سهم بازماندگان از مستمری مادر بعد از فوت چقدر است؟

۷
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
درصورتی‌که مادر، کارگر تحت شمول قانون تامین اجتماعی یا کارمند مشمول قانون استخدام کشوری باشد، بحث تعیین تکلیف حقوق مادر بعد از فوت از جمله مسائل مهم مرتبط با فوت وی است.
سهم بازماندگان از مستمری مادر

بعد از فوت مادر، مسائل مختلفی در میان وراث وی مطرح شده که نیازمند حل و فصل، مطابق مقررات قانونی است. تقسیم ارث مادر و مشخص کردن وضعیت مهریه وی و سایر حقوق مالی او در زندگی مشترک، از جمله این مسائل است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع سهم بازماندگان از مستمری مادر می‌پردازیم.

سهم بازماندگان از مستمری مادر

در تعیین تکلیف حقوق مادر بعد از فوت، علاوه بر اینکه این حقوق به چه کسانی می‌رسد، این مساله که سهم بازماندگان از حقوق مادر بعد از فوت، به چه میزان است نیز اهمیت دارد. از آنجا که در این مورد هم، قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری، دارای احکام متفاوتی هستند، در این بخش نیز در دو قسمت جداگانه، میزان سهم بازماندگان از حقوق مادر بعد از فوت را بررسی خواهیم کرد.

سهم بازماندگان از حقوق مادر بعد از فوت در قانون تامین اجتماعی

قانون تامین اجتماعی، در ماده ۸۳ خود به تعیین سهم بازماندگان از حقوق مادر بعد از فوت، قبل از بازنشستگی و بعد از رسیدن به سن بازنشستگی تامین اجتماعی، پرداخته است. درصد سهام بازماندگان را مشخص کرده است. مطابق این ماده، میزان سهم بازماندگان از مستمری مادر فوت شده، بدین ترتیب است: سهم شوهر، ۵۰درصد است. سهم فرزندان ۲۵درصد و درصورتی‌که هر دو پدر و مادر را از دست داده باشند، ۵۰درصد است.  سهم هر یک از پدر و مادر بیمه شده متوفی نیز ۲۰درصد از حقوق وی است.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود، این مساله بوده که اولا، درصورتی‌که مجموع سهام بازماندگان، بیش از حقوق مستمری مادر فوت شده گردد، سهم هر وارث به نسبت، کم می‌گردد. ثانیا، چنانچه یکی از بازماندگان، فوت کرده یا شرایط دریافت مستمری را از دست بدهد، سهم او میان سایر مستمری‌بگیران تقسیم خواهد شد. اگر به قوانین ارث علاقه دارید به مطلب به راحتی سهم‌الارث فرزندان دختر و پسر را محاسبه کنید مراجعه کنید.

سهم بازماندگان از مستمری

سهم بازماندگان از حقوق مادر بعد از فوت در قانون استخدام کشوری

نحوه تعیین تکلیف حقوق مادر بعد از فوت و مشخص کردن میزان سهم بازماندگان از مستمری مادر، در قانون استخدام کشوری، بسیار ساده است. با این توضیح که مطابق ماده ۸۷ این قانون، مستمری مادر فوت شده به تساوی میان بازماندگان وی تقسیم می‌گردد.

البته، قانون استخدام کشوری، در یک مورد دیگر نیز در بحث میزان سهم بازماندگان از حقوق مادر، با قانون تامین اجتماعی تفاوت دارد. آن مورد، این است که درصورتی‌که سهم یکی از وارث، به دلیل فوت یا از دست دادن شرایط قطع شود، آن سهم به نفع صندوق بازنشستگی کشوری ضبط می‌شود. در نتیجه، به بقیه وراث نمی‌رسد.

مستمری مادر

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، طلاق توافقی بدون پرداخت مهریه چه شرایطی دارد؟ مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۱۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۲ ق٫ظ

    من مخالف این قانون هستم کاملا اشتباهه زن تا زنده است همه حقوقش توی خونه شوهر خرج میشه بعدازفوتش بازم؟باید ۵۰ درصدش به خانواده خودش وبقیه به فرزندان برسد یا ۷۰درصد به فرزندان و۳۰درصد به ولی یا خواهر برادر مجردش

    پاسخ

  5. Fafa

    ۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۲۲ ق٫ظ

    مستمری زن ۵۰ درصدش به مرد میرسه؟ والا حراام اندر حرااامه.. حداقل به بچه ها برسه یه چیزی .. مگر در طی زندگی مشترک غیرازاینه که مرد از تمام حقوق و مستمری زن شاغلش استفاده میکنه دیگه حقش نیست بعداز مرگ زنش هم از حقوقش بهره ببره.. حدالعنت کنه متولیانی که قوانین مرد سالارانه رو وضع میکنند

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۱۰ ب٫ظ

  7. بی حامی

    ۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

    آخه چه قانونی که بعدازفوت همسر ۵۰درصدارث به مردبرسه چقدحامی زنان هستی ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …