قوانین و نکات مهم در رهن و اجاره خانه

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در هنگام رهن و اجاره خانه قوانین و نکاتی وجود دارد که نه‌تنها مستأجران بلکه مالکان نیز باید آن‌ها را در نظر بگیرند.
نکات مهم در رهن و اجاره خانه

قبل از اقدام به رهن و اجاره خانه، نکات مهم در رهن و اجاره خانه را باید بررسی کنید تا از مشکلات احتمالی که در آینده در انتظار شما هستند آسوده‌خاطر باشید. در هنگام رهن و اجاره نیز قوانینی وجود دارد که هر مستأجر باید آن‌ها را بداند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم در رهن و اجاره خانه می‌پردازیم.

رهن خانه چگونه است؟

رهن کردن یک خانه یعنی مستأجر مبلغی را به مالک خانه می‌دهد و خانه را برای مدت‌زمان مشخصی در اختیار می‌گیرد. این هزینه که همان پیش‌پرداخت است تا پایان موعد مقرر و اتمام قرارداد در نزد مالک باقی می‌ماند و بعدازآن باید به‌صورت کامل به مستأجر برگردانده شود. مستأجر نیز واحد مسکونی را تخلیه کرده و به مالک تحویل خواهد داد.

رهن یکی از روش‌های خانه‌دار شدن خرید یک ملک مسکونی است. با بالا رفتن هزینه‌های مسکن بسیاری از افراد برای خانه‌دار شدن به فکر رهن یا اجاره خانه هستند که باید نکات رهن و اجاره خانه را بدانند.

مزایای رهن خانه

در رهن خانه نیازی نیست که مستأجر به‌صورت ماهانه به پرداخت اجاره‌بها بپردازد. یکی دیگر از مزایای رهن خانه نیز این است که مبلغ رهن بعد از اتمام قرارداد به مستأجر بازخواهد گشت. اگر مالک در پایان قرارداد پول پیش پرداختی را خرج کرده باشد و نتواند آن را به شما برگرداند شما می‌توانید در آن خانه بمانید و قرارداد را تمدید کنید. دراین‌صورت برای مشخص کردن میزان رهن و اجاره شما نیز می‌توانید نظر بدهید.

معایب رهن خانه

رهن خانه مبالغ بالایی را به خود اختصاص می‌دهد به همین دلیل ممکن است که انتخاب‌های شما محدود شود و سخت‌تر بتوانید خانه دلخواهتان را پیدا کنید. شما ممکن است برای تهیه پول پیش یا رهن خانه تحت‌فشار قرار بگیرید. همچنین اطمینانی به بازگشت پولتان در موعد مقرر نیست.

مالک ممکن است پول پیش پرداختی را خرج کرده باشد و شما برای پس گرفتن پول خود با مشکلات زیادی روبه‌رو شوید. مالکان خانه‌ها نیز بیشتر تمایل دارند واحدهای مسکونی خود را اجاره دهند و ماهیانه اجاره‌بها دریافت کنند؛ بنابراین گزینه‌های رهن کامل خانه در بازار مسکن کم است.

نکات مهم در رهن

اجاره خانه چگونه است؟

اجاره کردن خانه به این معنا است که فرد مستأجر طبق قراردادی از واحد مسکونی که متعلق به مالک است استفاده کرده و به ازای آن به‌صورت ماهیانه اجاره‌بها پرداخت نماید. شما در اجاره کردن خانه نیز به نکات رهن و اجاره خانه نیاز خواهید داشت.

مزایای اجاره کردن خانه

اجاره‌بهای خانه به‌صورت ماهیانه پرداخت می‌شود. اگر مالک کارهای مربوط به خانه را به‌موقع انجام ندهد و از انجام وظایف خود خودداری کند مستأجر می‌تواند با عدم پرداخت اجاره‌بها، مالک را تحت‌فشار قرار دهد. از آنجایی‌که میزان اجاره‌بهایی که به‌صورت ماهیانه می‌پردازد بسیار کم‌تر از مبلغ رهن است. بیشتر افراد به این خانه‌ها رو می‌آورند که نکات رهن و اجاره خانه برای آن‌ها اهمیت زیای خواهد داشت. در این صورت لازم نیست هزینه را به‌صورت یک‌جا به مالک پرداخت کنید.

معایب اجاره خانه

مبلغ اجاره‌بها بعد از اتمام قرارداد به مستأجر بر نخواهد گشت و این یکی از معایب اجاره خانه است. هنگامی‌که فردی خانه‌ای را اجاره می‌کند هرماه مجبور به پرداخت اجاره‌بها است درنتیجه تحت‌فشار قرار دارد. پرداخت اجاره‌بها هم می‌تواند مزیت این خانه‌ها باشد و هم از معایب آن. بستگی به شما دارد. طبق قوانین اگر حداقل ۳ ماه اجاره‌بها را پرداخت نکنید؛ مالک می‌تواند حکم تخلیه مستأجر را بگیرد.

 نکات مهم در رهن و اجاره

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، آیا بی‌دلیل می‌توان حکم تخلیه مستاجر را گرفت؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۰۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …