دستگیری زن و مرد حین رابطه نامشروع

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از جرایمی که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است، جرم رابطه نامشروع است. این جرم در کنار جرایم دیگر نظیر زنا، نفخیذ و مساحقه بیان شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.
دستگیری حین رابطه نامشروع

حالا در این‌ رابطه مطلب مهمی وجود دارد که برای مثال می‌توان به اقدامات پس از دستگیری حین رابطه نامشروع اشاره کرد. به‌ عبارت‌ دیگر اگر زن و مردی در حال رابطه نامشروع یا زنا دستگیر شوند، شوهر زن (در صورت متأهل بودن زن) و دیگران چه اقدامات حقوقی می‌توانند انجام دهند؟ همراه دلتامگ باشید تا به این موضوع ببپردازیم

در صورت دستگیری حین رابطه نامشروع شوهر آن زن چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

در قانون مجازات اسلامی ماده‌ای در خصوص زنانی که متأهل هستند و زنای محصنه انجام داده‌اند، پیش‌بینی‌ شده است که به استناد آن اگر مردی همسر خود را در حال زنا مشاهده کند، می‌تواند تحت شرایطی همسر خودش را به قتل برساند. به این قتل اصطلاحاً قتل در فراش گفته می‌شود. طبق ماده 630 قانون مجازات اسلامی:

“هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد، می‌تواند در همان حال آنان را به قتل‌ برساند و درصورتی‌که زن مکره باشد فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند. حکم ضرب‌وجرح در این مورد نیز مانند قتل است.”

بنابراین، در خصوص اقداماتی که شوهر بعد از مشاهده رابطه نامشروع همسر و احیانا قبل از دستگیری حین رابطه نامشروع او می‌تواند انجام دهد، باید گفت:

دستگیری زن و مرد حین رابطه نامشروع

  • اولاً شوهر فقط در شرایطی می‌تواند همسر خودش را قبل از دستگیری حین رابطه نامشروع به قتل برساند (قتل در فراش) که همسر خود را در حال عمل زنا با مرد بیگانه مشاهده کن؛ بنابراین درصورتی‌که مرد ببیند که همسرش با مرد دیگری اقدام به رابطه نامشروع کرده است، هرگز نمی‌تواند طبق این ماده اقدامی انجام دهد.

برای مثال، اگر مرد ببیند فرد غریبه‌ای در منزلش حضور دارد یا اینکه همسرش در آغوش مرد دیگری است، به‌هیچ‌وجه مجوز قتل همسر یا آن مرد را ندارد.

  • ثانیاً مرد برای اینکه بتواند از مجازات قتل همسر خود و مرد بیگانه تبرئه شود، باید علم به تمکین زن داشته باشد. یعنی با چشمان خودش مشاهده کند که زنا میان زن و مرد محقق شده است و زن رضایت یا تمکین به این عمل دارد. حالا اگر مرد  از رضایت و تمکین همسرش اطلاعی نداشته باشد، نمی‌تواند همسر خود را به قتل برساند.
  • ثالثاً درصورتی‌که زن از برقراری رابطه زنا با مرد بیگانه اکراه داشته باشد، شوهر نمی‌تواند همسرش را به قتل برساند.
  • رابعاً درصورتی‌که مردی در چنین شرایطی مرتکب قتل در فراش شده باشد، از مجازات قصاص رها می‌شود؛ منتها باید زنای محصنه را در دادگاه ثابت کرده باشد تا از مجازات قصاص رهایی شود. نحوه اثبات زنا در چنین شرایطی می‌تواند از طریق شهادت شهود انجام شده یا اینکه قاضی باتوجه‌به اوضاع‌واحوال پرونده نسبت به موضوع علم پیدا کند.
مطلب پیشنهادی:  در این موارد زنان محروم از مهریه هستند

رابطه نامشروع

در نظر داشته باشید که در صورت دستگیری حین رابطه نامشروع و شکایت‌کردن از آنها، بعد از اثبات موضوع، قاعدتاً هر دوی زن و مرد به مجازات رابطه نامشروع یا زنا محکوم می‌شوند؛ مگر اینکه یکی از طرفین (خانم) به دلیل اکراه یا بدون قصد و رضایت اقدام به برقراری زنا یا رابطه نامشروع کرده باشد که در این صورت قابل مجازات نیست.

در صورت دستگیری حین رابطه نامشروع از سوی سایرین چه اقدامی قابل انجام است؟

زمانی‌که مجوز ورود به منزل برای رابطه نامشروع و زنا صادر شده باشد و حین ورود به منزل یا محل کار زن و مرد دستگیری حین رابطه نامشروع اتفاق افتد، طرفین قابل مجازات خواهند بود. مجازات رابطه نامشروع برای هر یک از مرتکبین عبارت است از شلاق تا ۹۹ ضربه است.

لازم به ذکر است که میزان آن را قاضی مشخص می‌کند. مجازات زنا توسط زن یا مرد شوهردار نیز که همان زنای محصنه است، رجم (اعدام ـ سنگسار) است.

حال باید گفت که اقدامات لازم پس از دستگیری زن و مرد در حال رابطه نامشروع یا در حال زنا، آن است که در دادگاه طرح شکایت کیفری از جرم رابطه نامشروع و زنا نمایند. در واقع، تعقیب کیفری از جرم زنا یا رابطه نامشروع را آغاز نمایند.

یک نظر

  1. ناشناس

    30 آذر 1402 در 4:27 ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …