آروغ زدن نشان دهنده کدام بیماری‌ها است؟

۶
12
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آروغ زدن امری طبیعی و عادی به شمار می‌رود و والدین بعد از شیر خوردن نوزاد انتظار آروغ زدن از او دارند! اما جالب است بدانید که آروغ زدن نشانه برخی بیماری‌ها است و باید جدی بگیرید.
دلایل آروغ زدن زیاد

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مدتی متوجه می‌شوید که زیاد آروغ می‌زنید و دلیل آن را نمی‌دانید. آروغ زدن یک واکنش غیرارادی به تغییرات درون بدن است. گاهی در بدن اتفاقاتی رخ می‌دهد که منجر به آروغ زدن می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا با دلایل آروغ زدن زیاد آشنا می‌شوید.

نوشیدنی‌ها

نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه‌ها، آبجو و سایر نوشیدنی‌های گازدار با گازی به نام دی‌اکسید کربن تولید می‌شود. این نوشیدنی‌ها گاز معده را افزایش می‌دهند، گاز واردشده راه برگشت را پیداکرده و دوباره به سمت بالا وارد می‌شود و از طریق دهان خارج می‌شود. لازم است از مصرف نوشیدنی‌های داغ اجتناب کنید. نوشیدنی‌های داغ باعث می‌شوند هوا بلعیده شود و این امر باعث آروغ زدن می‌شود.

زخم معده

گاهی آروغ زدن می‌تواند نشانه زخم معده باشد. زخم‌های باز که در دیواره معده ایجاد می‌شوند، بسیار رایج می‌باشند. عفونت باعث بروز این زخم‌ها می‌شود.

اسید رفلکس معده

گاهی اسید معده به گلو برمی‌گردد. بازگشت اسید معده به گلو در شرایط بارداری، اضافه‌وزن یا شرایطی که معده به‌سرعت توانایی هضم غذا را ندارد، بیشتر بروز می‌کند.

WJkZWUwZmVhO 1 آروغ زدن نشان دهنده کدام بیماری‌ها است؟

غذاهای ادویه‌ای یا حاوی اسید زیاد

پیاز، گوجه‌فرنگی و مرکبات حاوی اسید زیادی هستند. برای برخی افراد خوردن این موارد باعث بروز احساس سوزش سر دل می‌شود. غذاهای ادویه‌دار نیز منجر به آروغ می‌شوند که با سوزش پشت گلو همراه است. برای کاهش این موارد لازم است میزان مصرف این‌گونه غذاها را کاهش دهید.

آسم

خیلی عجیب است، اما آروغ زدن می‌تواند نشانه آسم باشد. علت آن چیست؟ اگر مسیر هوایی شما ملتهب شده باشد، باید تلاش بیشتری کنید تا هوای کافی وارد ریه‌های خود کنید. این امر فشار زیادی نیز به دیافراگم وارد می‌کند. هردوی این تغییرات باعث وارد شدن هوا به گلو شده و آروغ زدن را در پی خواهد داشت.

فروکتوز بیش‌ازحد

این قند طبیعی در میوه‌ها معمولا مشکل محسوب نمی‌شود. اما برخی غذاها و نوشیدنی‌ها با شربت ذرت حاوی فروکتوزبالا شیرین می‌شوند. این شربت باعث ایجاد گاز زیاد می‌شود. اگر آبمیوه بنوشید، ممکن است همین تاثیر را مشاهده کنید.

بیماری ری فلاکس اسید

بیماری بازگشت اسید معده که همچنین به‌عنوان بیماری ری فلاکس معده به مری (GERD) شناخته می‌شود، نوعی اختلال معده است که در آن اسید معده به سمت مری عقب رانده می‌شود. علائم GERD شامل اشکال در تنفس و غذا خوردن، احساس طعم اسیدی در دهان، حالت تهوع، سوزش معده، آروغ زدن بیش‌ازحد، و درد قفسه سینه است.

سندرم روده تحریک‌پذیر

بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) نوعی اختلال روده است که علائمی مانند یبوست، اسهال، تهوع، درد معده، نفخ، و آروغ را تولید می‌کند. سندرم روده‌ تحریک‌پذیر زمانی رخ می‌دهد که روده بزرگ موفق به انجام وظایف معمول خود نباشد.

سوءهاضمه

عارضه‌ای است که مانع از هضم غذا شده و موجب به وجود آمدن ناراحتی در ناحیه شکم می‌شود. شخص ممکن است اغلب از سوءهاضمه‌ دارای مشخصه‌ آروغ زدن بیش‌ازحد و احساس سوزش جاری در میان دستگاه گوارش شاکی باشد. در چنین مواقعی است که فرد هوای زیادی را بلعیده و منجر به آروغ‌های مداوم در او می‌شود.

هوا بلعی

فعالیتی است که به‌عنوان زیاده‌روی ناخودآگاه، ناخوشایند و بلع بیش‌ازحد هوا در نظر گرفته می‌شود که ممکن است موجب بروز حملات غیرطبیعی آروغ همراه با درد در ناحیه فوقانی شکم شود. کسانی که نمی‌توانند کاری را بدون جویدن آدامس، سیگار کشیدن و یا آشامیدن نوشابه گازدار انجام دهند، اغلب متحمل این مشکل خواهند بود.

هوا بلعی

پیشنهاد مطالعه: مطلب برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۰:۳۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۲۵ ب٫ظ

  3. علی اکبر کاظمی

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۳۸ ق٫ظ

    برای من مفید بود

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…