با خواص حیرت‌انگیز هندوانه آشنا شوید

۱۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
احساس خنکی هندوانه مهم‌ترین ویژگی آن شناخته می‌شود اما هندوانه سرشار از ترکیبات مفید است و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد.
خواص و فواید هندوانه برای سلامتی

هندوانه، میوه خوشمزه و محبوب تابستانی است که خواص و فواید بی‌نظیری برای سلامتی بدن دارد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا به بررسی خواص و فواید هندوانه برای سلامتی می‌پردازیم.

موثر در کاهش وزن

هندوانه حاوی ۹۲ درصد آب است که می‌تواند بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به آب را تامین کند. البته این خاصیت هندوانه به‌سرعت باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و در کنار ویتامین‌های فراوان، کالری کمی دارد که برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب است.

محافظت از پوست

این میوه سرشار از لیکوژن است که نقش بسزایی در مقابله با رادیکال‌های آزاد دارد و از سلول‌های پوست در برابر تاثیرات منفی پرتوهای فرابنفش محافظت می‌کند.

لیکوپن نیز آنتی‌اکسیدان دیگری است که در هندوانه به مقدار زیاد وجود دارد. وجود ویتامین A به سلامت پوست کمک می‌کند زیرا تولید کلاژن و الاستین تحریک می‌شود که در حفظ الاستیسیته و جوانی پوست موثر است.

محافظت از پوست

مفید برای ورزشکاران

سیترولین و ویتامین B۶ فراوان در هندوانه موجب می‌شود خوردن این میوه احتمال گرفتگی عضلات کاهش یابد. پتاسیم این میوه نیز به عملکرد مطلوب ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

برای بهره‌مندی از این تاثیر توصیه می‌شود هندوانه پیش از ورزش میل شود و پس از تمرین نیز به‌عنوان خوراکی عالی برای تامین آب و انرژی بدن انتخاب شود. این میوه تابستانی همچنین حاوی مولکول‌هایی مانند کولین است که روند التهابات بدن را کاهش می‌دهد.

کاهش استرس

هندوانه حاوی ویتامین‌های گروه B از جمله B۱، B۵ و B۶ است. ویتامین B۶ به‌خصوص در تولید سروتونین، ملاتونین و دوپامین نقش دارد که این ناقل‌های عصبی به تسکین اضطراب، استرس و ترس کمک می‌کند.

حفظ سلامت قلب

هندوانه حاوی انواع اسیدهای آمینه است که به حفظ سلامت عروق و بهبود جریان خون کمک می‌کند. از همین‌رو مصرف منظم هندوانه می‌تواند در حفظ عملکرد سیستم قلبی‌عروقی موثر باشد.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی

هندوانه منبع غنی از فیبرهای غذایی است. فیبرهای غذایی موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می‌شوند. خوردن این میوه همچنین به پاکسازی کبد و کولون کمک می‌کند که بیشتر به‌دلیل وجود مقدار فراوان نوعی اسیدآمینه به‌نام گلوتاتیون است.

خواص و فواید هندوانه برای سلامتی چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟ را بخوانید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۵۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

    بسیار عالی ممنون از مطالب خوبتان

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۳۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۳ ب٫ظ

    مفید بود مرسی

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۰ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

    هندوانه خیلی مفید است

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

      ممنون از نظر شما🌹

      پاسخ

  11. ناشناس

    ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۳۱ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۳ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۳۱ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…