هرگز دیگران را نترسانید، مجازات سنگینی دارد

۸
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیار اتفاق افتاده است که به دلیل شوخی‌های ناگهانی با افراد، آن‌ها در اثر ترس و هیجان ناشی از آن دچار آسیب‌های شدیدی شده‌اند. لازم است بدانیم که این اقدام و عادت زشت روزمره ما از نظر قانون‌گذار تحت شرایطی جرم محسوب می‌شود.
مجازات سنگین ترساندن دیگران

گاهی اوقات ممکن است که بعضی از افراد با انجام اقدامات مختلفی باعث صدمه دیدن دیگران شوند. این صدمه ممکن است منجر به قطع عضو، شکستگی، سوختگی و غیره گردد. البته در پاره‌ای از موارد ممکن است که این آسیب دیدگی و صدمه زدن به دیگران، بدون وجود هیچ‌گونه امر ملموس و قابل مشاهده‌ای باشد. البته ممکن است همین امر غیرقابل مشاهده حتی منجر به فوت طرف مقابل شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات سنگین ترساندن دیگران می‌پردازیم.

مجازات ترساندن دیگران چیست؟

بر اساس قانون اگر فردی اقدام به ترساندن شخص دیگری کند، مجازات قانونی را باید تحمل کند. گاهی اوقات ممکن است افراد برای شوخی کردن با یکدیگر اقدام به ترساندن هم کنند. باید بدانید که این شوخی می‌تواند برای فرد مجازات قانونی را به دنبال داشته باشد.

مطابق با قانون هرگاه فردی، دیگری را بترساند و آن شخص در اثر ترس بی‌اختیار فرار کند و به دنبال آن بدون اختیار حرکتی از وی سر بزند که موجب ایراد به خود یا دیگری شود، این ترساندن جرم است. شخص در برابر آن مسئول خواهد بود.

برای مثال اگر فردی با قراردادن ماسکی روی صورتش دیگری را بترساند و به دنبال این اقدام او فرار کند و از طبقات ساختمان به پایین پرت شود، فرد مرتکب قتل عمد شده است. مطابق مقررات و با توجه به تشخیص دادگاه به قصاص یا پرداخت دیه محکوم می‌شود.

مجازات سنگین ترساندن

ماده ۵٠١ قانون مجازات اسلامی در این مورد بیان نموده است:

«هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می‌شود مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم شود حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.»

بنابراین با توجه به ماده فوق‌الذکر این‌گونه استنباط می‌شود که فرد مرتکب با انجام این قبیل اقدامات، به دلیل رعب و وحشتی که در طرف مقابل ایجاد نموده و فرد دار فانی را وداع گفته یا آسیب دیده باشد، مقصر محسوب می‌شود. فرد محکوم به قصاص یا دیه می‌شود.

 مجازات ترساندن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مجازات رابطه نامشروع از طریق تلفن و پیامک مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. صمدی

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱ در ۶:۴۱ ب٫ظ

    نکاتی بسیار مهم و تأثیرگذار در زندگی روزمره را اطلاع رسانی می‌کنید که کمتر در دسترس مردم و جامعه میباشند، ازاین کار و زحمت بدون مزد اما بسیار ارزشمندتان بی‌نهایت متشکریم، اجرتان با حق تعالی.

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۵ آذر ۱۴۰۱ در ۱:۴۴ ب٫ظ

      ممنون از شما که مارو همراهی می‌کنید دوست عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۱ در ۴:۳۱ ب٫ظ

    باتشکر ازشما بسیار عالی است

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۴۲ ق٫ظ

      ممنونیم از حضور ارزشمند شما در مجله🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۳۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۲۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …