دیوار بزرگ گرگان ، دومین دیوار طولانی جهان

10
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در طول مسیر این دیوار، ۳۶ قلعه مختلف و سه برج نگهبانی وجود دارد. به این ترتیب می‌توان این دیوار بزرگ را که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد یکی از بزرگ‌ترین استحکامات نظامی ایران دانست.
دیوار بزرگ گرگان، دومین دیوار طولانی جهان

تاریخ ایران تاریخی بسیار غنی و پرفرازونشیب است. در دوران اوج ایران، دیواری بسیار بزرگ در گرگان وجود داشت که از نظر طول و استقامت با دیوار بزرگ چین رقابت می‌کند. این دیوار از کرانه‌های شرقی دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال‌شرق کلاله ادامه پیدا می‌کند. دیوار بزرگ گرگان را با نام‌های مخلتفی از جمله سد فیروز، سد سکندر، سد انوشیروان، قزل آلان یا همان مارسرخ و … می‌شناسند. با دلتا همراه باشید.

دیوار بزرگ گرگان کجاست؟

بخش‌های بسیاری از دیوار گرگان متاسفانه این روزها نابود شده است. به همین خاطر برای اینکه بتوانید از دیوار بزرگ گرگان و بخش‌های باقی‌مانده از آن دیدن کنید، باید خودتان را به منطقه پیشکمر در شمال‌شرق کلاله و شمال گنبد کاووس به سمت کلاله و مراوه‌تپه برسانید. بخش‌هایی از بقایای آن هم در روستای تمرقره قوزی وجود دارد.

آثار تاریخی

بخش‌های مختلف

اگر قصد سفر به گنبد کاووس را دارید، باید بدانید که این دیوار بخش‌های مختلفی دارد. در ادامه شما را با بخش‌های مختلف این دیوار بیشتر آشنا می‌کنیم.

خندق

خندق یک سیستم دفاعی بسیار عالی در دوران گذشته بود. در واقع خندق یک حفره بزرگ است که دور تا دور یک قلعه و کنار دیوارها می‌کندند و آن را پر از آب یا چوب‌های تیز می‌کردند. یافته‌های اخیر نشان می‌دهند که در کنار این دیوار، خندقی بزرگ نیز وجود داشته است.

سیستم آبرسانی

در اطراف دیوار، تا به امروز حدود ۵۰ کیلومتر از کانال‌های آبرسانی کشف شده است. این دیوار درست در نزدیکی رودخانه گرگان قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:  هرگز دیدن این مکان‌ها را در سفر به اصفهان از دست ندهید! + ویدیو

کوره‌های آجرپزی

در بخش جنوبی دیوار و نزدیکی خندق، می‌توانید شاهد کوره‌های آجرپزی باشید. این کوره‌ها ظاهری بسیار ساده و ابتدایی دارند و دارای عمق حداکثر ۲ متری هستند.

قلعه‌های اطراف دیوار بزرگ گرگان

پشت دیوار دفاعی گرگان ۳۶ قلعه با مساحت بین ۵ تا ۲۰هکتار کشف شده است. شاید تعداد این قلعه‌ها بیشتر از ۳۶ عدد هم باشد؛ اما در حال حاضر فقط ۳۶ عدد از آن‌ها را کشف کرده‌اند. این قلعه‌ها در کنار خندق و برج‌های نگهبانی، سیستم دفاعی منطقه را تکمیل می‌کند.

دیوار نظامی

بهترین زمان بازدید از دیوار گرگان

گنبد کاووس آب‌وهوای مناسبی دارد. با این حال در زمستان سرمای هوا شاید کمی آزاردهنده باشد. همچنین تابستان‌های گرمی در این منطقه انتظار شما را می‌کشد. در طول تابستان شرجی هوا نیز افزایش پیدا می‌کند و تنفس را دشوار خواهد کرد. از‌این‌رو می‌توان گفت که اوایل بهار و اوایل پاییز بهترین زمان بازدید از دیوار بزرگ گرگان خواهد بود.

جاهای دیدنی نزدیک به دیوار

بد نیست بعد بازدید از دیوار سری به گنبد قابوس، زیارتگاه خالد نبی و تالاب آلماگل بزنید. همه این‌ها در فاصله کمی از هم قرار دارند.

تاریخ ایران همیشه همه ما را شگفت‌زده می‌کند. پس حتما سری به این دیوار بزنید و از حس غرور ایرانی در وجود خود لذت ببرید.

دیوار بزرگ گرگان

 

10 دیدگاه

  1. ناشناس

    11 مرداد 1401 در 9:40 ب.ظ

    چه زیبا

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      12 مرداد 1401 در 9:11 ق.ظ

      🌹😍

      پاسخ

  2. ناشناس

    12 مرداد 1401 در 7:09 ق.ظ

  3. ناشناس

    14 مرداد 1401 در 8:48 ب.ظ

  4. ناشناس

    18 مرداد 1401 در 6:41 ق.ظ

    بارک ال…بر چنین زنان ومردان غیور این منطقه که چنین شاه کار هایی را خلق کرده اند. مر حبا روحشان شاد باد . نورمحد عظیمی امتیاز …5 از گنبد کاووس

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      18 مرداد 1401 در 9:16 ق.ظ

      ممنون از لطف و حضور شما 🌹

      پاسخ

  5. ناشناس

    19 مرداد 1401 در 11:00 ق.ظ

  6. ناشناس

    2 شهریور 1401 در 0:54 ق.ظ

  7. مینا

    10 شهریور 1401 در 1:27 ق.ظ

  8. خیلی جالب بود

    10 شهریور 1401 در 1:28 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کوه بهشتی در چین، یک جهنم واقعی

اگر دنبال ترس و هیجان و خطر کردن هستید باید به کوه هوآشان چین یا همان گذرگاه هوآشان بروید.…