدتی که حضانت فرزند به عهده او قرار داده شده است، می‌تواند تحت شرایطی موجب سلب حضانت فرزند شود.

در واقع رابطه نامشروع زن حاکی از انحطاط اخلاقی زن و دقیقا یکی از مصادیق بارز آن است. انحطاط اخلاقی زن می‌تواند به صورت برقراری رابطه نامشروع زن با شخص نامحرم تعریف شود که اگر رابطه نامشروع زن ناشی از انحرافات اخلاقی یا استمرار آن، موجب فساد اخلاقی و فحشای زن شود، دراین‌صورت به دلیل عسر و حرجی که برای فرزند حادث شده، موجب سلب حضانت فرزند خواهد شد.

حضانت فرزند

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، ازدواج با زن بیوه چه شرایطی دارد؟ مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …