همسر دوم چه میزان ارث می‌برد؟

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخی بانوان به دلیل همسر دوم بودن، پس از فوت شوهر دچار مشکل بر سر تقسیم ارث زدن دوم می‌شوند.
میزان ارث همسر دوم

در جوامع امروزی ممکن است شرایطی پیش بیاید که زنی همسر دوم مردی شده باشد. بعد از مرگ شوهرش بر سر سهم‌‌الارث دچار اختلاف با فرزندان همسر اول او شود. به‌طوری‌که همسر اول و فرزندانش او را نسبت‌به اموال شوهر بی‌ نصیب دانسته و اجازه کسب اموال و ارث را به او ندهند. دراین مطلب از مجله دلتا به موضوع میزان ارث همسر دوم می‌پردازیم.

آیا زن دوم از شوهر ارث می‌برد؟

طبق مفاد قانون مدنی، زن بعد از این‌که همسرش فوت کند بر اساس سه شرط می‌تواند از او ارث ببرد.

  • اگر عقد دائم باشد، او می‌تواند به‌طورکلی ارث ببرد اما اگر عقد موقت باشد چه زن اول باشد چه زن دوم، طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی توانایی به ارث بردن اموال را ندارند.
  • زن باید قبل‌از مرگ شوهرش طبق ماده ۸۷۵ قانون مدنی زنده باشد.
  • مرد نباید توسط زن به قتل رسیده باشد؛ زیرا طبق ماده ۸۸۰ قانون مدنی قتل از موانع ارث بوده و در مورد همسر دوم و چه سایر ورثه صادق است.

میزان سهم‌‌الارث زن دوم از ارث همسرش چقدر است؟

همان‌طور که بیان شد زن دوم نیز مانند دیگر همسرها دارای شرایط به ارث رسیدن است اما میزان ارث او چقدر است؟

طبق ماده ۹۴۲ قانون مدنی درصورتی‌که مردی دو یا چند همسر دائم داشته باشد، می‌تواند یک‌چهارم اموال را در صورت نداشتن فرزند و یک‌هشتم اموال را در صورت داشتن فرزند بین آن‌ها به تساوی تقسیم کند. به‌عبارت‌دیگر سهم زن از شوهر به‌طور کلی یک‌ چهارم در صورت نداشتن فرزند و یک هشتم در صورت داشتن فرزند است. حال چنانچه دارای چند همسر باشد این میزان به‌صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد. منظور از داشتن فرزند یعنی فرزند مرد فوت شده باشد و فرقی نمی‌کند که فرزند متعلق به کدام زن است. همین‌که زن دارای فرزند باشد سهم ارث او از یک‌ چهارم به یک‌ هشتم کاهش‌ می‌یابد.

 ارث همسر دوم

 

میزان ارث زن دوم در صورت داشتن فرزند چقدر است؟

درصورتی‌که شوهر در زمان فوت، هیچ‌گونه فرزند یا نوه‌ای از همسرش یا همسران دیگرش نداشته باشد از اموال مرد یک چهارم به زن ارث می‌رسد. درغیراین‌صورت یک‌هشتم اموال را به ارث خواهد برد. درصورتی‌که مرد هیچ‌گونه فرزندی نداشته باشد زن یک‌ چهارم اموال منقول و یک‌ چهارم از فروش اموال غیرمنقول را به ارث می‌برد. مسئله مهم آن است که از بین ۲ زن متوفی که یکی از آن‌ها فرزندی ندارد اما زنی که همسر دوم متوفی است فرزند دارد، بعد از مرگ شوهر، زن اول با آن ‌که فرزندی از متوفی نداشته به‌علت وجود فرزند همسر دوم، یک ‌هشتم از اموال را به ارث خواهد برد.

طبق ماده ۸۴۳ جلسه قانون مدنی درصورتی‌که مرد ثلث اموالش را برای همسر دوم یا شخص دیگری وصیت کرده باشد سایر ورثه قادر نیستند مانع ارث بردن او شوند.

میزان ارث همسر

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، شرایط انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …