آگهی‌های «سبز» در بازار مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آگهی های سبز در بازار مسکن

عمده واحد های زیر قیمت در بازار مسکن آبان ‌ماه به واحدهایی با عمر بنای بیش از ۱۰ سال و آپارتمان‌های بیش از ۱۵ سال که امکان دریافت تسهیلات صندوق یکم مسکن برای آنها وجود ندارد، اختصاص یافته و در گروه سنی واحدهای کمتر از ۱۰ سال یافتن آپارتمان با بهای پیشنهادی پایین‌تر از قیمت معاملات اخیر هر منطقه، بسیار دشوار است.‍‎

یکی از موتورهای جست ‌وجوی معتبر ملکی براساس تحلیل قیمت آخرین معاملات مسکن در هر منطقه و میانگین گرفتن  از قیمت‌های قطعی آپارتمان،  واحد های عرضه شده در سامانه مجازی بازاریابی ملک را دسته ‌بندی می‌کند؛ به این ترتیب که آگهی ‌های «سبز» به واحدهایی که کمتر از قیمت مورد انتظار منطقه قیمت ‌گذاری شده است اختصاص دارد و درمقابل آگهی ‌هایی که قیمت پیشنهادی آنها بالاتر از قیمت قطعی عرف منطقه باشد، با رنگ «قرمز» نمایش داده می‌شود.

بررسی آگهی ‌های عرضه شده در این سامانه که هم اکنون  شامل بیش از ۱۸۰ هزار آپارتمان می‌شود، حاکی است که کانون واحد های زیر قیمت در بازار مسکن کنونی بر اساس عمربنا تعریف شده است به نحوی که بیش از ۸۰ درصد این آگهی ها مربوط به آپارتمان‌های با عمربنای بیش از ۱۰ سال است.

به این ترتیب درحالی‌که تجربه دو سال اخیر نشان داده حتی در شرایط پیش‌رونق نیز همواره آگهی زیر قیمت در مناطق مختلف حتی در گروه تازه‌سازها قابل جست‌وجو بوده است، اکنون واحد های زیرقیمت با عمربنای زیر ۱۰ سال بسیار کمیاب شده و تعداد آنها به صفر متمایل شده است .

از طرفی در بازار کنونی مسکن فایل‌های قرمز (با قیمت پیشنهادی بالاتر از عرف منطقه) نیز وجود دارد، اما تعداد آنها زیاد نیست.

در عوض عمده قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان هم اکنون در محدوده مورد انتظار براساس آخرین معاملات انجام شده در هر منطقه قرار دارد.

مجموعه داده‌های یاد شده این پیام را می رساند که هم اکنون فروشنده‌های مسکن روی قیمت‌های پیشنهادی خود به اصطلاح  «سفت‌تر» شده‌اند و حاضر به عرضه زیر قیمت برای فروش نیستند.

آنها امیدوارند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند ملک خود را به قیمت بفروشند و دلیلی برای کاهش قیمت پیشنهادی نمی‌بینند.

خریداران نیز ناگزیرند گزینه خود را از میان واحدهای «به‌قیمت» در هر منطقه انتخاب، مگر اینکه بخواهند زمان زیادی را به جست‌وجو برای یافتن آپارتمان زیرقیمت صرف کنند.

البته در همین بازار نیز واحدهای زیرقیمت با عمربنای کمتر از ۱۰ سال ملاحظه می‌شود. اما این واحدها متعلق به فروشنده‌های پول‌لازم که از سود بیشتر می‌گذرند تا ملک را زودتر به پول تبدیل کنند، نیست؛ بلکه اغلب به‌دلیل قرار گرفتن در یک گذرگاه خاص که به‌سبب ویژگی‌هایی همچون عرض کم  یا بافت قدیمی، زیر قیمت دیگر واحدهای واقع در آن محله آگهی شده است یا آپارتمان‌هایی که مشکل نقشه یا سند اوقافی و قولنامه ‌ای دارند، حتی در صورت نوساز بودن با قیمت پیشنهادی سبز در بازار عرضه می‌شوند/دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…