گنجینه‌ای ارزشمند در قلب پایتخت

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موزه رضا عباسی یکی از موزه‌های مهم و معروف تهران و حتی ایران است و می توان آن را از جمله متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران در نظر گرفت.
موزه رضا عباسی تهران

به سراغ یکی از موزه‌های پایتخت‌ می‌رویم و سری به موزه رضا عباسی تهران می‌زنیم که گنجینه‌ای ارزشمند را در خود دارد. در مورد تاریخچه این موزه سخن‌ می‌گوییم و نگاهی به آثار موزه رضا عباسی داریم. با مجله دلتا همراه باشید تا بدانید موزه رضا عباسی کجاست و در چه ساعاتی و با چه هزینه ای‌ می‌توانید از آن بازدید کنید.

آشنایی با موزه رضا عباسی تهران

موزه رضا عباسی، گنجینه‌ای ارزشمند در قلب پایتخت است که آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا پایان دوره قاجار را در خود دارد و شما را به سفری جذاب در تاریخ‌ می‌برد. نام این موزه را به یاد نقاش مشهور کاشانی در دوره صفوی، موزه رضا عباسی کاشانی یا به اختصار موزه رضا عباسی گذاشته‌اند.

موزه رضا عباسی

ایران کوچک

به دلیل وجود اشیای متنوع تاریخی از دوره‌های پیش از اسلام و اسلامی، این موزه را ایران باستان کوچک‌ می‌خوانند و برای آن اهمیت زیادی قائل‌اند. ایران باستان نام یکی از دو ساختمان موزه ملی ایران، مهم ترین موزه و موزه مادر ایران است که در تهران قرار دارد.

موزه های تهران

آثار موزه رضا عباسی تهران

آثار موجود در این موزه، دوره پیش از تاریخ (هزاره دوم پیش از میلاد) تا قرن سیزده هجری (اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار) را دربر‌ می‌گیرند. چینش منحصربه‌فرد گنجینه‌ها در موزه رضا عباسی و دقت در ترتیب زمانی آثار باعث شده تا این موزه جذابیت بیشتری داشته باشد و بازدیدکنندگان سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را ببینند. آثار این موزه در ۳ تالار در معرض دید قرار دارند:

نکته: شما باید بازدید را به ترتیب تاریخ آثار و از طبقه سوم آغاز کنید.

موزه رضا عباسی کجاست

تالار آثار پیش از اسلام

این تالار همانگونه که از نامش پیداست اشیایی از دوره‌های پیش از اسلام شامل هخامنشی، اشکانی و ساسانی را دارد که بیشتر طرح‌هایی از حیوانات و طبیعت بر روی آن‌ها دیده‌ می‌شود. یکی از دیدنی‌ترین آثار این بخش را‌ می‌توان تکوک‌ها دانست که با نام‌های مرغان ‌صُراحی یا ریتون هم شناخته‌ می‌شوند و ظرف‌هایی کهن به شکل جانوران هستند. مفرغ‌های لرستان هم از آثار دیدنی و مهم این موزه به شمار‌ می‌آیند.

آثار باستانی

تالارهای آثار اسلامی

در طبقه دوم موزه، ۲ تالار به نمایش آثار اسلامی اختصاص یافته‌اند:

تالار اسلامی ۱: آثاری از ابتدای دوره‌ اسلامی تا سلجوقی

تالار اسلامی ۲: آثاری از سلجوقی، تیموری، صفوی تا قاجار

ظرف سفالی، وسایل فلزی، جواهرت و لباس دوره‌های سلجوقی، صفوی و تیموری، انواع قلمدان‌ها و جعبه‌های روغنی دوره قاجار از آثار موجود در این تالارها هستند.

موزه رضا عباسی تهران

تالار نگارگری

در تالار نگارگری‌ می‌توانید شاهد روند رشد هنر تا سده‌ چهاردهم قمری باشید و تابلوهای متعلق به مکتب شیراز، نیشابور، اصفهان، قزوین، تبریز و هرات را ببینید.

خوشنویسی

تالار خوشنویسی

در طبقه اول آثار حرفه‌ای و قدیمی از خط‌های ثلث، نسخ، محقق و نستعلیق را‌ می‌بینید که بر روی کاغذ، پوست حیوانات و … نقش بسته‌اند. اگر به جاذبه‌های تهران علاقه دارید بهترین کافه‌های خیابان ولیعصر را بخوانید.

موزه رضا عباسی تهران

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری خنک‌ترین مقصدهای نزدیک تهران را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…