ارث پسر مجرد فقط به این افراد می‌رسد

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون تقسیم ارث که در آن طبقات وراث مشخص شده و به نسبت درجه نزدیکی به متوفی این طبقات تقسیم‌بندی شده‌اند، هر کسی که فوت کند و مالی از وی باقی بماند و وارثی هم داشته باشد اموال او باید به نسبت سهمشان بین آن‌ها تقسیم شود اما باید دید در مورد ارث فرد مجرد چه قانونی وجود دارد.
تقسیم ارث پسر مجرد

بعد از اینکه فردی فوت می‌کند رابطه وی با اموالش قطع می‌شود و به‌طور قهری و غیرارادی اموال و ماترک متوفی به ورثه تعلق می‌گیرد و به اصطلاح به ارث می‌رسد. در این مطلب از دلتامگ به موضوع تقسیم ارث پسر مجرد می‌پردازیم.

میزان سهم‌الارث از تقسیم ارث پسر مجرد

در مورد تقسیم ارث پسر مجرد، می‌توان گفت که اگر از او مالی پابرجا باشد و از وراث طبقه اول پدر و مادر او در قید حیات باشند، ارث وی به سه قسمت تقسیم می‌شود. یک قسمت را مادر و مابقی سهم پدر خواهد شد و دیگر به خواهر و برادرها ارثی نخواهد رسید.

اما اگر پدر و مادر در زمان حیات فرزند پسر در قید حیات نباشند اموال او به نسبت برادرها دو برابر خواهرها بین آن‌ها تقسیم می‌گردد. در صورت فوت خواهر و برادر، اموال به خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها به همان نسبت برادرزاده‌ها دو برابر خواهرزاده‌ها خواهد رسید.

درصورتی‌که وراث پسری که ازدواج نکرده است چند برادر باشند یا چند خواهر ارث به‌صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

میزان سهم‌الارث از تقسیم ارث پسر مجرد

در تقسیم اموال افراد مجرد چه پسر و چه دختر به علت نبود همسر و فرزندان، اموال به خانواده به نسبت قرابت آن‌ها خواهد رسید. در صورت نبود همه افراد یک طبقه ارث به طبقه بعد منتقل خواهد گردید و این تقسیم در مورد ارث دختر و پسر مجرد فرقی نخواهد داشت.

اگر فرد مجردی فوت کند و وراث او فقط پدر یا مادر وی باشد همه اموال به وی خواهد رسید و دیگران ارثی از وی نخواهند برد. قانون بیان می‌دارد که حقوق و مزایایی که فرد متوفی مجرد داشته در صورت حیات پدر و مادر به آن‌ها خواهد رسید.

مطلب پیشنهادی:  اهمیت تبدیل سند وکالتی به قطعی

سهم‌الارث پدر و مادر در صورت فوت فرزند مجرد

باتوجه‌به قانون مدنی پدر و مادر در طبقه اول ارث قرار دارند؛ یعنی اگر فرد مجردی فوت کند و دارای پدر و مادر باشد تقسیم ارث پسر مجرد بین پدر و مادر تقسیم می‌شود و برادر و خواهر که در طبقه بعدی هستند ارثی نخواهند برد در این حالت ارث مادر یک‌سوم و پدر دو سوم خواهد بود.

سهم‌الارث پدر و مادر در صورت فوت فرزند مجرد

البته نکته‌ای که باید در رابطه با تقسیم ارث پسر مجرد بیان کرد این است که مادر تحت شرایطی دارای حجب نقصانی است به این معنا که سهم‌الارث او تحت شرایطی تنزل می‌کند و آن هم این است که فرد مجرد متوفی دارای 2 برادر یا یک برادر و دو خواهر باشد یا اینکه دارای 4 خواهر (پدری یا پدر و مادری ) باشد در این حالت سهم ارث مادر که یک سوم است تنزل کرده و به یک ششم خواهد رسید. بنابراین خواهر و برادر امی (مادری) نقصانی برای مادر محسوب نمی‌شود.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    13 آبان 1402 در 2:24 ب.ظ

    سلام وقت بخیر عمو من فوت کرده وازدواج نکرده مقدار ارثی ازش مونده .پدر وعمومی فوت کرده فقط ۲تا عمه ام در قید حیاتن .ارثش به کی میرسه

    پاسخ

    • فائزه امیری

      15 آبان 1402 در 2:20 ب.ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز
      در مطالب آینده این موضوع به طور کامل شرح داده خواهد شد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …