زیباترین فرش‌ها در چیدمان منزل

5
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
 استفاده از انواع فرش به‌عنوان کفپوش در خانه و محل کار ایرانیان وسیله‌ای ضروری به حساب آمده که کاربردهای فراوانی دارد.
انواع فرش‌ در دکوراسیون منزل

فرش‌ها از نظر روش بافت به دو دسته کلی دستباف و ماشینی و از نظر سبک به دو بخش کلاسیک و مدرن تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مطلب از دلتا به معرفی انواع فرش‌ در دکوراسیون منزل می‌پردازیم.

انواع فرش‌ در دکوراسیون منزل از نظر شیوه بافت

از گذشته فرش در چیدمان خانه‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته و جزیی جدایی‌ناپذیر در دکوراسیون خانه‌های ایرانی محسوب می‌شود.

ویژگی‌های انواع فرش‌ دستبافت

قالی دستباف توسط هنرمندان ایرانی و بدون استفاده از ماشین آلات صنعتی بافته می‌شود. این کار هنر خاص خود را داشته و بر روی تار و پودی که روی دار قالی فلزی یا چوبی کشیده می‌شود، ‌بافته می‌شود. از مزایای فرش دستباف، عدم استفاده از الیاف مصنوعی در بافت است که باعث می‌شود آسیبی به سلامتی افراد وارد نشود. انواع فرش‌ در دکوراسیون منزل

طرح‌‌های فرش دستبافت

فرش‌های دستباف کلاسیک در ایران با سه طرح اصلی بافته می‌شود.

  • ترنج
  • خشتی
  • افشان

فرش با طرح ترنج از انواع فرش‌ در دکوراسیون منزل

در این بین طرح ترنج بیشترین طرفداران را داشته و در بیشتر خانه‌های ایرانی دیده می‌شود. این فرش‌های دستبافت حاشیه‌ای پهن در اطراف و طرح بیضی یا دایره در وسط دارند، از معماری حیاط بناهای دوره اشکانیان الهام گرفته شده است. لچک‌ها باغچه‌های سبزی‌کاری و بیضی وسط نماد حوض حیاط است.

طرح افشان

در طرح افشان، لچک و ترنج حذف شده اما حاشیه کناری حفظ شده و در وسط آن طرح گل، ساقه و برگ مشاهده می‌شود.

انواع فرش‌ در دکوراسیون منزل

طرح خشتی

در طرح خشتی، سطوح داخلی به مستطیل‌های مساوی تقسیم شده، داخل هر مستطیل نقشه‌ای بافته می‌شود و تکراری نبودن طرح داخل خشت‌ها نشانه مرغوبیت نقشه است. دست ‌بافته‌هایی با طرح‌های دیگر چون گبه، فرش‌های ترکمن و گلیم نیز در شهرهای مختلف ایران بافته می‌شود.

الیاف قالی دستباف

فرش‌های دستبافت را بر اساس نوع الیاف استفاده شده در بافت آن‌ها نیز می‌توان دسته‌بندی کرد که انواع متفاوتی چون ابریشم و پشم دارد.

مطلب پیشنهادی:  نکات کاربردی برای داشتن آشپزخانه رویایی

در بافت فرش‌های دستباف ابریشم بیشتر از الیاف ابریشم طبیعی استفاده می‌شود. قالی‌های دستباف ابریشمی کیفیت و قیمت بسیار بالایی دارند.

فرش‌های دستباف پشمی از نظر قیمت نسبت به قالی های ابریشمی ارزان‌تر هستند اما ظرافت و و ریزبافی فرش‌های ابریشم را ندارند. اما به‌دلیل قیمت پایین‌تر و نگهداری آسان‌تر طرفداران خاص خود را دارد.

انواع فرش در سبک‌های دکوراسیون

فرش ایرانی با قدمت چند هزار ساله هنوز هم تازگی و زیبایی خود را دارد و با حفظ شکوه و اصالتش رنگ و لعابی امروزی نیز به خود گرفته و با انواع طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، مطابق با سلیقه‌های امروزی و انواع سبک‌های دکوراسیون از کلاسیک و سنتی تا مدرن بافته می‌شود.

فرش طرح کلاسیک از انواع فرش‌ در دکوراسیون منزل

اگر دکوراسیون شما سبکی کلاسیک و سنتی دارد بهتر است از طرح‌های سنتی فرش ایرانی چون لچک ترنج، خشتی و افشان یا طرح گلیم و گبه استفاده کنید. چراکه این سبک‌ها با شکوه و اصالت خاص خود کاملا متناسب با سبک کلاسیک و سنتی است و جلوه بی‌نظیری در این سبک دکوراسیون ایجاد می‌کند. فرش طرح کلاسیک

انواع فرش مدرن

با اینکه فرش کلاسیک تنها مناسب دکوراسیون خانه‌هایی با سبک سنتی و کلاسیک نیست و می‌توان با استفاده از آن در انواع دکوراسیون مدرن، تضاد و جلوه‌ای بی‌نظیر ایجاد ‌کرد و سبکی تلفیقی پدید آورد. امروزه مدل‌های مدرن قالی با طرح‌های مینیمال یا هندسی و فانتزی بخصوص در فرش‌های ماشینی بافته می‌شود که بسیار مناسب خانه‌هایی با دکوراسیون مدرن و امروزی هستند.

انواع فرش مدرن

 

5 دیدگاه

  1. ناشناس

    8 مرداد 1401 در 5:14 ب.ظ

  2. ناشناس

    9 مرداد 1401 در 0:54 ق.ظ

  3. ناشناس

    11 مرداد 1401 در 9:14 ب.ظ

  4. ناشناس

    12 مرداد 1401 در 11:52 ق.ظ

  5. ناشناس

    20 مرداد 1401 در 3:28 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین چیدمان مبل برای پذیرایی مربعی شکل

پذیرایی مربعی شکل، فضایی متناسب و کاربردی برای دورهمی‌ها و استراحت است. با چیدمان و دکوراس…