ترفند هایی برای نظافت خانه با مواد غیر شیمیایی

۰
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تماس پوست بدن با مواد شیمیایی، استنشاق بوی آن‌ها، مواد معلق در هوا و باقی‌مانده روی در و دیوار و لوازم خانه، باعث بروز انواع بیماری می‌شود.
Blog summer cleaning supplies ترفند هایی برای نظافت خانه با مواد غیر شیمیایی

این روزها که به دلیل خانه‌تکانی بازار شوینده‌های شیمیایی گرم شده، به همان نسبت سلامتی مصرف‌کنندگان هم مورد تهدید قرار گرفته است. تماس پوست بدن با مواد شیمیایی، استنشاق بوی آن‌ها، مواد معلق در هوا و به جا مانده روی در و دیوار و لوازم خانه، هر کدام باعث بروز بیماری ها می‌شود. آشنایی با ترفند های تمیز کردن خانه با مواد غیر شیمیایی کار شما را بسیار راحت‌ و  به حفظ سلامتی شما هم کمک می‌کند.

تمیز کردن نقره

اشیای نقره‌

ظرف بزرگی را انتخاب کنید و درونش روکش قلعی بکشید. آن را با آب گرم پر کنید و نیم فنجان نمک و نوشابه به آن اضافه کنید. اشیای نقره‌ای از جمله انگشتر، قطعات زینتی را سی دقیقه در این محلول نگه دارید و بعد با پارچه نرم خشک کنید.

تشک

مواد الکلی و آب را به نسبت یک به سه با هم مخلوط کنید و با پارچه‌ای تشک را بسایید. این محلول از‌بین‌برنده بسیاری از باکتری‌ها است. با استفاده از این ترفند دیگر از دردسرهای شست‌وشوی دشوار تشک خلاصی می‌یابید.

مایکروویو

نصف یک لیمو را در ظرفی شیشه‌ای با آب ترکیب کنید و در مایکروویو قرار دهید تا جوش بیاید. ظرف شیشه‌ای را از مایکروویو خارج کنید و یک دقیقه بعد با دستمالی داخل مایکروویو را پاک کنید تا تمیز شود.

خز و موی حیوان

برای جمع کردن یا از بین بردن موی حیوانات روی مبل، یک جفت دستکش معمولی بپوشید و خیس کنید. بعد به آرامی آن را روی مبل بکشید تا خز و موها به آن بچسبند. برای موکت می‌توانید از برس یا تیغه پلاستیکی استفاده کنید.

ظرف غذای سوخته

ماهیتابه یا قابلمه را با آب پر کنید؛ به حدی که کف ظرف پر شود. یک لیوان سرکه نیز در ظرف بریزید و روی اجاق گاز بگذارید و حرارت دهید. هنگامی که به جوش آمد، دو قاشق غذا خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید تا ببینید تکه‌های سوخته غذا راحت از ظرف جدا می‌شوند.

رسوبات کتری

یک قاشق غذاخوری آب لیمو در ظرفی بریزید و درکتری رسوب گرفته به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. بعد آب را دور بریزید تا رسوبات کتری همراه آن شسته شود. در این ترفند ساده نیاز به استفاده از سیم ظرف‌شویی یا اسکاچ نیست.

سردوش

سردوش حمام

مقداری سرکه را در یک کیسه پلی اتیلن بریزید و با استفاده از نوارها یا بندهای پلاستیکی به سردوش ببندید. اجازه دهید برای مدتی طولانی (مثلا یک شب تا صبح) همان‌طور بماند تا داخل و بیرون سردوش و به‌ویژه سوراخ‌های سردوش تمیز شوند.

سینک ظرف‌شویی

لیمو و گریپ‌فروت می‌توانند سطوح سینک ظرف‌شویی را به‌خوبی تمیز کنند. مقداری نمک روی قاچ لیمو و گریپ فروت بریزید و به سطح سینک بمالید. سینک شما تمیز و براق می‌شود.

پاک کردن رسوب روی ظروف

در یک ظرف بزرگ (مثل وان حمان یا سینک ظرف‌شویی) دو لیوان سرکه گرم‌شده به آب اضافه کنید و بعد ظروف و کریستال‌های خود را در آن قرار دهید تا چند دقیقه بماند. بعد ظرف‌ها را بیرون بیاورید و آب بکشید و خشک کنید.

پرده‌ها

جورابی را مانند دستکش به دست کنید و در مخلوط آب و سرکه بزنید و آرام روی پرده‌ها بکشید تا تمیز شوند. با استفاده از این ترفند حتی نیاز نیست پرده‌ها را باز کنید. روی پرده آویخته هم می‌توانید عمل شست‌شو را انجام دهید.

تمیز کردن سینک

لوله‌های ظرف‌شویی

نصف فنجان نوشابه را با نصف فنجان سرکه مخلوط کنید، در آبراه بریزید و درب آن را بگذارید. چند بار با آب گرم بشویید تا لوله‌ها باز و تمیز شوند.

لکه‌های فرش

از یک لیوان سرکه و دو برابر آن آب، یک محلول تهیه کنید. پارچه‎‎ای تمیز را به این محلول آغشته کرده و روی لکه فرش قرار دهید. با اتو حدود سی ثانیه آن را گرم کنید. اگر لکه نرفت، دوباره امتحان کنید.

رسوب آهک

برای خلاص شدن از دست رسوبات آهک شیرآلات، یک قاچ لیمو را روی سطوح شیرآلات بمالید. اجازه بدهید پنج دقیقه‌ای در همان حالت باقی بماند. پس از پنج دقیقه شیر را با آب و یک دستمال یا اسکاچ بشویید.

قهوه‌ساز و آسیاب برقی

برای از بین بردن رنگ و بوی باقیمانده در آسیاب‌های برقی و دستی یا قهوه‌سازها، کمی برنج را خرد کنید و با یک قاشق غذاخوری نوشابه مخلوط کنید. این محلول را در دستگاه بریزید و به‌هم بزنید.

فر اجاق گاز

مقداری محلول آبی آمونیاک را در ظرفی بریزید و در اجاق گاز خاموش قرار دهید. اجازه بدهید یک شب تا صبح این کاسه در اجاق گاز بماند. صبح در و پنجره را باز کنید و اجاق گاز را خوب بشویید. از دستکش استفاده کنید.

منبع: یک پزشک

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…