الزام به تنظیم سند رسمی حق خریدار ملک است

۲
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که شخصی ملکی را به موجب سند عادی ( قولنامه - مبایعه نامه ) خریده باشد و ملک دارای سند رسمی بوده و به نام فروشنده باشد ولی فروشنده بنا به هر دلیلی از انتقال سند رسمی ملک به نام خریدار خودداری کند و از انجام تعهد خود در این خصوص خودداری کند، خریدار باید برای احقاق حق خود، الزام به تنظیم سند رسمی انتقال ملک را از دادگاه بخواهد.
الزام به تنظیم سند رسمی

وقتی خریدار خانه یا آپارتمان با علم به اینکه ملکی که خریداری می‎کند دارای سند رسمی است، اقدام به امضا قرارداد می‎کند و در این راستا به تعهدات خود مانند پرداخت مبلغ معامله طبق زمان های تعیین شده  عمل می‎کند، انتظار دارد که فروشنده نیز به تعهدات خود عمل کرده و در موعد مقرر سند ملک را انتقال دهد. اما در مواردی شاهد هستیم که فروشندگان این کار را با تاخیر انجام می‎دهند یا به دلایلی قصد واگذاری رسمی ملک را ندارند. در این مطلب به تکلیف قانونی الزام به تنظیم سند رسمی که در جهت احقاق حق خریدار پیش بینی شده می‎پردازیم.

تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

در صورتی که شخصی ملکی را به موجب سند عادی ( قولنامه – مبایعه نامه ) خریده باشد و ملک دارای سند رسمی بوده و به نام فروشنده باشد ولی فروشنده بنا به هر دلیلی از انتقال سند رسمی ملک به نام خریدار خودداری کند و از انجام تعهد خود در این خصوص خودداری کند، خریدار باید برای احقاق حق خود، الزام به تنظیم سند رسمی انتقال ملک را از دادگاه بخواهد.

در چنین مواردی خریدار می‎تواند با تقدیم ( ارائه) دادخواست، الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی انتقال ملک به نام خود را از دادگاه بخواهد. برای الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی انتقال ملک، خریدار باید دادخواست آن را به درستی تنظیم کرده و مبادرت به طرح دعوا در دادگاه عمومی – حقوقی کند.

الزام به تنظیم سند رسمی

مراحل طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

خریدار پس از تهیه و تنظیم متن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی، می‎بایست با به همراه داشتن کارت ملی، کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی، اصل مدارکی که قرار است به آنها استناد کند مانند نسخه مبایعه نامه و سند پرداخت های بانکی که برای این موضوع داشته است و متن از قبل تهیه و تنظیم شده دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و از آن‎ها بخواهد که دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطابق با متن تنظیم شده خود که آن را از قبل آماده نموده و به همراه دارد، تنظیم کنند.

شایان ذکر است ثبت و تقدیم دادخواست، ثبت نام نمودن در سامانه ثنا یا همان سامانه ابلاغ الکترونیکی می‎باشد که این ثبت نام نیز در همان دفاتر خدمات قضایی صورت می‎گیرد.

چنانچه قبلا در سامانه ثنا (سامانه ابلاغ الکترونیکی) ثبت نام داشته، دیگر نیازی به ثبت نام مجدد در آن نیست.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. میار(دلتانوشهر)

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در ۸:۲۰ ب٫ظ

    به راستی که delta. irکامل ترین وبسایته…
    مرسی از تلاش بی وقفه عزیزان

    پاسخ

    • قربانی راضیه

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      سلام و سپاس بسیار زیاد از همراهی و لطف نظر شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …