شرایط استعلام وکالت‎نامه از خارج کشور

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای استعلام وکالت‎نامه از خارج کشور باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود، وزارت امورخارجه به این منظور سامانه «تاک» را راه اندازی کرده است.
استعلام از وکالت‎نامه خارج از کشور

استعلام وکالت‎نامه از خارج کشور برای برخی افراد حائز اهمیت است: افرادی که مقیم خارج ازایران هستند و برای انجام کارهای خود در ایران نیازبه تنظیم وکالت‎نامه خارج از کشور دارند. وافرادی که دوستان یا خویشاوندانی در خارج از ایران دارند و می‌خواهند برای انجام  برخی امور از قبیل امور ملکی، اداری، حقوقی، بانکی و… به عنوان  وکیل یا نماینده حقوقی  وی در ایران اقدام کنند. این افراد برای این امور می بایست وکالت‎نامه رسمی تنظیم و به ثبت رسانند.

وکالت‎نامه‎هایی  که در ایران تنظیم می‎شوند در دفاتر اسناد رسمی  به ثبت می‎رسند. اما با وجود نیاز مبرم به تشخیص اصل بودن آنها، سامانه‎ای برای استعلام لحظه‎ای این وکالت‎نامه ها راه اندازی نشده است و مردم برای بررسی صحت وکالت‎نامه‎ ها باید به دفترخانه محل صدور وکالت‎نامه مراجعه کنند ،که معمولاً پاسخی به آن‎ها داده نمی‎شود زیرا دفاتراسناد رسمی در این باره  ملزم به پاسخگویی نیستند.

استعلام از وکالت‎نامه خارج از کشور

درباره استعلام از وکالت‎نامه خارج از کشور که موضوع بحث ما است،  گواهی امضا و  استعلام وکالت‎نامه‎های اشخاص مقیم خارج ازکشور، دو موضوع متفاوت است. زیرامرجع صدور این گواهی‎ و وکالت نامه‎ ها درکشورخارجی، سرکنسولگری وسفارت‎خانه جمهوری اسلامی ایران(و یا نمایندگی‎های کشورمان) هستند، و وزارت امورخارجه کلیه درخواست‎ها را از طریق سامانه اینترنتی خود دریافت و به سفارت خانه‎های ایران در خارج ارسال می‎کند.

به منظور استعلام صحت و اصالت وکالت‎نامه‎های صادر شده درخارج ازکشور، پیرو دستور معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک به ادارات کل ثبت استان ها، دفاتر اسناد رسمی ملزم به  استعلام صحت و اصالت وکالت‎نامه‎های تنظیم شده در خارج از کشور هستند .

  وزارت امور خارجه  برای پاسخ به نیازهای ضروری مردم و متعاملان  سامانه‎ « تاک » را راه اندازی کرده است. این نیاز وقتی شدیدتر می‎شود که هنگام معامله ملک، به خصوص در املاک موروثی، یک یا چند نفر از وراث که مقیم خارج ازکشورهستند، برای انجام دادن امور مربوط  ناچارند به سایرین وکالت‎نامه بدهند.  در تنظیم این گونه وکالت‎نامه‎ها به نکاتی باید دقت شود که در مطلب بعد آورده می شود.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …