شربت زعفران و گلاب، خنک و مقوی

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شربت زعفران یکی از شربت‌‌های بسیار خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که می‌توانید به راحتی برای یک پذیرایی یا مناسب‌‌های مذهبی با تعداد بالا تهیه کنید.
شربت زعفران و گلاب

شربت زعفران یک نوشیدنی مورد علاقه همه ایرانی‌ها به شمار می‌رود. مقدار مواد این دستور برای تهیه ۱ لیتر شربت زعفران مناسب است و شما‌ می‌توانید با این مواد یک شربت غلیظ و به‌صرفه داشته باشید. شربت زعفران در روز‌‌های گرم و تابستانی بسیار دلچسب‌ می‌شود و‌ می‌توانید به دلخواه به آن تخم شربتی یا خاکشیر اضافه نمایید. شربت زعفران و گلاب برای رفع تشنگی و پذیرایی بسیار مناسب است و به واسطه داشتن زعفران خواص فراوانی نیز دارد. با مجله دلتا همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شربت زعفران و گلاب

  • شکر ۱ کیلوگرم
  • آب ۴ لیوان
  • زعفران دم‌کرده غلیظ ۱/۲ پیمانه
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • تخم شربتی به مقدار لازم

شربت زعفران

طرز تهیه شربت زعفران و گلاب

مرحله اول

برای تهیه این شربت باید زعفران را آسیاب کنید. زعفران را داخل یک‌‌ هاون بریزید و با کمی قند خوب آسیاب کنید تا نارنجی رنگ شود. سپس داخل یک کاسه یا قوری مخصوص زعفران بریزید و چند قطعه یخ اضافه کنید و روی حرارت کتری قرار دهید و صبر کنید تا زعفران دم بکشد و خوش‌رنگ و غلیظ شود. برای دیدن دستور دسرهای ایرانی، کاچی با آرد برنج و شیره انگور را بخوانید.

مرحله دوم

در ادامه آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و بدون هم زدن بگذارید تا شکر ذوب شود. سپس زعفران را به همراه گلاب اضافه کنید و روی حرارت متوسط به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قرار دهید تا شربت بجوشد و قوام پیدا کند. در همین حین تخم شربتی را به همراه کمی آب گرم داخل کاسه بریزید و بای ۲۰ دقیقه بگذارید تا تخم شربتی خوب پف کند.

طرز تهیه شربت زعفران و گلاب

مرحله سوم

یک کاسه آب جوش کنار دست خود قرار دهید و در این ۴۰ دقیقه با کمک یک فرچه مخصوص آشپزی دور تا دور قابلمه را تمیز کنید تا شربت شکرک نزند. می‌توانید از کمی آب لیموترش نیز برای تمیز کردن دور قابلمه استفاده کنید. بعد از ۴۰ دقیقه میزان غلظت شربت را امتحان کنید.

برای این کار باید یک قطره شربت را روی دستمال بریزید و اگر پخش نشد یعنی به غلظت رسیده است. می‌توانید از قبل یک نعلبکی داخل فریزر قرار دهید و کمی از شربت روی آن بریزید و اگر شربت به راحتی حرکت کرد یعنی به غلظت رسیده است. شربت را از روی حررات بردارید و داخل یک ظرف تمیز بریزید و با کمی آب رقیق کنید و تخم شربتی بریزید و سرو نمایید.

نکات کلیدی در تهیه شربت زعفران و گلاب

  • به دلخواه‌ می‌توانید ۱ عدد چوب دارچین داخل شربت بریزید.
  • بگذارید روی حرارت کم بجوشد و شربت قوام پیدا کند و خیلی سفت نشود.
  • به دلخواه‌ می‌توانید ۲ عدد هل بریزید.

شربت زعفران و گلاب

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن دستورهای بیشتر تهیه حلوا بدون آرد، ساده و فوری را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…