عظمتی دیدنی در سلیمان تنگه ساری

6
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اقامت در یکی زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین نقاط ایران که با طبیعت شگفت‌انگیزش می‌تواند هوش از سر شما ببرد قطعا اقامتی دلپذیر خواهد بود و اگر به دنبال کشف این نقطه هستید باید بگوییم نام آن سد تنگه ساری است.
سد سلیمان تنگه

سد شهید رجایی که آن را با نام سد سلیمان تنگه نیز می‌شناسند یکی از زیباترین مقاصد گردشگری شمال کشور و یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران است. این سد در بخش دودانگه شهرستان ساری قرار گرفته که با طبیعت بکر و چشم‌نواز اطرافش گردشگران بسیاری را از سراسر ایران جذب این نقطه از کشور می‌کند. همراه دلتا مگ سفری به شمال ایران داشته باشید.

سلیمان تنگه و سد باشکوهش کجاست؟

سلیمان تنگه یکی از بکرترین نقاط ایران است که با طبیعت سرسبز و فوق‌العاده زیبای خود چشم‌اندازی باشکوه و خیره کننده در مقابل دیدگان گردشگران به نمایش می‌گذارد. در دل این طبیعت بکر و چشم‌نواز سدی باابهت واقع شده که با ساختن دریاچه‌ای مصنوعی در این نقطه، به زیبایی تنگه ساری افزوده است. سلیمان تنگه در استان مازندران، در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری و در نزدیکی روستایی به نام افرا چال قرار دارد. ارتفاع این سد نزدیک به 138 متر است.

ماجرای نامگذاری سد سلیمان تنگه چیست؟

دلیل نامگذاری سد به این نام ماجرای جالبی دارد. محلی‌ها می‌گفتند که یک بنای تاریخی در منطقه «دواب» وجود داشته که زیر آب رفته و متعلق به دوره حضرت سلیمان بود. به همین دلیل هم سد شهید رجایی را با نام سد سلیمان تنگه می‌شناسند.

سد شهید رجایی

جاهای دیدنی سلیمان تنگه

در اطراف این سد باابهت جاذبه‌های دیدنی بسیاری وجود دارد. از جمله جاذبه‌های دیدنی این نقطه می‌توان به دریاچه چورت، اسکله شیرین رود و جنگل‌های سرسبز اطراف سد اشاره کرد که فضای بی‌نظیری را برای استراحت و تفریح گردشگران فراهم کرده‌اند.دریاچه چورت یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های ایران است که فضای فوق‌العاده زیبای آن در فصل پاییز یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نگاهی به امکانات تفریحی سد

این سد برخلاف بسیاری از سدهای کشور دارای امکانات تفریحی زیادی است که بیشتر آن‌ها به آب دریاچه وابسته هستند. در واقع آب دریاچه باعث شده که تفریحات بسیاری برای اوقات فراغت گردشگران در این منطقه در نظر گرفته شود. این تفریحات می‌توانند خانوادگی یا حتی دوستانه برگزار شوند. در ادامه چند تا از این تفریحات را بررسی می‌کنیم.

ماهیگیری در سد سلیمان تنگه

در دریاچه سد، ماهی‌هایی همچون زرد پر، كپو، فيتوفاگ، كولی، ماهی سفيد رودخانه‌ای و قزل‌آلای رنگين‌كمانی به چشم می‌خورند. تورهای ماهیگیری زیادی در این نقطه منتظر هستند که شما را به ماهیگیری در سد ببرند. فقط کافی است که وسایل ماهیگیری را فراهم کنید تا بتوانید بهترین ماهی‌های عمرتان را در این دریاچه صید کنید.

قایق‌رانی روی سد شهید رجایی

قایق‌رانی یکی از تفریحات ثابت سد شهید رجایی است. دریاچه سد آنقدر زیباست که دلتان بخواهد یکی دو دور بیشتر بزنید. با توجه به اینکه سد همیشه پُر آب است، قایق‌رانی در آن خیلی لذت‌بخش خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  روستای ابیانه؛ جواهر 1500 ساله ایران

اسکی روی آب

علاوه‌بر قایق‌رانی می‌توانید روی آب دریاچه هم اسکی کنید. اسکی روی آب یکی از امکانات تفریحی جذاب سد شهید رجایی است. اگر تا به حال این ورزش را امتحان نکرده‌اید، این فرصت خیلی خوبی است. فقط حواستان باشد که باید شنا بلد باشید تا اجازه اسکی روی آب به شما داده شود.

ماهیگیری در سد

اتوبوس دریایی

اتوبوس دریایی یکی از کم‌خطرترین امکانات تفریحی این سد است. فقط کافی است هزینه آن را پرداخت کرده و سوار بر اتوبوس دریایی شوید و از گشت‌وگذار روی دریاچه پشت سد رجایی لذت ببرید.

پدال‌رو روی سد

پدال‌رو را که همه ما قبلا امتحان کرده‌ایم. در مورد این تفریح دیگر خودتان باید دست‌به‌کار شوید تا طول و عرض دریاچه را طی کنید. شاید کمی خسته کننده به نظر برسد؛ اما باور کنید فقط کافی است که پدال اول را بزندی و بعد به‌راحتی می‌توانید کل دریاچه را خودتان بگردید.

پیست تپه‌پیمایی

پیست تپه‌پیمایی یکی از امکانات تفریحی دهکده آرامش است. در این منطقه پیستی طراحی شده که می‌توانید با یک کفش مناسب در آن پیاده‌روی کنید. در واقع این پیست تنها برای پیاده‌روی طراحی شده و هیچ ماشینی اجازه ورود به آن را ندارد، پس با خیال راحت به پیاده‌روی بپردازید.

زمین بازی و ورزش سد

یکی از امکانات مهمی که در دهکده آرامش در نظر گرفته شده، زمین بازی و ورزش است. بدمینتون و تنیس و بسکتبال از جمله ورزش‌هایی هستند که می‌توانید در دهکده آرامش ساری انجام دهید.

اقامتگاه سد سلیمان تنگه

درست در مجاور سد شهید رجایی ساری اقامتگاه و ویلاهای بسیاری وجود دارد. واحدهای اقامتی اینجا از تک خوابه تا چهارخوابه متفاوت است و چشم‌انداز بی‌نظیری از سد و دریاچه در اختیار شما قرار می‌دهد.

سد ساری

فاصله ساری تا سد سلیمان تنگه

این سد در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری واقع شده است. دهکده آرامش که در آنجا می‌توانید از انواع امکانات اقامتی و رفاهی برخوردار شوید نیز تنها 65 کیلومتر از ساری فاصله دارد.

سخن پایانی

در فصل بهار هوا خنک است و در دل این منطقه کوهستانی بادی خنک به صورتتان می‌وزد که از خواب بیدارتان خواهد کرد. فصل تابستان هوا کمی گرم و شرجی است اما بیشتر گردشگران این فصل را برای بازدید از سد رجایی انتخاب می‌کنند. با این وجود پیشنهاد ما این است که در فصل پاییز، درست زمانی که رنگ‌های مختلف بر چهره طبیعت پاشیده می‌شود به دیدن این سد بروید.



						
						

6 دیدگاه

  1. ناشناس

    31 تیر 1401 در 8:30 ق.ظ

  2. ناشناس

    31 تیر 1401 در 4:11 ب.ظ

  3. ناصر افسرده کل کناری

    5 مرداد 1401 در 2:49 ب.ظ

    سد سلیمان تنگه در بخش کلیجان رستاق شهرستان ساری قرار دارد مسیر ورودی ساری به دودانگه از کنار سد میگذرد که بیشتر مردم فکر می‌کنند که سد در بخش دودانگه قرار دارد

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      5 مرداد 1401 در 4:08 ب.ظ

      ممنون از حضور ارزشمند شما🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    22 مرداد 1401 در 9:55 ق.ظ

  5. علی

    28 تیر 1402 در 9:36 ق.ظ

    خیلی جای بسیار عالی و فوق العاده و رویایی هس، ما ک لذت بردیم،و مهیج تر اینکه بالا دست سد ب منطقه ی زیبا و خیره کننده ای بنام فریم رسیدیم و از دشت و مناظره ش متحیر شدیم ک همه چیز رو یکجا داشت،با مردمانی خونگرم..

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شهرکرد از دره عشاق تا بام ایران

بام ایران کجاست؟ فلات ایران یکی از کوهستانی و مرتفع‌ترین مناطق ایران است که در قسمت جنوبی …