هرگز آلودگی صوتی ایجاد نکنید، مجازات دارد

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آلودگی صوتی یکی از مصادیق مجرمانه است. آثار آلودگی صوتی روی سلامت شهروندان شامل کاهش تمرکز، اختلالات عصبی، افزایش فشار خون، استرس و اضطراب است. به همین دلیل سر و صدا در هر صورتی که باشد جرم به حساب می‌آید و اگر موجب آزار و اذیت دیگران شود باید فرد خاطی به مجازات برسد.
مجازات آلودگی صوتی

آلودگی صوتی جزو پُر سروصداترین معضلات اجتماعی است که بشدت مردم را آزار می‌دهد. گاه ممکن است عاملی برای تشدید برخی بیماری‌ها باشد.قانون برای آن مجازاتی در نظر گرفته است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات آلودگی صوتی می‌پردازیم.

آلودگی صوتی چیست؟

آلودگی صوتی که به صدای محیطی هم معروف است، به مجموعه‌ای از صداها گفته می‌شود که بر زندگی انسان و حیات وحش تاثیر آزار دهنده و منفی‌ای بگذارد. منبع این آلودگی معمولا سیستم‌های حمل و نقل و دستگاه‌های صنعتی هستند. ارگان‌های مرتبط با محیط زیست در شهرهای سراسر جهان برای آلودگی صوتی حد مجاز تعیین می‌کنند که با واحد دسی بل (Decibel) سنجیده می‌شود.

حد مجاز آلودگی صوتی در شهرهای کشورمان ایران و در پهنه‌های مسکونی برای بازه ۷ صبح تا ۱۰ شب برابر ۵۵ دسی بل و برای ۱۰ شب تا ۷ صبح برابر ۴۵ دسی بل است. اطلاعات متوسط ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در تهران ولی بیان می‌کند که تقریبا بیشتر نقاط شهر از این نظر بالای حد مجاز قرار دارند.

مجازات ایجاد آلودگی صوتی

ماده ۲۹ قانون هوای پاک: ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک، ممنوع است. در مورد منابع‌ ثابت، مرتکب به جزای نقدی درجه هفت موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

جزای نقدی درجه هفت موضوع ماده(۱۹) قانون مجازات اسلامی: جزای نقدی بیش از ده میلیون (۱۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال

تبصره ۱- نیروی انتظامی مکلف است راننده وسایل نقلیه موتوری را برای بار اول ملزم به پرداخت جریمه نقدی معادل یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال، در صورت تکرار برای بار دوم به پرداخت دوبرابر جریمه مذکور و در صورت تکرار بیش از دوبار، به پرداخت جریمه نقدی معادل سه میلیون (۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم نماید.

تبصره ۲ـ آیین‌نامه اجرائی این ماده توسط سازمان و با همکاری دستگاه‌های مربوطه حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

5ed48ab3dac68 هرگز آلودگی صوتی ایجاد نکنید، مجازات دارد

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، پس گرفتن جهیزیه پس از طلاق چه مراحلی دارد؟ مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. فروزنده

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۱۵ ب٫ظ

    این ماشینهای دوره گرد با بلندگو که لوازم دست دو می خرند چی هنوز یکی نرفته بعدی میاد اینا کی هستند که قانون براشون وجود نداره مردم مریض دارن بچه کوچیک در خواب دارند آخه این چه وضعیه مردیم بسکه دندون رو جیگر گذاشتیم مشتی خلافکار قانون شکن ماشین پلیس هم به راحتی از کنارشون رد میشه وچیزی نمیگه

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …