وعده‌های دروغین ازدواج به دختران، چه مجازاتی دارد؟

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که وعده ازدواج می‌تواند دروغین باشد. بسیار باید در این زمینه دقت کنیم زیرا اگر کسی قصد فریب شما را داشته باشد مسلما به شما نمی‌گوید که قصد فریب دارد پس تنها راهی که می تواند شما را فریب دهد این است که به شما پیشنهاد ازدواج دروغین دهد.
مجازات وعده دروغ ازدواج به دختران

با توجه به این‌که یک‌سری از افراد می‌خواهند از طرف مقابل سوءاستفاده کنند به قول‌ها و قرارهایی که داده‌اند عمل نمی‌کنند. بنابراین لازم است که افراد آگاه باشند و تفاوت بین راست و دروغ را بفهمند و از اتفاقات و عواقب ناخوشایندی که برای آن‌ها قرار است بیفتد جلوگیری به عمل آورند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات وعده دروغ ازدواج به دختران می‌پردازیم.

جرم وعده دروغ برای ازدواج چیست؟

در کل باید اینگونه عنوان کرد که وعده دروغ ازدواج خود به تنهایی جرم نیست. شخص صرفا به خاطر دادن یک وعده به طرف مقابل عمل مجرمانه‌ای انجام نداده و قابل مجازات نیست. زیرا هر کسی اختیار این را دارد که در ازدواج خود تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد. اگر خلاف آن اثبات شد به صرف به هم زدن وعده ازدواج نمی‌تواند جرم محسوب گردد. همچنین طرف مقابل را مجبور به پرداخت خسارت کرد. صرف دروغ‌گویی در قانون مجازات ایران جرم انگاری نشده است مگر اینکه دروغ در مقام شهادت و در محضر دادگاه باشد.

اما اگر شخصی در نتیجه این دروغ‌گویی‌های مکرر خود برای جلب‌نظر دیگری و جلب اعتماد او باعث گردد که مالی به او سپرده شود یا مال شخص فریب خورده را از این طریق تملک کند می‌تواند خیانت در امانت باشد و واجد عنوان کیفری گردد.

اگر هم صرف دروغگویی نباشد و مجموع عملیاتی باشد که شخص در نتیجه آن فریب خورده، مال خود را در اختیار او قرار دهد می‌توان شکایت کلاهبرداری مطرح نمود.

مواردی که بادادن وعده دروغ ازدواج، قابل مجازات است

برقرار کردن رابطه نامشروع

اگر مردی از دختری درخواست ازدواج دروغین کند و به واسطه این ازدواج از او درخواست رابطه نامشروع داشته باشد و دختر هم به دلیل این که در نهایت با این مرد ازدواج خواهد کرد به خواسته او جواب مثبت دهد ولی بعد از مدتی دختر متوجه این موضوع گردد که او فریب خورده است و طرف مقابل قصد ازدواج ندارد، دراین‌صورت با ادله و داشتن مدارک لازم می‌تواند از آن مرد شکایت کیفری به عمل آورد.

اگر دلایل برای دادگاه به اثبات برسد آن مرد محکوم به مجازات و ۹۹ ضربه شلاق می‌‌گردد. ولی دختر هم به دلیل انجام دادن رابطه نامشروع به مجازات تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

 مجازات وعده دروغ ازدواج

گرفتن مبلغی پول از طرف مقابل با توجه به وعده‌های دروغین ازدواج

اگر مرد یا زنی با توجه به وعده دروغین ازدواج از طرف مقابل مبلغی پول دریافت کند. شخص زیان‌دیده می‌تواند به عنوان کلاهبرداری از طرف مقابل به دادگاه شکایت کند.

رابطه زنا با توجه به وعده دروغین ازدواج

اگر مردی با توجه به وعده دروغین ازدواج، زنی را به زنا ترغیب کند همچنین آن زن یا دختر به خاطر وعده ازدواج این کار را انجام دهد، دراین‌صورت زن می‌تواند به دادگاه شکایت کند. شکایت تحت عنوان رابطه نامشروع زنا باشد.

البته این در صورتی برای دادگاه قابل استناد است که دختر برای انجام این عمل دلایل و مستندات کافی را داشته باشد. از آن جمله چهار شاهد یا چهار اقرار دختر و مرد.

همچنین اگر دختر نتواند این شکایت خود را ثابت کند می‌تواند منجر به محکومیت دختر شود.

حکمی که بریده می‌شود صد ضربه شلاق حدی است، مگر اینکه دختر ثابت کند تمایلی به زنا نداشته و مرد به اجبار با او اقدام به زنا کرده است. در صورت رضایت دختر این امر منتفی است حتی با وعده ازدواج دروغین.

تحریک و ترغیب طرف مقابل برای ازدواج دروغین

اگر کسی طرف مقابل را به وعده ازدواج دروغین ترغیب کند و باعث شود که او یک سری جرایمی انجام دهد، هر چند که شخصی خودش مرتکب جرم شده است مورد مجازات قرار می‌گیرد. اما آن شخصی هم که او را ترغیب کرده است به‌ دلیل معاونت در جرم مورد مجازات قرار می‌گیرد.

وعده دروغ ازدواج

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، همسر دوم چه میزان ارث می‌برد؟ مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۱ در ۰:۳۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …